Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Racefiets in draagtas in de trein en toch een BOETE

votec
Forum-lid

votec 07 aug 2009 13:53

Deze week in de trein voor het eerst na 6 jaar een uitstel van betaling gekregen van een conducteur, omdat ik geen fietskaartje had gekocht.

De racefiets werd vervoerd in een draagtas zoals deze

http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?a_spi ... 0058-N0705

Wielen uit het frame. Alleen zadel en stuur staken uit de tas.

Volgens conducteur was het een fiets en geen bagage, terwijl ik nog nooit commentaar heb gekregen van buschauffeurs, trambestuurders of andere conducteurs.

Heeft iemand ervaring met deze situatie?

rubenio
Forum-lid

rubenio 07 aug 2009 13:58

Apart, ik ken zelfs mensen die alleen hun voorwiel uit het fiets trekken en de rest in een enorme rugzak proppen en nog nooit zijn beboet.
Misschien moet je je draagtas ff zo aanpassen dat ie meer de vorm van een contrabas fzo heeft :) Die dingen zijn net zo groot en lomp maar daar krijgt nooit iemand een bekeuring voor...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2009 14:08

Volgens de regeltjes van de NS mag een fietstas inderdaad niet. Ik heb er zelf ook wel eens gezeik over gehad. Het is een volslagen idiote regel, want iemand die enorme koffers meeneemt zeggen ze nooit iets van. Als ik mijn fiets in m'n fietskoffer stop dan neemt het veel meer ruimte in en zouden ze er niets van vinden en ik nooit een bekeuring krijgen. Ik ben de discussie wel eens aangegaan met de conducteur, een fiets is toch iets waar je op kunt fietsen. De tas naar hem toe geschoven, "laat dan dan maar zien dat je er op kunt fietsen" ;) Maar goed dat is net als met een agent in discussie gaan, beetje hopeloos. :D

Tegenwoordig betaal ik altijd die €6 wel en neem nooit een tas mee, scheelt een hoop gedoe met 't in de tas stoppen van de fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

simic
Forum-lid

simic 07 aug 2009 14:18

Even of topic; ga jij met het ov in je eentje naar een koers? Wil het ook een keertje gaan doen maar lijkt me een beetje omslachtig, waar moet je je tas bijvoorbeeld doen.

Ik vind als je fiets in een koffer zit mag je hem gewoon gratis mee vervoeren, datzelfde geldt ook voor een fietstas. De volgende keer proberen er niks uit te laten steken, dan gaan ze er denk ik niet meer over zeiken.

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 07 aug 2009 14:26

Maar wat je vind moet je toch naar die conducteur brengen dusja, daar schiet je weinig mee op. Nee je hebt volkomen gelijk, maar helaas zitten overal haken en ogen aan.

geer
Forum-lid

geer 07 aug 2009 14:37

De regels van de NS zijn te belachelijk voor woorden. Zo ben ik er een keer op aangesproken geen kaartje te hebben voor mijn BOB (fietskar)...natuurlijk had ik wel gewoon een kaartje voor mijn mtb. Ik was al blij dat ik mijn fiets, met kar, in de trein gepropt kreeg, tussen al die gratis vouwfietsen...leg dat maar eens uit. Hoe kan een vouwfiets geen probleem zijn en een fietstas wel. Daarnaast hoef ik maar 1 kaartje te kopen voor mijn racetandum, ideaal natuurlijk, maar wel zo scheef als de toren van Pisa. De overheid moet transport met de trein promoten, minder co2 uitstoot, minder file's, maar met de fiets in de trein is echt een kansloze misse aan het worden.
Tijd om een stichting op te richten voor promotie van treinreizen met de fiets; ik zeg dat het gratis moet.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 07 aug 2009 14:45

het kan nog erger. Ik kwam ooit op de luchthaven toe met een doos, daarin natuurlijk een fiets. De afmetingen van de doos (LxBxH) waren binnen de bagagelimieten (alles eraf, tot en met voorvork eruit en achterderailleur), het gewicht nét ook (<23kg, samen met mijn fietstas).

Iberia: Betalen.
ik: ?
Iberia: fietsen is 75,- enkel. Dus 150 h/t
ik: #$%^& ???

