Band plakken
Gisteren was het eindelijk zo ver: Na ruim 800km mijn eerste lekker band. Ik reeds een stuk buiten de bebouwde kom en had uiteraard geen plaksetje of wat dan ook bij de hand. En hoe lekker Sidi's ook zitten op de fiets, voor een half uur lopen naar het dichtstbijzijnde huis zijn ze absoluut niet geschikt. Uiteindelijk vriendelijk geholpen door de bewoners die gelukkig een huis-tuin-en-keuken plaksetje paraat hadden, dus na een kwartiertje pielen kon ik weer verder.
Nou word ik beetje bij beetje wijzer in de wereld van het wielrennen, maar ik was toch even benieuwd of het plakken van een fietsband net zo in zijn werk gaat als bij een gewone fiets. In dit geval was het een noodgreep om thuis te komen, maar de volgende keer wil ik toch wat beter voorbereid onderweg. Wat kan ik dan het beste meenemen? Ik las ergens iets over sealants, maar heb geen idee hoe het werkt of wat het doet.
Daarnaast rijd ik nu nog op de standaard meegeleverde Schwalde Lugano-banden, maar ik kwam erachter dat daar nog weinig profiel op zit, dus wil ik sowieso naar een nieuw setje kijken. Iemand tips? Heb zelf al gekeken naar een Vredestein Fortezza Pro TriComp (past in het rood mooi bij m'n fiets) of een Continental GP4000S. Daarnaast vertrouw ik geplakte binnenbanden voor geen meter, dus iemand daarvoor nog tips?
Nou word ik beetje bij beetje wijzer in de wereld van het wielrennen, maar ik was toch even benieuwd of het plakken van een fietsband net zo in zijn werk gaat als bij een gewone fiets. In dit geval was het een noodgreep om thuis te komen, maar de volgende keer wil ik toch wat beter voorbereid onderweg. Wat kan ik dan het beste meenemen? Ik las ergens iets over sealants, maar heb geen idee hoe het werkt of wat het doet.
Daarnaast rijd ik nu nog op de standaard meegeleverde Schwalde Lugano-banden, maar ik kwam erachter dat daar nog weinig profiel op zit, dus wil ik sowieso naar een nieuw setje kijken. Iemand tips? Heb zelf al gekeken naar een Vredestein Fortezza Pro TriComp (past in het rood mooi bij m'n fiets) of een Continental GP4000S. Daarnaast vertrouw ik geplakte binnenbanden voor geen meter, dus iemand daarvoor nog tips?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Neem zelf altijd een reserve binnenbandje mee voor onderweg. Plakken binnenband doe ik thuis en is inderdaad hetzelfde als bij een huis-tuin-en-keuken binnenband. Voor buitenband gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens. Meer dan genoeg info.
What makes the boat go faster?
De meeste nemen een extra binnenbandje mee, andere plakken onderweg.
Ik rij met beide rond, een nieuw binnenbandje, plakkertjes, schuurpapiertje & lijm, 2 bandenlichters en een fietspompje.
Ik heb met geplakte binnenbanden nog nooit problemen gehad. Licht opschuren, lijm laten uitdampen en goed aandrukken.
Ik rij met beide rond, een nieuw binnenbandje, plakkertjes, schuurpapiertje & lijm, 2 bandenlichters en een fietspompje.
Ik heb met geplakte binnenbanden nog nooit problemen gehad. Licht opschuren, lijm laten uitdampen en goed aandrukken.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
zappf schreef:De meeste nemen een extra binnenbandje mee, andere plakken onderweg.
Ik rij met beide rond, een nieuw binnenbandje, plakkertjes, schuurpapiertje & lijm, 2 bandenlichters en een fietspompje.
Ik heb met geplakte binnenbanden nog nooit problemen gehad. Licht opschuren, lijm laten uitdampen en goed aandrukken.
Exact! Alleen bij natte condities is plakken onderweg niet zo makkelijk. Daarom extra biba meenemen en thuis plakken.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ik heb altijd een reserve binnenbandje mee. Bij lekrijden even omwisselen, en de lekke neem ik wel mee voor eventuele calamiteiten.
Ik heb wel eens 2x lekgereden, en was heel blij dat ik mijn lekke bandje nog bij me had. Deze geplakt en zo thuis gekomen.
Ik heb wel eens 2x lekgereden, en was heel blij dat ik mijn lekke bandje nog bij me had. Deze geplakt en zo thuis gekomen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
rob74 schreef:ik plak nooit bandjes. Teveel gedoe en geen zin in.
Altijd een reserve biba mee en nog nooit 2 keer lek gereden.
+1
1 keer geprobeerd om 'm te plakken, binnen een paar 100m weer lek. Dat doe ik dus niet weer. Die paar euro per bandje, en die enkele lekke band per jaar, daar ga ik niet voor plakken.
Uiteraard plak ik lekke banden van m'n stadsfiets wel gewoon.
Bandenplakken raad ik af voor racefietsen. Racefiets banden moet je toch minimaal op 6,5 bar hebben en dat is voor een geplakte band eigenlijk te veel. Vroeg of laat laat het plaksel weer los. Eigenlijk moet je ook niet met een onbetrouwbare biba willen fietsen.
Ik heb ervaring met al de boven genoemde banden. Schwalbe Lugano gaat makkelijk lek omdat het zachte rubber snel inscheurt bij scherpe steentjes. De dunne antilek laag die er onder zit kan dan nog maar weinig betekenen. Maar veel meer kun je ook niet verwachten voor een bandje van nog geen 10 euro . Fortezza TriComp is een echte top band. Wel is het belangrijk dat de bandenspanning behoorlijk hoog is (1 bar hoger dan concurrerende banden), enerzijds voor goede lekbestendigheid anderzijds voor een goede rolweerstand. Wat vooral opvallend goed van deze band is is het comfort, dit is merkbaar beter dan bij de GP4000S. Continental GP4000S heeft een iets lagere rolweerstand en gaat net iets langer mee dan de Fortezza banden.
KlaasjeNL schreef: Daarnaast rijd ik nu nog op de standaard meegeleverde Schwalbe Lugano-banden, maar ik kwam erachter dat daar nog weinig profiel op zit, dus wil ik sowieso naar een nieuw setje kijken. Iemand tips? Heb zelf al gekeken naar een Vredestein Fortezza TriComp (past in het rood mooi bij m'n fiets) of een Continental GP4000S. Daarnaast vertrouw ik geplakte binnenbanden voor geen meter, dus iemand daarvoor nog tips?
Ik heb ervaring met al de boven genoemde banden. Schwalbe Lugano gaat makkelijk lek omdat het zachte rubber snel inscheurt bij scherpe steentjes. De dunne antilek laag die er onder zit kan dan nog maar weinig betekenen. Maar veel meer kun je ook niet verwachten voor een bandje van nog geen 10 euro . Fortezza TriComp is een echte top band. Wel is het belangrijk dat de bandenspanning behoorlijk hoog is (1 bar hoger dan concurrerende banden), enerzijds voor goede lekbestendigheid anderzijds voor een goede rolweerstand. Wat vooral opvallend goed van deze band is is het comfort, dit is merkbaar beter dan bij de GP4000S. Continental GP4000S heeft een iets lagere rolweerstand en gaat net iets langer mee dan de Fortezza banden.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Banden plakken kan juist prima. Gewoon lariekoek om te zeggen dat de geplakte banden minder betrouwbaar zijn.
De echte reden om onderweg niet te plakken is tijdgebrek, om thuis niet te willen plakken is gewoon gemakzucht.
Dat je daar geen zin in hebt, is natuurlijk je eigen keuze, maar kom niet met onwaarheden aanzetten.
Als je het mij vraagt, is het wegwerpen van racebandjes omdat je ze niet wil plakken, gewoon zonde van het materiaal. Verspilling dus.
De echte reden om onderweg niet te plakken is tijdgebrek, om thuis niet te willen plakken is gewoon gemakzucht.
Dat je daar geen zin in hebt, is natuurlijk je eigen keuze, maar kom niet met onwaarheden aanzetten.
Als je het mij vraagt, is het wegwerpen van racebandjes omdat je ze niet wil plakken, gewoon zonde van het materiaal. Verspilling dus.
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Ik hou niet zo van het liedje Kedeng Kedeng, dus ik plak mijn banden niet. Twee binnenbandjes mee sinds die keer dat een gemeen opstaand randje voor twee lekke banden zorgde, en als het koud is ook nog een busje Vittoria pitstop zodat ik niet hoef te kleumen bij het repareren.