Ik zou voor de komende winter zelf een MTB willen samenstellen.
Maar het probleem is echter, dat ik niet op zo een brede MTB-cranks mag rijden.
Ik rijd zelf op mijn racefiets met een ultegra, nu dura-ace FC-7800 crank. En ik zou dezelfde crankbreedte (q-factor 146.0) moeten hebben op mijn MTB.
1. Is het mogelijk om een ultegra compact crankset te monteren op een MTB? (dan monteer ik kettingbladen 34, 42)
Hoe moet ik dit dan regelen met de voorderailleur?
Zou dit bij de achterderailleur geen problemen geven?
(Er komt een combinatie van Deore, SLX, XT...)
2. Of bestaan er MTB-cranksets die even breed zijn dan een race-crankset?
Die dus ook een q-factor van 146 mm hebben?
3. Zou het verstandig zijn om een setje Time XRS pedalen te monteren op mijn MTB?
Is het verstandig om klikpedalen voor op de weg te monteren op een MTB?
Dit omdat ik dan juist dezelfde positie dan op mijn racefiets heb..
MTB met ultegra compact crankset en wegpedalen?
1. Moeilijk te beantwoorden. Kan de 34 zo dicht bij je frame? Zo ja, dan past het. Je weet wel zeker dat de kettinglijn niet correct is, maar daar kan je voor kiezen. Vermoedelijk moet je dit met een racederailleur aan de voorkant doen, die moeite zal hebben met 34 en 42. Met deze combo heb je sowieso een vrij grote overlap, en echt licht rijden is er niet meer bij.
2. Er bestaan ook MTB dubbels. Bv. FSA, Tune, Rotor, FRM, Middleburn.
3. Probeer het eens. :p. Wat mij betreft niet verstandig. Modder, stukje lopen, in en uitklikken wordt allemaal veel lastiger.
2. Er bestaan ook MTB dubbels. Bv. FSA, Tune, Rotor, FRM, Middleburn.
3. Probeer het eens. :p. Wat mij betreft niet verstandig. Modder, stukje lopen, in en uitklikken wordt allemaal veel lastiger.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Bedankt voor het antwoord.
Het gaat er bij mij juist om dat ik dezelfde positie van mijn benen - voeten moet hebben op mijn MTB. (Dus dat ik juist dezelfde q-factor op mijn MTB heb dan op mijn racefiets.)
Daarom leek het mij een goed idee om een shimano compact crankstel te monteren op mijn MTB. Dan is mijn kleinste blad een 34, maar dan compenseer ik dat achteraan wel...
De smalste MTB-crank die ik kon vinden heeft een q-factor (L+R) van 163 mm.
Maar ik zou er een moeten hebben met q-factor (L+R) van 146 mm.
Weet er iemand waar ik zo een smal MTB crankstel kan vinden? Of bestaat dat gewoon niet?
Het gaat er bij mij juist om dat ik dezelfde positie van mijn benen - voeten moet hebben op mijn MTB. (Dus dat ik juist dezelfde q-factor op mijn MTB heb dan op mijn racefiets.)
Daarom leek het mij een goed idee om een shimano compact crankstel te monteren op mijn MTB. Dan is mijn kleinste blad een 34, maar dan compenseer ik dat achteraan wel...
De smalste MTB-crank die ik kon vinden heeft een q-factor (L+R) van 163 mm.
Maar ik zou er een moeten hebben met q-factor (L+R) van 146 mm.
Weet er iemand waar ik zo een smal MTB crankstel kan vinden? Of bestaat dat gewoon niet?
Mijn Canyon Ultimate CF
Jawel, er zijn een hoop alternatieven! Cranks als RotoR Agilis en Tune Bigfoot zijn kant en klare oplossingen. Ook Middleburn levert zoiets dacht ik. Voor deze cranks zijn een aantal verschillende maten trapassen te krijgen, zodat je je Q-factor aan kunt passen op je frame.
Voor de betere doe het zelver: Een Dura Ace triple crank, en dan de binnenste spider gebruiken voor een 30, en op de plaats van het middenblad een 42 oid. Kleine Q-factor gegarandeerd, echter wel iets groter dan je dubbel Dura Ace. Het grote nadeel van een te groot verzet is dat je al snel te zwaar trapt, en dus je knieën etc. onnodig zwaar belast.
Pedalen voldoen bijna allemaal wel. Je moet je plaatjes dan gewoon iets verder naar buiten zetten, waardoor je met je voet dichter bij de crank komt.
Op forum.mountainbike.nl zoeken geeft trouwens ook een hoop resultaten .
EDIT: Kettinglijn wordt zo zelfs beter! Meeste mtb crankstellen hebben een beroerde kettinglijn + Q-factor.
Voor de betere doe het zelver: Een Dura Ace triple crank, en dan de binnenste spider gebruiken voor een 30, en op de plaats van het middenblad een 42 oid. Kleine Q-factor gegarandeerd, echter wel iets groter dan je dubbel Dura Ace. Het grote nadeel van een te groot verzet is dat je al snel te zwaar trapt, en dus je knieën etc. onnodig zwaar belast.
Pedalen voldoen bijna allemaal wel. Je moet je plaatjes dan gewoon iets verder naar buiten zetten, waardoor je met je voet dichter bij de crank komt.
Op forum.mountainbike.nl zoeken geeft trouwens ook een hoop resultaten .
EDIT: Kettinglijn wordt zo zelfs beter! Meeste mtb crankstellen hebben een beroerde kettinglijn + Q-factor.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 jul 2008 11:40
Goed topic!
Zoals al eerder gezegd, een Shimano compact cranckstel past (hoogst waarschijnlijk) niet. De achterbrug van een MTB is vanwege de dikke band een stuk breder en je binnenblad zal het frame raken, je cranck waarschijnlijk ook.
Als je even zoekt is er vast nog een compact cranckset met losse as te vinden, dan kan je met wat uitproberen je Q-waarde zo laag mogelijk krijgen.
Dan zal je waarschijnlijk ongeveer op de breedte van een triple uitkomen. Je kunt dus inderdaad gewoon een triple monteren. Zelf heb ik op mijn strandfiets een 105 zitten met 30-40-50 en dat werkt in de praktijk ideaal, ook bruikbaar tijden veldtourtochten enzo.
Je voorderailleur is een ander verhaal. Moderne MTB exemplaren zijn gemaakt voor de huidige, extra brede kettinglijn, ze kunnen niet ver genoeg naar binnen!
Een gewoon race model past waarschijnlijk ook niet. Als eerste heeft een race derrailleur altijd de kabel naar beneden en de meeste MTB's hebben de kabel bovenlangs. Bovendien is de kabelverplaatsing van een MTB shifter is groter dan die van een race shifter.
Loopt de kabel onder het bracket door dan is een FLATBAR race voorderailleur de oplossing, wordt door Shimano gemaakt voor hybrides. Wel blijft de afstelling dan moeilijk, deze derrailleurs zijn eigenlijk gemaakt voor race-flatbar shifters met tussen klikjes. Als je nog shifters moet kopen is dat natuurlijk de mooiste oplossing.
Loopt de kabel bovenlangs, dan is er 1 oplossing: een oude MTB derailleur. Kan je ook gewoon MTB shifters gebruiken.. Mijn strandfiets heeft een 8speed LX voorderr met hoge klemband, probleemloos! Vaak voor een tientje bij de lokale fietsenmaker. Een '50' is geen enkel probleem voor een MTB derailleur, ze kunnen volgens shimano 44 tot 48 hebben en die 2 tandjes maakt ook niet uit.
Succes met klussen en foto's als hij klaar is!
Zoals al eerder gezegd, een Shimano compact cranckstel past (hoogst waarschijnlijk) niet. De achterbrug van een MTB is vanwege de dikke band een stuk breder en je binnenblad zal het frame raken, je cranck waarschijnlijk ook.
Als je even zoekt is er vast nog een compact cranckset met losse as te vinden, dan kan je met wat uitproberen je Q-waarde zo laag mogelijk krijgen.
Dan zal je waarschijnlijk ongeveer op de breedte van een triple uitkomen. Je kunt dus inderdaad gewoon een triple monteren. Zelf heb ik op mijn strandfiets een 105 zitten met 30-40-50 en dat werkt in de praktijk ideaal, ook bruikbaar tijden veldtourtochten enzo.
Je voorderailleur is een ander verhaal. Moderne MTB exemplaren zijn gemaakt voor de huidige, extra brede kettinglijn, ze kunnen niet ver genoeg naar binnen!
Een gewoon race model past waarschijnlijk ook niet. Als eerste heeft een race derrailleur altijd de kabel naar beneden en de meeste MTB's hebben de kabel bovenlangs. Bovendien is de kabelverplaatsing van een MTB shifter is groter dan die van een race shifter.
Loopt de kabel onder het bracket door dan is een FLATBAR race voorderailleur de oplossing, wordt door Shimano gemaakt voor hybrides. Wel blijft de afstelling dan moeilijk, deze derrailleurs zijn eigenlijk gemaakt voor race-flatbar shifters met tussen klikjes. Als je nog shifters moet kopen is dat natuurlijk de mooiste oplossing.
Loopt de kabel bovenlangs, dan is er 1 oplossing: een oude MTB derailleur. Kan je ook gewoon MTB shifters gebruiken.. Mijn strandfiets heeft een 8speed LX voorderr met hoge klemband, probleemloos! Vaak voor een tientje bij de lokale fietsenmaker. Een '50' is geen enkel probleem voor een MTB derailleur, ze kunnen volgens shimano 44 tot 48 hebben en die 2 tandjes maakt ook niet uit.
Succes met klussen en foto's als hij klaar is!
Bedankt voor het antwoord WouterFiets!
Ik heb ondertussen zelf ook al heel wat informatie gevonden:
- "converting a road triple into a mtb 2x9"
http://weightweenies.starbike.com/forum ... p?p=396445
- Dura-ace crank on mtb
http://weightweenies.starbike.com/forum ... uraace+mtb
en deze: http://weightweenies.starbike.com/forum ... ight=rasta
Het is in ieder geval een zeer mooite uitdaging om aan te gaan...
Sinds gisteren ben ik op zoek naar een MTB-frame met een smalle achterbrug. Zoals je kan zien op weight weenies, valt een litespeed frame ver buiten mijn budget.
Ik zoek er maar weinig geld aan uit te geven (max 200 euro voor een frame
Het doel is om in de winter flink bij te trainen op de MTB en enkele strandraces mee te doen. Dus het gewicht van de fiets maakt helemaal niets uit. Maar ik moet echt dezelfde q-factor dan op mijn racefiets hebben.
(Dit klinkt voor sommige mensen misschien heel raar, maar ik heb 2 jaar gesukkeld met mijn voeten en knieën. Na enorm (zeer dure) aangepaste zolen voor in mijn koersschoenen, therapiezolen voor in mijn gewone schoenen, juiste q-factor,... ben ik nu al bijna een half jaar verlost van alle pijn. Daarom wil ik echt dezelfde q-factor op mijn MTB.
Indien dit niet haalbaar is, vrees ik dat ik het project zal mogen opbergen...)
Welk betaalbaar mtb-frame heeft een smalle achterbrug?
Ik heb ondertussen zelf ook al heel wat informatie gevonden:
- "converting a road triple into a mtb 2x9"
http://weightweenies.starbike.com/forum ... p?p=396445
- Dura-ace crank on mtb
http://weightweenies.starbike.com/forum ... uraace+mtb
en deze: http://weightweenies.starbike.com/forum ... ight=rasta
Het is in ieder geval een zeer mooite uitdaging om aan te gaan...
Sinds gisteren ben ik op zoek naar een MTB-frame met een smalle achterbrug. Zoals je kan zien op weight weenies, valt een litespeed frame ver buiten mijn budget.
Ik zoek er maar weinig geld aan uit te geven (max 200 euro voor een frame
Het doel is om in de winter flink bij te trainen op de MTB en enkele strandraces mee te doen. Dus het gewicht van de fiets maakt helemaal niets uit. Maar ik moet echt dezelfde q-factor dan op mijn racefiets hebben.
(Dit klinkt voor sommige mensen misschien heel raar, maar ik heb 2 jaar gesukkeld met mijn voeten en knieën. Na enorm (zeer dure) aangepaste zolen voor in mijn koersschoenen, therapiezolen voor in mijn gewone schoenen, juiste q-factor,... ben ik nu al bijna een half jaar verlost van alle pijn. Daarom wil ik echt dezelfde q-factor op mijn MTB.
Indien dit niet haalbaar is, vrees ik dat ik het project zal mogen opbergen...)
Welk betaalbaar mtb-frame heeft een smalle achterbrug?
Mijn Canyon Ultimate CF
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 jul 2008 11:40
Graag!
Dezelfde Q-factor gaat niet lukken. Vanwege de bredere achterband zal je hoe dan ook breder uitkomen dan een race dubbel. Met wat passen en meten kan je het verschil beperken.
Als je dan ook nog Eggbeater pedalen met optionele korte as monteerd kan het verschil tot een paar millimeter beperkt blijven en in de praktijk valt dat wel mee.
Mijn strandfiets is opgebouwd met een oud cannondale frame, een cad2. Die is eigenlijk niet geschikt voor brede banden maar een Super Moto (2.35) zonder noppen past net. Zo'n frame moet je nog wel ergens kunnen scoren voor weinig, als je geluk hebt meteen met originele vaste vork.
Voordeel van die oude cannondale's is dat de kabels onder het bracket door lopen dus flatbar shifters en bijbehorende voorderailleur passen perfect!
+ gewone V-brake nokken waar HS33 op past
Dezelfde Q-factor gaat niet lukken. Vanwege de bredere achterband zal je hoe dan ook breder uitkomen dan een race dubbel. Met wat passen en meten kan je het verschil beperken.
Als je dan ook nog Eggbeater pedalen met optionele korte as monteerd kan het verschil tot een paar millimeter beperkt blijven en in de praktijk valt dat wel mee.
Mijn strandfiets is opgebouwd met een oud cannondale frame, een cad2. Die is eigenlijk niet geschikt voor brede banden maar een Super Moto (2.35) zonder noppen past net. Zo'n frame moet je nog wel ergens kunnen scoren voor weinig, als je geluk hebt meteen met originele vaste vork.
Voordeel van die oude cannondale's is dat de kabels onder het bracket door lopen dus flatbar shifters en bijbehorende voorderailleur passen perfect!
+ gewone V-brake nokken waar HS33 op past
Dit bouwt compact in!
[img=http://www.chainreactioncycles.com/Imag ... 9288-6.jpg]
Linkje Ragley via CRC
300 euro is niet te gek, mooi stalen frame!
Edit: Wel bedoeld voor een looong travel vork maar de hoeken zijn wat flauw en de bracket hoog, dus een kortere vork zou wel kunnen, hoewel de zithoek dan wat steil word.
[img=http://www.chainreactioncycles.com/Imag ... 9288-6.jpg]
Linkje Ragley via CRC
300 euro is niet te gek, mooi stalen frame!
Edit: Wel bedoeld voor een looong travel vork maar de hoeken zijn wat flauw en de bracket hoog, dus een kortere vork zou wel kunnen, hoewel de zithoek dan wat steil word.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wegpedalen op een mtb zijn zo ie zo geen optie, een beetje zand en je kunt al niet meer inklikken. Al die dubbele mtb crankstellen zijn een stuk breder dan dubbele weg crankstellen, simpelweg omdat het anders niet past met de breedte van de achtervork. Ik heb zelf een MiddleBurn Duo met zo kort mogelijke vierkante as, maar ook daarmee is de Q-factor nog altijd boven de 160. Het smalste mtb crankstel is denk ik de Extralite E-Bones W, die heeft een Q-factor van 160 mm.
Een Shimano HT2 weg triple zonder buitenblad is de smalst werkbare oplossing waarschijnlijk. Als je zonder dikke overschoenen rijdt kan je kortere assen voor mtb pedalen laten maken om op die manier de Q-factor nog wat terug te brengen.
Een Shimano HT2 weg triple zonder buitenblad is de smalst werkbare oplossing waarschijnlijk. Als je zonder dikke overschoenen rijdt kan je kortere assen voor mtb pedalen laten maken om op die manier de Q-factor nog wat terug te brengen.