Hoe werkt klassement in de tour
Ik was deze link aan het bekijken:
http://www.tour09.nl/klassementen.html
een vroeg me het volgende af.. waarom er bij renners (die niet eerste worden) er niet altijd een volgtijd word gemeld. Bij de eerste etappe staat er achter alle andere renners die niet eerste zijn geworden een + met de seconden gemeld. Bij de tweede etappe staat er bijna achter iedereen + 0.
Bij etappe drie staan er weer verschillende volgtijden. Zo staat er tot en met renner 25 een +0, en bij de renners daarna staan er weer andere tijden.
Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?
http://www.tour09.nl/klassementen.html
een vroeg me het volgende af.. waarom er bij renners (die niet eerste worden) er niet altijd een volgtijd word gemeld. Bij de eerste etappe staat er achter alle andere renners die niet eerste zijn geworden een + met de seconden gemeld. Bij de tweede etappe staat er bijna achter iedereen + 0.
Bij etappe drie staan er weer verschillende volgtijden. Zo staat er tot en met renner 25 een +0, en bij de renners daarna staan er weer andere tijden.
Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Heel simpel: als er een groepje binnenkomt telt de tijd van de eerst. Dus bij een massasprint van het hele peloton is alles +0.
Is er een kopgroep dan is dat de tijd. Het peloton er achter krijgt bijvoorbeeld +45sec en als er nog een groepje uit het peloton is gelost (bijv op een klimmetje) en 30sec na het peloton binnen komt, dan krijgt die groep +45 en +30 = 1.15.
De 1e rit was een tijdrit, dus iedereen heeft dan een individuele tijd.
Is er een kopgroep dan is dat de tijd. Het peloton er achter krijgt bijvoorbeeld +45sec en als er nog een groepje uit het peloton is gelost (bijv op een klimmetje) en 30sec na het peloton binnen komt, dan krijgt die groep +45 en +30 = 1.15.
De 1e rit was een tijdrit, dus iedereen heeft dan een individuele tijd.
Less is bore
-
- Forum-lid
waarom hanteren ze eigenlijk zo een systeem? Zit daar een bepaald idee achter?
stefan35 schreef:Ah ok. Ik dacht dat er bij iedere rit de individuele tijd gold. Ook omdat iedere renner is uitgerust met een tijdregistratiesysteem.
Ja, maar geen enkele straat is breed genoeg om alle renners dan tegelijk over de finish te kunnen laten gaan. Dat zou namelijk nodig zijn als elke seconde telt, dan gaat iedereen sprinten om geen secondes te verliezen. Met de normale wegen zoudat dus leiden tot enorme chaos bij elk finish doek (en er voor).
"Ink the future" | Freelance Ontwerper
Ja, maar geen enkele straat is breed genoeg om alle renners dan tegelijk over de finish te kunnen laten gaan. Dat zou namelijk nodig zijn als elke seconde telt, dan gaat iedereen sprinten om geen secondes te verliezen. Met de normale wegen zoudat dus leiden tot enorme chaos bij elk finish doek (en er voor).
hmm, ok tnkz dat is duidelijk. Hoewel het zowieso toch al chaos wordt in het geval van een massasprint..
Even een ander vraagje... Op tv zie je geregeld de tijdsverschillen tussen de kop van het peloton en de achtervolgende groep(en). Hoe exact worden die verschillen berekend eigenlijk? Dit is wat ik zo vluchtig kan bedenken...
Er rijdt bij elke groep een motorrijder met een GPS-systeem, waarmee de locatie van de diverse groepen langs de route wordt bepaald. Daarbij zal niet alleen de locatie, maar ook het tijdstip van de kopgroep — continu — bewaard moeten blijven. Immers, alleen dán kan je voortdurend een locatie + tijdstip van de achtervolgers vergelijken met die van de koplopers, toen zij erlangs snelden. Om zodoende het tijdsverschil in (tv-)beeld te brengen.
Voorbeeldje...
- Koplopers fietsen langs positie B.
- Achtervolgers fietsen langs posite A.
- In beeld wordt 2’47’’ als tijdsverschil aangegeven
- Dan is het exact 2’47’’ geleden dat de koplopers langs positie A trapten.
Of werkt 't toch heel anders?
Er rijdt bij elke groep een motorrijder met een GPS-systeem, waarmee de locatie van de diverse groepen langs de route wordt bepaald. Daarbij zal niet alleen de locatie, maar ook het tijdstip van de kopgroep — continu — bewaard moeten blijven. Immers, alleen dán kan je voortdurend een locatie + tijdstip van de achtervolgers vergelijken met die van de koplopers, toen zij erlangs snelden. Om zodoende het tijdsverschil in (tv-)beeld te brengen.
Voorbeeldje...
- Koplopers fietsen langs positie B.
- Achtervolgers fietsen langs posite A.
- In beeld wordt 2’47’’ als tijdsverschil aangegeven
- Dan is het exact 2’47’’ geleden dat de koplopers langs positie A trapten.
Of werkt 't toch heel anders?
- de zwarten
- Forum-lid HC
Als de tweede groep op 15 seconden binnenkomt, komt iedereen van die groep op 15 seconden. Stel dat de laatste van die groep op seconde 37 doorkomt (de groep is dus 22 seconden 'lang', dus best een grote groep), en daarna komt er eentje op 2 seconden, dan heeft die onmiddellijk 37+2=39 seconden aan zijn broek ipv 15+2=17 seconden.
Met de GPS weet ik niet hoe het werkt. Ik vermoed dat GPS1 rekent tot GPS2, met de gemiddelde tijd die GPS1 gedaan heeft over het stuk tot GPS2.
Dus GPS1 zit bij de kop, aan km 140
GPS2 zit bij het peloton, aan km 135
Dan heb je de afstand = 5km, en de gemiddelde snelheid van GPS1 tussen 135 en 140km. Het kan natuurlijk ook anders, maar dit lijkt me het eenvoudigst.
Met de GPS weet ik niet hoe het werkt. Ik vermoed dat GPS1 rekent tot GPS2, met de gemiddelde tijd die GPS1 gedaan heeft over het stuk tot GPS2.
Dus GPS1 zit bij de kop, aan km 140
GPS2 zit bij het peloton, aan km 135
Dan heb je de afstand = 5km, en de gemiddelde snelheid van GPS1 tussen 135 en 140km. Het kan natuurlijk ook anders, maar dit lijkt me het eenvoudigst.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ook zonder GPS kun je dit permanent doen, je neemt een punt waar de kopgroep langs komt, bijvoorbeeld een bocht een standbeeld of wat dan ook, vervolgens tel je het aantal seconden dat het peloton nodig heeft om dat punt ook te bereiken. GPS maakt dit makkelijker omdat je dit bij wijze van spreken elke 3 seconden kunt uitvoeren. De commentatoren doen dit soms ook wel eens in de uitzending bij het passeren van een top of iets dergelijks
@De Zwarten: Volgens mij is de gemiddelde snelheid van GPS1 die bij de kopgroep meerijdt tussen het 135km- en 140km-punt overbodige informatie. Immers, om dat te berekenen zal je ook moeten weten hoe laat GPS1 langs het 135km-punt reed. En dan weet je meteen het tijdsverschil tussen GPS1 en GPS2 op die betreffende locatie. Meer hoef je dan toch niet te weten?
Voorbeeldje...
- GPS1 rijdt om 11u50 langs het 135km-punt.
- GPS2 rijdt om 12u00 langs het 135km-punt.
- GPS1 rijdt om 12u00 langs het 140km-punt.
Om 12u00 is het dan 10 minuten geleden dat GPS1 langs het 135km-punt reed. Dus wordt er dan op tv 1000 tijdsverschil getoond.
En dat GPS1 de volgende 5km naar het 140km-punt in 10 minuten gereden heeft, betekent dat de gemiddelde snelheid 30km/u was. Hetgeen volgens mij niet relevant is.
@Pfff: Dat je de tijdsverschillen op bepaalde locaties met een stopwatch kunt opnemen, is bekend. Waar ik benieuwd naar ben, is hoe de verschillen continu berekend worden en direct op tv zichtbaar zijn.
Voorbeeldje...
- GPS1 rijdt om 11u50 langs het 135km-punt.
- GPS2 rijdt om 12u00 langs het 135km-punt.
- GPS1 rijdt om 12u00 langs het 140km-punt.
Om 12u00 is het dan 10 minuten geleden dat GPS1 langs het 135km-punt reed. Dus wordt er dan op tv 1000 tijdsverschil getoond.
En dat GPS1 de volgende 5km naar het 140km-punt in 10 minuten gereden heeft, betekent dat de gemiddelde snelheid 30km/u was. Hetgeen volgens mij niet relevant is.
@Pfff: Dat je de tijdsverschillen op bepaalde locaties met een stopwatch kunt opnemen, is bekend. Waar ik benieuwd naar ben, is hoe de verschillen continu berekend worden en direct op tv zichtbaar zijn.
@Buzz, Dat zeg ik ook in datzelfde stukje, met behulp van GPS kun je zo'n stopwatch meting permanent doen, je hebt een permanent overlappend parcours van 2 GPSen, eentje bij de kop groep en eentje bij het peloton, je kunt dus ook permanent bepalen hoeveel tijd er tussen het passeren van een punt zit, afhankelijk van de meetinterval van de GPS zelf, zou je dat elke milliseconde kunnen doen. Het is hetzlefde principe als de stopwatch meting. Kop groep passeert coordinaat xxyyss op 14:33:52,453 peloton paseert dat coordinaat op 14:34:02,410, de kopgroep is dus 10 seconden vooruit. Software is uiteindelijk niet meer dan een set menselijke logica die automatisch een set instructies uitvoert, het handige van een computer is dat die dat heel snel en heel vaak kan doen zonder dat ie begint te zeuren dat het geestdodend werk is, maar het principe is nog steeds een stopwatch meting.