In de terugreis gaan klagen bij de desk, vooraleer in te checken. Ze beloofden ons om te vergoeden, maar we moesten gewoon weer betalen met de creditcard. Achteraf zou er vergoed worden (is gebeurd). We hadden tijdens de fietsreis nog onderweg gecheckt naar posttarieven, maar om de één of andere reden was dat ook duur: rond de 60 euro.

De grap is dat, mocht er in die doos geen fiets zitten, zij helemaal geen poot meer hebben om op te staan. Ik heb dan ook voor de grap gezegd dat er een opgeplooide rolstoel in zat aan de hostes bij het inchecken. Er kon nog net een schamper lachje af...

dus neem de volgende keer eens je fietstas mee, zonder fiets (stop er desnoods een gitaar in :P )! Dan kan je even lachen met de conducteur... :D
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

votec
Forum-lid

votec 07 aug 2009 15:37

Reis al 6 jaar zo met een OV-kaart a ± 3500 euri per jaar met een draagtas+fiets om vervolgens 80 km terug te fietsen naar mijn woonplaats.
- Eerst met de bus naar het station -> nooit problemen
- Dan met de trein naar Utrecht -> nooit problemen tot afgelopen woensdag.
- Vervolgens met de sneltram -> nooit problemen.

Kost je wel € 41,-- euri. Wel aan me zelf te danken, aangezien de kans heb gekregen om uit te stappen en vervolgens bij Driebergen een fiets kaartje te kopen.

Klap op de vuurpijl. Deze principiële conducteur schrijft een uitstel van betaling uit met een verkeerde tijdstip en lokatie waar mijn delict is geconstateerd.

Natuurlijk klacht ingediend bij de NS. Eerst betalen, pas daarna kun je je recht proberen te halen. Tevens Rover ingeschakeld. Deze komen pas in actie als de NS mijn klacht ongegrond verklaard. Dus afwachten. Ik hou jullie op de hoogte.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 07 aug 2009 15:40

Als er een verkeerd tijdstip en locatie opstaat, is het m.i. een procedurefout. Het zou nóg beter zijn als jij kan aantonen dat je op dat tijdstip niet op die locatie was. Ik ben geen kommaneuker, maar als ze het niet netjes doen moet je ze er maar op pakken.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sjapper
Forum-lid
Contact

sjapper 08 aug 2009 14:19

Je kunt het proberen, maar over het algemeen werkt het niet zo. Kennelijke verschrijving of iets dergelijks (althans uit mn hoofd zit het zo in het strafrecht, echter al tijdje niet meer mijn ding ;)). Want je kunt niet ontkennen dat je in de trein zat en dat die conducteur je beboet heeft (hoe komt hij anders aan je gegevens?), of je moet gaan liegen (of in het strafrecht meineed plegen, maar of je dat wil).

stynomite
Forum-lid

stynomite 08 aug 2009 14:47

Ik heb er even de tijd voor genomen, maar de NS zegt;"Met een Dagkaart fiets kunt u uw fiets, ligfiets, gedemonteerde racefiets of tandem meenemen in het speciale fietsgedeelte van de trein". NB ook gedemonteerde racefietsen dus.

Natuurlijk helemaal mee eens dat het volslagen idioot is. Maar misschien moeten we gewoon een andere hobby nemen, surfen bijvoorbeeld.Want een deur mag je zo meenemen en hoef je niet buiten zicht te stallen. ;-)
Big... yeah, big bada boom.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 aug 2009 17:36

Ik reis jaarlijks vier, vijfmaal met de Thalys heen en weer tussen Amsterdam en Parijs wat dus inhoudt dat is acht tot tienmaal met een fiets in een fietstas met die trein reis. Helemaal nooit een probleem mee gehad, ze wijzen keurig in welk rek zo'n grote tas past en that's it. Geen idee hoe het zit met de regels van de NS voor specifiek de Thalys dan want de allereerste keer dat ik die rit maakte vroeg ik bij het kopen van het kaartje informatie over het meenemen van een fiets en toen werd mij zelfs aangeraden zo'n tas te gebruiken omdat een fiets zonder niet mee mag. Misschien hanteert de NS daar weer andere regels dan op de binnenlandse trajecten, ik ga het toch eens navragen. Geen zin in plotseling een mierenneukende conducteur die mij weigert mee te nemen naar Frankrijk.

off-topic maar ik vraag het mij af: is het eigenlijk "de NS zegt" of "de NS zeggen"?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie