Pagina 1 van 1
Welke wedstrijdtube?
Geplaatst: 19 jul 2009 16:35
door biker-sander
Ben toch gezweken voor tubes.
Deze week komt mijn wedstrijdsetje te voorschijn:
Dura-ace naven
Sapim spaken
pro tube velgen.
Maar nu nog een paar tubes.
Ik hoor goede verhalen over de Conti competition maar wel erg duur.
Iemand ervaring met de goedkopere varianten? en Vitorria corsa CX?
Heeft iemand verder nog suggesties?
Alvast bedankt
Gr Sander
Geplaatst: 19 jul 2009 18:17
door paulusr3
Conti competions zijn prima tubes. Lopen goed en geven goede lekbescherming. In de duitse webshops vind je ze wel voor zo'n € 50.
Voor lagere rolweerstand (maar ook mindere lekbescherming) kun je kijken naar idd de vittoria open corsa (zijn iets goedkoper) of veloflex(vanaf zo'n € 50).
Dan zijn er nog de dugast of FMB's. Staan bekend om hun soepelheid en lage rolweerstand, maar zitten ook in een andere prijsklasse.....(vanaf € 70?)
Geplaatst: 19 jul 2009 18:20
door biker-sander
Bedankt voor de tips.
Ik hoor wel dat de vitorria corsa CX(die met rode ventielen) minder lang meegaan dan de conti's???
Geplaatst: 19 jul 2009 18:23
door paulusr3
Ik rij met conti's zo'n 2500k (voorwiel 3000k). Ik vervang wel vrij bijtijds. Ik heb geen ervaring met de vittoria's....
Geplaatst: 19 jul 2009 18:30
door ej
Vittoria's zijn goedkoper en misschien daarom een reden dat ze veel gekozen worden. Heb daar veel lek mee gehad, snel na ingebruikname. Met conti nooit problemen gehad. Ben er wel achter dat goede montage (lijm of tufo extreme) ook bepalend is voor lekrijden. Een ronde tubeband die niet goed gecentreerd en vast zit en niet op de juiste spanning gebruikt wordt, beweegt meer in het loop/rij vlak. Kans op scheurtjes wanneer je in aanraking komt met een voorwerpje op de weg is dan groter.
EJ
Geplaatst: 19 jul 2009 19:04
door rene
Goede tube die erg soepel is : Veloflex carbon of eventueel een Veloflex servizio corsa alleen die is 21 mm ipv 22 of 23. Anders zou ik een Vittoria Evo nemen , iets minder soepel biaslint maar ook een zeer goede tube.
Geplaatst: 19 jul 2009 19:19
door biker-sander
Iemand ervaring met de Corsa CX van Vitorria?
Geplaatst: 20 jul 2009 11:56
door fdegrove
Hoi,
EJ schreef:Vittoria's zijn goedkoper en misschien daarom een reden dat ze veel gekozen worden. Heb daar veel lek mee gehad, snel na ingebruikname. Met conti nooit problemen gehad. Ben er wel achter dat goede montage (lijm of tufo extreme) ook bepalend is voor lekrijden. Een ronde tubeband die niet goed gecentreerd en vast zit en niet op de juiste spanning gebruikt wordt, beweegt meer in het loop/rij vlak. Kans op scheurtjes wanneer je in aanraking komt met een voorwerpje op de weg is dan groter.
EJ
Naar mijn mening is daar niet echt een verband.
Wel is het zo dat slecht gecentreerde, slecht verlijmde tubes de rolweerstand verslechteren.
Ook een te hoge bandenspanning is vaak oorzaak van sneller lekrijden.
Wil je een laagst mogelijke rolweerstand dan gebruik je beter lijm dan tape.
Veloflex is een prima tube maar kort na periodes van zware regenval is lekrijden vaak niet te vermijden.
Vittoria EVO CX (290TPI) is een prima tube maar raapt snel allerlei kleine steentjes op wat de lekbestendigheid niet bervordert.
De nieuwe versie is lichter en zou volgens de fabrikant ook een verbeterde lekbestendigheid hebben.
Misschien nog te vroeg om op ervaring van gebruikers af te gaan?
Conti Competition is redelijk lekbestendig maar door gebrek aan soepelheid en het butylbinnenbandje voelt ie eerder als een doorsnee clincher aan dan een tube.
Om dit enigszins te compenseren is het aan te raden de bandenspanning zeg maar, een halve bar onder de gebruikelijke waarde te houden.
Voorts prima grip maar slijt vooral achter vrij snel.
Duur ook voor wat het eigenlijk maar is.
Ciao,
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Geplaatst: 20 jul 2009 16:51
door ilko
De Corsa is niet te vergelijken met de EVO CX. De Corsa (ik dacht dat die CR heette trouwens) is 220 TPI, de oude CX 290 en de nieuwe zelfs 320. Dit is dus een veel fijner geweven band en dus soepeler, meer grip etc.
Ik ben erg tevreden over de EVO's en rij ook met de Vredestein Fortezza TriComp. Die lijkt net iets betere grip te hebben, maar hij zit op een andere wielset. Dat voelt dus sowieso anders. Qua lekrijden doen ze niet voor elkaar onder.
Geplaatst: 20 jul 2009 17:18
door biker-sander
Ilko schreef:De Corsa is niet te vergelijken met de EVO CX. De Corsa (ik dacht dat die CR heette trouwens) is 220 TPI, de oude CX 290 en de nieuwe zelfs 320. Dit is dus een veel fijner geweven band en dus soepeler, meer grip etc.
Ik ben erg tevreden over de EVO's en rij ook met de Vredestein Fortezza TriComp. Die lijkt net iets betere grip te hebben, maar hij zit op een andere wielset. Dat voelt dus sowieso anders. Qua lekrijden doen ze niet voor elkaar onder.
De tube van vredestein denk ik of niet?
Geplaatst: 20 jul 2009 18:07
door ilko
Biker-Sander schreef:Ilko schreef:De Corsa is niet te vergelijken met de EVO CX. De Corsa (ik dacht dat die CR heette trouwens) is 220 TPI, de oude CX 290 en de nieuwe zelfs 320. Dit is dus een veel fijner geweven band en dus soepeler, meer grip etc.
Ik ben erg tevreden over de EVO's en rij ook met de Vredestein Fortezza TriComp. Die lijkt net iets betere grip te hebben, maar hij zit op een andere wielset. Dat voelt dus sowieso anders. Qua lekrijden doen ze niet voor elkaar onder.
De tube van vredestein denk ik of niet?
Wat bedoel je? Die met meer grip > ja.
Geplaatst: 24 jul 2009 00:17
door biker-sander