Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

"Geratel"

ftakens
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2009 13:03

ftakens 24 jun 2009 10:54

Op mijn nieuwe fiets zit een campagnolo cassette en kettingbladen (50-34 en 11-25).

Als ik er nou schakel naar de 34-11 dan begint de boel te ratelen. Aangezien ik niet veel van campagnolo weet hoop ik op tips van jullie. Waar kan dit door komen en hoe los ik het op?
�Winning is about heart, not just legs. It\'s got to be in the right place.�

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 24 jun 2009 10:59

Dit heeft niks met campagnolo te maken, maar 34-11 dat is ook wel een zeer schuine kettinglijn. Dat moet je uberhaupt niet willen rijden. Het uitgangspunt is de laatste 2-3 niet te gebruiken. Conclusie op de 34 de 11-12-(13) niet, op de 50 de 25-23-21 niet gebruiken.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 24 jun 2009 11:00

Dat is normaal. Het geratel wordt veroorzaakt door (1) de ketting die helemaal dwars ligt en (2) aanlopen tegen je voorderailleur of buitenblad. De oplossing is dus om eerder naar je buitenblad te schakelen ipv klein-klein te rijden.

ftakens
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2009 13:03

ftakens 24 jun 2009 11:25

Ik weet dat het beter is om niet zo te rijden, maar ik had verwacht dat als die erop zou staan dat het wel geluidloos zou zijn!
�Winning is about heart, not just legs. It\'s got to be in the right place.�

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 24 jun 2009 11:28

Wat mij betreft kortweg: "nee" het is quasi onmogelijk om de 34-11 en 50-25 beide geruisloos te laten lopen, daar zijn de marges simpelweg de klein voor.

ftakens
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2009 13:03

ftakens 24 jun 2009 11:29

Okee, nou dat is duidelijk!

Thanks
�Winning is about heart, not just legs. It\'s got to be in the right place.�

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 24 jun 2009 11:38

ftakens schreef:Okee, nou dat is duidelijk!
Thanks


Totaal niet verkeerd bedoeld hoor, nu ik het terug lees komt het wel erg bot over. Excuses.

Punt is dat de voorderailleur smal genoeg moet zijn om continu met een verschuiving moet wisselen van groot naar klein.

Als je de derailleur zoveel ruimte geeft dat 34-11 geruisloos is moet de kooi (van boven gezien) aan de binnenkant vrijwel tegen de ketting lopen. Vervolgens haat het dan bij het schakelen naar het buitenblad mis. De kans is dan zeer groot dat de ketting over het blad heen geduwd wordt. Daar komt bij dat, op het moment dat je dan op het buitenblad rijd, de derailleur aan diezelfde binnenkant zo krap staat afgesteld dat in deze positie een kleinere versnelling niet meer mogelijk is. De ketting zal dan direct (gok bij de 17 of 19 al) tegen de derailleur aan zal lopen.

Ter aanvulling, de voorderailleur van campagnolo kun je geloof ik in 5 tussenstanden zetten alvorens deze daadwerkelijk van blad wisseld, maar de uiterste blijven quasi onmogelijk. In de praktijk betekend dit het volgende. Stel de derailleur gewoon goed af en probeer de uiterste 2/3 kranjes niet te gebruiken.

ftakens
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2009 13:03

ftakens 24 jun 2009 12:52

@ lancev7: Haha ik vond het niet bot hoor! Je antwoord was gewoon duidelijk. Toch bedankt voor het iets uitgebreidere antwoord!

Hij doet het trouwens ook bij de volgende verzetten:
50-11
50-12
50-23
50-25
30-12
30-23
30-21
30-25

Is dit normaal of is er toch iets verkeerd afgesteld? Zo ja heeft iemand tips hoe ik dit kan verbeteren?
�Winning is about heart, not just legs. It\'s got to be in the right place.�

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 25 jun 2009 00:24

Denk dat het moeilijk wordt dit volledig op te lossen. Met name bij 50 11 en 12 loopt de ketting ook nog wel eens tegen het naast grotere tandje aan. Dan helpt afstellen bij de voorderailleur ook niet meer.

Maar op 50-11 of 12 of 34-25 of 23 moet het zeker geluidloos kunnen lopen. Het lijkt erop dat je in ieder geval wat schroefjes bij je voorderailleur losser moet draaien. Gebruik anders ook eens de zoekfunctie voor alle info over afstellen van derailleurs.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 jun 2009 02:24

34/11 werkt gewoon niet, dan schuurt de ketting tegen het buitenblad. Bij mij zijn alle andere combinaties nagenoeg stil. Dat geld ook 50/25 alhoewel de kettinglijn dan natuurlijk heel slecht is.

Schuurgeluiden bij de voorderailleur moet je altijd weg kunnen krijgen met een tikje meer of minder aan de linker ergopower. Is dat niet het geval dan is de voorderaileur niet goed afgesteld (aanslag schroefjes) of niet goed gemonteerd. Buitenkant moet parallel aan buitenblad staan en de onderkant van de buitenkant moet 2 a 3mm over het buitenblad heen lopen.

Achter kun je ook nog een probleem hebben dat het achterpat of de vork een zodanig vorm heeft dat je de ketting niet fatsoenlijk op het kleinste tandwiel kunt leggen zonder dat die schuurt langs een van beide. Bij mij (op een Cervelo R3) is daar minder dan 1mm speling en de geringste verkeerde afstelling heeft schuren of niet kunnen schakelen tot gevolg.

Als laatste moet de achterderailleurspanning ook goed afgesteld zijn.
Afbeelding

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 25 jun 2009 10:55

Dat een voorderailleur niet afgesteld kan worden zodat klein/klein groot/groot geluidloos loopt is niet mijn ervaring. Zowel Dura Ace 7800 als nu Dura Ace 7900 heb ik op mijn fiets altijd geluidloos kunnen afstellen in de extreme combinaties (39/12 - 53/25 - 39/25 - 53/12).

Wellicht is dit bij Campa niet mogelijk, daar heb ik geen ervaring mee.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 26 jun 2009 13:01

Bij Campa 11V schijnt met name het richten van de achterpad erg belangrijk te zijn. Zie ook de test van de groep in het blad fiets.....
Aeroad
Grail
Ultimate

Plaats reactie