Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verschil Campa Record en super Record

tomtom
Forum-lid

tomtom 28 jul 2009 11:00

Ik kom er met behulp van de website van campa (knap beroerd trouwens) niet echt uit. Tot zover gevonden verschillen;

- Super is keramisch gelagerd
- Super is lichter (hoeveel?)
- Super heeft een geheel zwarte achterderailleur
- Super is ca 200 euro duurder

Welke verschillen zijn er nog meer?
Aeroad
Grail
Ultimate

magro
Forum-lid

magro 28 jul 2009 11:49

Hoi,

Volgens mij is record ook ceramisch gelagerd. Iig zijn de lagers van Record weer net iets
beter dan chorus. SR is iets lichter, geloof iets van 60 gram. Dit komt door enkele titanium
bouten.

Zowel de voor als achterderailleurs zijn zwart ipv bland aluminium. De shifters van SR hebben ook nog wat openingen om zogenaamd gewicht te besparen.

Al met al ontlopen ze elkaar niet veel. In een duits magazin las ik dat de 'beleving' van de driegroepen niet echt van elkaar verschilt. Het is voornamelijk de 'bling' factor waarom er voor SR gekozen wordt.

Rationeel gezien voldoet chorus aan alle eisen, zelf rijd ik met record. Vanwege de looks van de carbon onderdelen.

check ook even de site van Campagnolo, daar worden de groepen naast elkaar vergeleken.

gr Marc

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 28 jul 2009 12:15

Het verschil tussen Super Record - Record - Chorus is het gewicht en de prijs!

-divo-
Forum-lid

-divo- 28 jul 2009 15:47

In het Campagnolo document 'Tech Specs' kun je per groep alle componenten terug vinden, elk met een beschrijving.

Te downloaden op onderstaande link >>
http://www.campagnolo.com/jsp/en/doc/doccatid_2.jsp

(1,99 MB Pdf)

tomtom
Forum-lid

tomtom 28 jul 2009 16:06

Die had ik al gevonden (maar desondanks bedankt). Ik vind dat een erg onoverzichtelijk iets. Nu moet je lappen tekst doorspitten om erachter te komen wat het verschil is. Tevens wordt er geen melding gemaakt van groepsverschillen (gewicht etc). Dus vandaar mijn bovenstaande vraag....

Ik ben er inmiddels achter dat de Super Record 70 gram minder weegt. (1945 tegen 2015 (volgens opgave).
Aeroad
Grail
Ultimate

@work
Forum-lid

Gebruikersavatar @work 28 jul 2009 19:43

Meest belangrijke verschillen noem je zelf al. Nog niet genoemd verschil is de cassette:
SR = 6 x titanium en Record= 3 x titanium), maar dat valt min of meer onder het verschil in gewicht. Blingfactor is m.i. het belangrijkste verschil. Een aantal profs rijdt gewoon Record ipv SR.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jul 2009 20:05

De meeste profs rijden met Record.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Erik
Forum-lid

Erik 28 jul 2009 22:09

Super Record staat leuk en heeft een naam die klinkt, verder zijn de verschillen minimaal. Kijk maar eens naar de tekeningen in de techdocs van Campa, dan zie je de verschillen exact. Bij een aantal zaken, zoals de remmen, maakt het echter niks uit, die zijn bij beide groepen op de opdruk na identiek.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

ruttie
Forum-lid

ruttie 05 aug 2009 20:20

Hoe zit het met slijtage in vergelijk met andere campa groepen?

composite
Forum-lid

composite 05 aug 2009 21:25

Slijtage is bij Campa zoals altijd: slijt niet hard, mits je op tijd je ketting vervangt! (dan praat ik over cassettes en voorbladen).
Verder wordt de keuze voor Record of Super Record mi vooral bepaald door de looks...wij zullen geen verschil in functioneren merken (als dat er al is).
Persoonlijk zou ik het extra geld voor SR wel neertellen, maar goed, smaken verschillen.
Gang is alles!!

Plaats reactie