Alles over vakanties op én met de fiets

Karinthië

darule
Forum-lid

darule 25 jun 2009 00:34

Beste mede-forummers!

Dit jaar wil ik gaan kamperen in Karinthië Oostenrijk. Natuurlijk gaat het racemonster mee. Nu ben ik een beetje aan het kijken en vroeg ik me af of jullie ervaringen hebben met fietsen in Karinthië. Wat is een goede standplaats? Zijn er mogelijkheden om naar Italië of Slovenië te fietsen?

Welke beklimmingen moet ik echt doen? Iemand een mooie route (noem maar plaatsnamen/colls)? Ben erg benieuwd!

rvane
Forum-lid

rvane 26 jun 2009 16:35

Goede keus! Wij komen al jaren in Karinthië en ik vind het er prachtig. Wij zitten altijd aan de Milstätter see. Diverse keren met de MTB geweest, volop mogelijkheden daar. Vorig jaar voor het eerst de racefiets meegenomen. Je kan er super fietsen in de omgeving, Italië en Slovenië zijn wat ver om op één dag te fietsen, al zijn de Wurzenpass en de Nassfeldpass zeker erg mooi. Verder wat mooie routes / klimmen in de omgeving:

Nockalmstrasse, Turracher höhe, Villacher alpenstrasse, Goldeckstrasse, Gerlitzen gipfelstrasse, Gerlitzen alpenstrasse, Malta hochalpenstrasse.

Afhankelijk van waar je zit in Karinthië kun je nog veel meer moois fietsen natuurlijk. Ik vind eigenlijk alle wegen daar wel mooi, al kun je sommige drukke provinciale wegen beter omzeilen.

Veel plezier!

Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

darule
Forum-lid

darule 27 jun 2009 00:51

Dank voor je reactie! Ik ga meteen op de kaart eens kijken waar al dat moois wat je aangeeft zich bevind. Het begint te kriebelen moet ik zeggen. Als er nog andere tips van mede-fietsers zijn dan hoor ik dat natuurlijk heel graag. Natuurlijk kunnen jullie vervolgens na augustus tips van mij verwachten, tenminste ik hoop dat ik het gebied dan een beetje ken!

33er
Forum-lid

33er 29 jun 2009 22:37

kan je er ook vlakkere tochtjes maken voor de vrouw met de racefiets ? moeten geen 70 km zijn.

rvane
Forum-lid

rvane 29 jun 2009 22:54

Zolang je in de dalen blijft is het redelijk vlak. Alhoewel vlak in Oostenrijk wel heel anders is als Nederlands vlak. Maar zeker goed te doen hoor.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 30 jun 2009 00:28

Grossglocknerstrasse in Heiligenblut! Voor fantastische camping met superkeuken in Heiligenblut: Nationalpark Camping Großglockner. Schitterende plaatsen met fraai uitzicht op de Grossglockner!

darule
Forum-lid

darule 01 jul 2009 14:23

Het valt me op dat veel passen die RvanE noemt doodlopen. Soms zie je zelfs een paar honderd meter 'top' en dan aan de andere kant de volgende pass. Betekent dat je meestal dezelfde weg moet terugfietsen toch?

Die GrossGlockner ziet er indrukwekkend uit op de sateliet. Jammmer dat er daar geen campings aan meren zijn of zie ik dat verkeerd?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 01 jul 2009 14:34

De Grossglocknerstrasse is echt wonderschoon en lekker lang. De camping die ik noemde ligt aan een riviertje. Het dorpje heeft wel een openbaar zwembad met ligweide. Dat zwembad is op 5min lopen (wel 100 hoogtemeters... ;) )

Verder ken ik daar geen campings aan een meertje. Wellicht kun je het combineren met een vakantie vanuit Lienz (ten zuiden van Heiligenblut)? Daar zul je toch ook wel goed kunnen fietsen in de Lienzer Dolomiti. Nog een voordeel is dat je lekker dicht tegen Italie aan zit en dat je dus op het terras en aan tafel werkelijk kan genieten!

Alternatief aan de noordzijde van de Grossglockner is natuurlijk Zell am See. Daar zul je wel wat campings moeten kunnen vinden, lijkt mij. Is overigens geen Karinthie meer, dacht ik.

rvane
Forum-lid

rvane 01 jul 2009 22:39

Idd veel van de passen die ik noemde lopen dood. Dit maakt ze ook vaak lekker rustig en ze zijn één voor één prachtig (en zwaar).
Grossglockner is inderdaad schitterend, maar deze heb ik alleen met de auto gereden (te ver fietsen vanaf mijn camping).

33er
Forum-lid

33er 05 jul 2009 23:45

je moet eens op bikemap.net kijken, dan kan je klikken op de streek waar je verblijft en zie je verschillende route's voor mtb of race

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 06 jul 2009 00:00

[quote="33er"]je moet eens op bikemap.net kijken, dan kan je klikken op de streek waar je verblijft en zie je verschillende route's voor mtb of race[/quote]
Bedankt voor de tip! Ik keek net even en dat ziet er zeer goed uit! Die site gaat nog van pas komen.

darule
Forum-lid

darule 18 jul 2009 15:11

Ben van plan volgende week naar Karinthië te rijden. We gaan eerst kijken bij de Millstätersee en als het daar tegenvalt rijden we door naar de Ossiacher See.

Camping Neubauer lijkt ons aardig, of Mentl bij de Ossiacher See. Iemand ervaringen. Racefietsje gaat natuurlijk mee!

Plaats reactie