Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Advies zadel/broek

sportiefstudent
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2008 13:31

sportiefstudent 23 jul 2009 16:37

Hi dames,

Vraagje, ik ben opzoek naar een nieuwe - lekker zittende fietsbroek. Wel wat gepast, maar of dat nou 100% naar wens zit, ben ik nog niet helemaal over uit. Hebben jullie soms (ervarings)tips, do's en don'ts? Een van de verkopers raade mij ook aan om een dameszadel te nemen? Is dat de oplossing? Kun je dan prettig fietsen met elke willekeurige broek?

Tnx, alvast voor advies & tips!
Spst.
Zonder fiets is niets...

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 23 jul 2009 17:14

[quote="sportiefstudent"]Hi dames,[/quote]
Ze zeggen dat ik een metroman ben dus mag ik ook wel reageren denk ik.
Mijn vrouw gebruikt een Assosbroek naar alle tevredenheid. Kost in eerste instantie wel wat maar je krijgt er wel comfort en kwaliteit voor jaren voor terug.
Verder zal iedereen beamen dat een zadel speciaal voor dames een must is.
En ja, het is een combinatie van een fijne broek cq zadel. Geldt ook voor "ons".
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 23 jul 2009 17:23

[quote="sportiefstudent"]Een van de verkopers raade mij ook aan om een dameszadel te nemen? Is dat de oplossing? Kun je dan prettig fietsen met elke willekeurige broek?[/quote]

Als je op een superzadel fietst met een hele slechte zeem zal het niet ideaal zijn en als je met een superzeem fietst op een heel slecht zadel zal het ook niet ideaal zijn.

Maar wat voor jou een goede zeem is en een goed zadel is heel erg persoonlijk.

Een dameszadel is vaak wat breder en korter dan een herenzadel, wat beter bij de gemiddelde anatomie van een vrouw past. Of dat met jouw anatomie echter nodig is, is niet zo 1-2-3 te zeggen. Bij een goede FM wordt de afstand tussen je zitbotjes gemeten en zo kun je al wat zeggen over de breedte van het zadel. Verder vinden veel vrouwen het prettig om een "gleuf" in het zadel te hebben omdat dit de druk vermindert. Maar anderen vinden dat weer niet prettig. Bij een goede FM mag je een paar zadels uitproberen, waarna je de voor jou goede keuze kan maken.

Voor een broek zou ik eerst een keuze maken of je wel of geen bretels wil. Met zit wat comfortabeler, maar is wel onhandiger als je naar de wc moet (vooral als dat bij gebrek aan beter in een bosje langs de kant van weg moet). En daarnaast is de zeem heel erg belangrijk. Maar ook hier: wat de een prettig vindt, vind de ander weer niks.

Het is overigens ook van belang hoe lang je gemiddeld op de fiets zit. Maak je tochtjes van 50 kilometer dan is het met een wat slechtere zeem/zadel beter uit te houden dan als je voor de 200 km gaat natuurlijk.

Er zijn trouwens al eerder topics over damesbroeken en dameszadels geweest, dus als je even zoekt kun je genoeg daarover vinden.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 04 aug 2009 21:20

Mijn broekervaring: belangrijkste vind ik dat de zeem breed genoeg is, zodat m'n zitbotjes op de zeem zitten en niet er (bijna) buiten. Vrijwel alle herenbroeken en ook nog enkele damesbroeken hebben een zeem waarvan de naad precies onder m'n zitbotjes valt, en dat is echt een recept voor zadelpijn. En verder moet-ie gewoon lekker zitten, goeie maat enzo. Dat is belangrijker dan het type zeem, daar merk ik eerlijk gezegd niet zo veel verschil tussen. Hooguit tussen nieuw en versleten/dun (; Ik heb goeie van Agu, Vaude en Nike. Bretels vind ik niks, met een goed elastiek blijft een broek zonder ook wel goed zitten, en moeten piesen onderweg als dame is toch al lastig zat. De meeste damesbroeken zijn overigens zonder bretels.

Verder eens met ever!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 04 aug 2009 21:32

Broeken zijn net als zadels en schoenen erg persoonlijk.
Testen zeggen zeker niet alles maar kunnen je wel op weg helpen bijv waarop te letten als je een product aanschaft. In het Fiets juli nr van 2008 stond een fietsbroekentest.

KLIK

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 05 aug 2009 14:29


Of zadel en broek goed zitten merk je pas na een aantal uren in het zadel.
Het hangt er dus ook vanaf wat je wilt; korte ritjes of langere tochten. Vooral bij tochten van meer dan 100 km is de combinatie goeie broek met goed zadel belangrijk.
Bij sommige fm's kan je zadels testen, met broeken zal dat wat lastiger gaan. Uitproberen dus.
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 05 aug 2009 19:15

[quote="-Divo-"]In het Fiets juli nr van 2008 stond een fietsbroekentest. [/quote]

Helaas komen wij dames er maar bekaaid af in dat onderzoek: 5 broeken tegen 26 voor de heren!

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 aug 2009 19:28

[quote="ever"][quote="-Divo-"]In het Fiets juli nr van 2008 stond een fietsbroekentest. [/quote]
Helaas komen wij dames er maar bekaaid af in dat onderzoek: 5 broeken tegen 26 voor de heren!
[/quote]

Helaas komen de papa's in Ouders van Nu er ook bekaaid van af;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 05 aug 2009 22:29

[quote="ever"][quote="-Divo-"]In het Fiets juli nr van 2008 stond een fietsbroekentest. [/quote]

Helaas komen wij dames er maar bekaaid af in dat onderzoek: 5 broeken tegen 26 voor de heren!

[/quote]

Tja dit soort testen zegt niet zoveel. Ik neem ze sowieso met een korreltje zout. men heeft de pasvorm getest, wel die is bij iedereen niet hetzelfde. Ultima bijv heeft een hele goede pasvorm volgens de test jaja maar als je als ik tusen twee maten valt bij Ultima dan is de pasvorm dus helemaal niet goed. Een broekentest als deze is gewoon weinig serieus te noemen. Dat kan toch echt beter. Bij iemand van 168 cm zit kleding toch echt anders dan bij iemand van 198 cm om maar ff wat te noemen.

Ook een merk als Vermarc zit er niet eens bij wat toch broeken zijn met een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Hoe kun je die missen bij de samenstelling van zo'n test?? Vermarc heeft ook damesbroeken trouwens.

http://www.vermarcsport.be/products/ind ... tegoryID=5


Als je lange ritten maakt van meer dan 2 uur dan zou ik kiezen voor een dikkere zeem dan gemiddeld..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 aug 2009 22:39

[quote="ever"][quote="-Divo-"]In het Fiets juli nr van 2008 stond een fietsbroekentest. [/quote]

Helaas komen wij dames er maar bekaaid af in dat onderzoek: 5 broeken tegen 26 voor de heren!

[/quote]

De meeste dames rijden toch gewoon met heren broeken dus jullie komen er juist goed vanaf ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 08 aug 2009 18:37

[quote="Amclassic-fan"]
De meeste dames rijden toch gewoon met heren broeken dus jullie komen er juist goed vanaf ;)[/quote]
?? Ik ken geen enkele dame die met herenbroeken rijdt.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 09 aug 2009 18:51

Ik ook niet.
Ik heb zelf 1 herenbroek en die zit ontieglijk beroerd; te strakke pijpen, te wijd om de heupen, te lange teugels en veel te veel zeem tussen m'n benen.
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie