Van cantilever naar V-brakes
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Ik heb op mijn Batavus Mohawk voor en achter cantilever remmen.
Kan ik deze simpel vervangen door v-brake remmen (dus cantilever los schroeven en de v-brakes op dezelfde renmokken vastschroeven)? Mijn remhendels wil ik namelijk vervangen, dus dan heb ik de mogelijkheid om de remmen ook gelijk te wisselen.
Kan ik deze simpel vervangen door v-brake remmen (dus cantilever los schroeven en de v-brakes op dezelfde renmokken vastschroeven)? Mijn remhendels wil ik namelijk vervangen, dus dan heb ik de mogelijkheid om de remmen ook gelijk te wisselen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Naar mijn idee zijn de v-brakes wat krachtiger dan de cantilever remmen. Dit komt denk ik door de manier van trekken door de remkabel.
Bij cantilever remmen wordt verticaal getrokken terwijl de beweging horizontaal moet zijn. Hierdoor heb je naar mijn idee krachtverlies. Klopt dat?
Bij cantilever remmen wordt verticaal getrokken terwijl de beweging horizontaal moet zijn. Hierdoor heb je naar mijn idee krachtverlies. Klopt dat?
zolang je remhendels en remmen allebei voor V-brakes zijn, geen probleem. de remmen gebruiken meer kabel, zeg maar
en je hebt juist geen krachtverlies, omdat je reactiekracht (blokje tegen de velg) in dezelfde richting staat als de kracht van de kabel. dit gaat overigens wel uit van een oneindig stijve remhoef...
en je hebt juist geen krachtverlies, omdat je reactiekracht (blokje tegen de velg) in dezelfde richting staat als de kracht van de kabel. dit gaat overigens wel uit van een oneindig stijve remhoef...
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
@ Skimons,
Je hebt bij cantilever remmen toch juist wel krachtverlies? Er wordt omhoog getrokken, terwijl de kracht horizontaal ligt.
Je hebt bij cantilever remmen toch juist wel krachtverlies? Er wordt omhoog getrokken, terwijl de kracht horizontaal ligt.
V-Brakes remmen veel harder. De arm is veel langer dan die van conventionele cantilever remmen. F=Kracht x Arm. Daar komt nog bij kijken dat op een v-brake een paralellogram zit die ervoor zorgt dat het remblokje loodrecht op de velg beland zodat hij over de volle hoogte afslijt. Nadat ik voor het eerst V-Brakes gebruikte op mijn mtb wilde ik never meer terug!!
Asso di Fiori
Als Cantilevers verwisseld worden door V-brakes moeten de kabels dan vernieuwd worden ivm de lengte voor de V-brakes of houd ik voldoende lengte over?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
De kabelloop is heel anders en veel langer en je moet ook een langere buitenkabel gebruiken. Ach wat zou het, binnenkabel kost €2,50.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je heb ook andere rem handels nodig. Dus moet je zoieso de kabels wisselen.body schreef:Als Cantilevers verwisseld worden door V-brakes moeten de kabels dan vernieuwd worden ivm de lengte voor de V-brakes of houd ik voldoende lengte over?
Ik heb begrepen dat ik voor de mini moet gaan. Normale passen zeker niet?
Zit er nog verschil in merken of zit je altijd goed met Tektro RX5 Mini ?
Zit er nog verschil in merken of zit je altijd goed met Tektro RX5 Mini ?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein