Alles over vakanties op én met de fiets

fietsen in grindelwald/interlaken

redrose
Forum-lid

redrose 27 jul 2009 17:27

Ik wil over twee weken een weekje fietsen vanuit Interlaken met de racefiets.

Heeft iemand leuke tips voor routes (evt. met GPS tracks), uitstapjes, campings, o.d.?

Ik ben er nog nooit geweest, maar erg benieuwd naar deze omgeving!

dario
Forum-lid

dario 27 jul 2009 18:27

Heel mooie streek daar, maar meer geschikt voor MTB dan koersfiets: weinig of geen doorlopende paswegen, zodat je nauwelijks lussen kunt maken (tenzij hele grote dan).
Maar dat wil natuurlijk niet zegen dat er niet te fietsen valt...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 27 jul 2009 21:22

Inderdaad veel doodlopend, maar omlaag ziet het er toch heel anders uit dan omhoog...:-)

Een paar tips uit eigen ervaring:

Interlaken - Beatenberg - Justistall - Thunersee en een biertje bij de brouwerij Rügenbrau

Interlaken - Brienzersee, Meiringen, Grosse Scheidegg - Grindelwald - Interlaken (FANTASTISCH!)

Saxeten v.v.

I'laken - Innertkirchen (evt. met auto) en dan de obligate Grimsel-Furka-Susten, met eventueel een uitstapje naar de Oberaarsee vanuit de Grimselpas.

Martin

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 29 jul 2009 10:56

Als je kilometers en hoogtemeters wilt maken:
http://www.alpenbrevet.ch

Verder ben ik het eens met MartinBo en is de Grosse Scheidegg een leuke uitdaging. Naast de bus is er vrijwel geen verkeer. Bovendien heb je een schitterend uitzicht.

En niet met de fiets: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aareschlucht

simen
Forum-lid

simen 30 jul 2009 23:51

Vorig jaar in Axalp geweest .
Mooie ,maar doodlopende klim langs De Giessbach waterval.
10 km 10% tot de skilift, daarna nog +/-2 km tot einde asfalt .
Daar is een restaurant met fantastisch uitzicht op de Rothorn.
Met een rondje rond het meer erbij een mooie opwarmer als je net gearriveerd bent.
Of als je niet te buitensporig wilt fietsen.

Camping direkt aan de oever van het meer in Brienz.
Met de stoomtrein naar de Rothorn top is ook een aanrader kun je ook nog stukken lopen als je wil.
Of bezoek de Areslucht in combi met een fietsrit doen er ook veel.
Zij is ook tegen

moustache
Forum-lid

moustache 31 jul 2009 00:05

De Aareschlucht is echt een aanrader om even langs te gaan inderdaad.
Daarbij heb ik vorig jaar goed afgezien op de Goldstrecke van het Alpenbrevet, dus daar kan je je ook goed uitleven.

[quote="sime"]10 km 10% tot de skilift

Met een rondje rond het meer erbij een mooie opwarmer als je net gearriveerd bent.
[/quote]

Slik! Het is maar wat je opwarmen noemt.
Die Axalp heb ik vorig jaar lekker overgeslagen.

orbi
Forum-lid

orbi 31 jul 2009 00:25

We hebben 3 weken geleden weer een weekje in Innertkirchen (Aareschlucht) gestaan.
Grosse Scheidegg in combinatie met noordkant Brienzersee is idd een aanrader.

Rondje Brienzersee op zich is ook te doen, zit wel een stuk (km of 3-4) onverhard in, van Giesbach tot Iseltwalt. Ik heb er een stuk van gelopen, meeste is bij droog weer wel (rustig)te fietsen (had ik niet met een dure of nieuwe fiets gedaan).

Grimsel-Furka-Susten heb ik ook gedaan, zou hem andersom doen.

Aantal jaren terug nog eens naar de Engstlensee gefietst.

Als je de mogelijkheid hebt is Nufenenpas, Gotthardpas, Furka ook een mooie tocht met name de Gotthardpas, oude weg (kasseitjes) is erg mooi.

moustache
Forum-lid

moustache 31 jul 2009 00:33

[quote="orbi"]Als je de mogelijkheid hebt is Nufenenpas, Gotthardpas, Furka ook een mooie tocht met name de Gotthardpas, oude weg (kasseitjes) is erg mooi.[/quote]

Klopt. Dit is een soort van Parijs-Robaix op de Alpe d'Huez :D
Maar erg mooi.

joopi
Forum-lid

joopi 02 aug 2009 19:16

Bij Grindelwald zelf kun je met een racefiets ook nog uitleven op de weggetjes naar de Bundalp en naar Mannlichen. Meiringen is ook een prima uitgangspunt (Camping Balmweid), dan kun je tenminste ook nog eens wat herstel kilometers maken op vlakke wegen (Soms 100m van de start/landingsbaan van de Zwitserse luchtmacht!!) Axalp, Zaun, Bruniggpas (beetje druk), Engstlenalp, Grimsel, Susten, Rosenlaui/Grosse Scheidegg zijn allemaal al genoemd en idd zeeeeer de moeite waard. Aan de noordkant van de Brunegg pass heb je ook nog de Glaubenbielen en de Glaubenbergpas. Met een afdaling via het Emmental en Thun kun je daar een flink rondje van maken. Pas op voor de gele Postbussen: die hebben altijd en overal voorang en nemen dat ook: de chauffeurs verwachten dat je je fiets wel even in de berm zet als zij er aan komen, ook op smalle weggetjes in het Engstlental en bij de Grosse Scheidegg.

redrose
Forum-lid

redrose 03 aug 2009 13:17

Klinkt erg mooi en goed allemaal. Jammer alleen dat het weer het nog wel eens laat afweten in de Alpen. Voorspellingen zijn komende week matig, dus figers crossed! Anders is de verleiding wel groot om iets zuidelijker richting de zon te rijden...

dario
Forum-lid

dario 03 aug 2009 14:00

Tuurlijk: niks op voorhand boeken, laat je leiden door de zon!
De Walliser Alpen zijn vaak al een stuk zonniger dan de Berner Alpen, en niet eens zo veel verder...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie