Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

spd sl pedalen zeer moeilijk in te klikken

dingk
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:42

dingk 03 jun 2009 00:35

Hallo allemaal,

Ik heb dit weekend een Moser Speed aangekocht.
Nu wou ik vandaag de plaatjes op mijn schoenen monteren en het kliksysteem eens testen. Nadat ik de plaatjes had vastgemaakt probeerde ik het eens uit met 1 schoen.
Dat ging echter veel moeilijker dan gedacht.
Ik moest zeer hard duwen om het te laten klikken.
Eenmaal geklikt probeerde ik terug los te geraken :s
Dat lukte nog moeilijker. Ik heb uiteindelijk echt "gewrongen" (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel met dit woord) om me los te krijgen. Daarbij hoorde ik een "klik" en zag ik dat het plaatje een beetje beschadigd is.
Dat is nu nog niet zo een ramp.
Maar nu vraag ik mij af hoe ik mijn voeten moet inklikken en terug losmaken.
Moet ik alleen opwaarts kracht zetten? Maar dan gaat ofwel het pedaal naar omhoog ofwel draait de pedaal (als ik mijn inziens logischerwijs mijn hiel ophef).
Het is toch zo dat je eerst de voorkant en dan de achterkant vastklikt en om te lossen eerst de achterkant en dan de voorkant?
Misschien moet ik iets afstellen aan de pedalen?
Ik heb me uiteindelijk losgewrikt door zijdelings ook kracht te zetten maar daardoor is de achterkant van het plaatje een beetje "afgeveld".

Op dit moment ben ik dus wat gefrustreerd dat ik dit niet in orde krijg en het systeem lijkt nochtans zo eenvoudig.

Alvast bedankt!

wurst
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 10 jun 2007 12:12

wurst 03 jun 2009 00:44

Inklikken: Eerst de voorkant insteken en dan je gewicht erop zetten, dan zal je vanzelf vast moeten klikken.
Uitklikken: Hak naar buiten bewegen, dus bij je rechter voet naar rechts, en bij de linker voet naar links.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je het gebruikt als een skibinding, en dat gaat in deze niet op..

Succes!

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 jun 2009 00:45

De plaatjes voor pedalen zijn van kunstof, de eerste paar keer gaat dit iets stroever.
Bij het inklikken moet je eerst de voorkant insteken en dan de achterkant op het pedaaldrukken.
Echter bij het uitklikken moet je je hak naar buiten draaien, omhoog los trekken lukt niet omdat je met klikpedalen ook omhoog kracht kunt zetten, als ze dan losschieten heb je een probleem...
Dus gewoon de hak naar buiten draaien, lukt het niet dan kan je altijd de pedalen iets lichter afstellen om te oefenen!


Succes

-Edit-
Wurst was me voor..
mijn Flickr

bosberg
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2009 14:32

bosberg 03 jun 2009 00:45

Er zijn veel mensen die de eerste keer problemen hebben met het gebruik van spd pedalen. Aangezien ik niet weet welk merk en welk type van spd pedalen gebruikt kan ik er niet heel veel over zeggen, maar de meeste pedalen kun je verstellen. Overigens moet je uit de pedalen klikken door je voet naar links of naar rechts te draaien....

Probeer gewoon eens heel veel te oefenen, het is namelijk erg vervelend als je bij een verkeerslicht staat en jij krijgt je voet niet uit je pedaal!

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 jun 2009 00:49

Ik ging er in de post hierboven vanuit dat Dink met een spd SL pedaal reed, gewoon spd kan natuurlijk ook al beschadigen deze wel minder snel.

Een SPD pedaal is altijd van shimano
SPD Sl's zijn gewoon clipless pedalen maar iedereen noemt deze en ook andere merken SPD's echter zijn SPD pedalen alleen van shimano!
Look heeft bijvoorbeeld ook clipless pedalen maar dit zijn geen spd pedalen!
mijn Flickr

dingk
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:42

dingk 03 jun 2009 00:53

Wurst schreef:Inklikken: Eerst de voorkant insteken en dan je gewicht erop zetten, dan zal je vanzelf vast moeten klikken.
Uitklikken: Hak naar buiten bewegen, dus bij je rechter voet naar rechts, en bij de linker voet naar links.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je het gebruikt als een skibinding, en dat gaat in deze niet op..

Succes!
Thanks :)
jaapieo schreef:De plaatjes voor pedalen zijn van kunstof, de eerste paar keer gaat dit iets stroever.
Bij het inklikken moet je eerst de voorkant insteken en dan de achterkant op het pedaaldrukken.
Echter bij het uitklikken moet je je hak naar buiten draaien, omhoog los trekken lukt niet omdat je met klikpedalen ook omhoog kracht kunt zetten, als ze dan losschieten heb je een probleem...
Dus gewoon de hak naar buiten draaien, lukt het niet dan kan je altijd de pedalen iets lichter afstellen om te oefenen!


Succes

-Edit-
Wurst was me voor..

Ah... het kan dus wel degelijk afgesteld worden(zie ook mijn reactie hieronder)?
BosBerg schreef:Er zijn veel mensen die de eerste keer problemen hebben met het gebruik van spd pedalen. Aangezien ik niet weet welk merk en welk type van spd pedalen gebruikt kan ik er niet heel veel over zeggen, maar de meeste pedalen kun je verstellen. Overigens moet je uit de pedalen klikken door je voet naar links of naar rechts te draaien....

Probeer gewoon eens heel veel te oefenen, het is namelijk erg vervelend als je bij een verkeerslicht staat en jij krijgt je voet niet uit je pedaal!

De pedalen zijn shimano (er staat niet veel meer op die pedalen; het waren de goedkoopste :p)
Ik zie dat er een inbussleutel bovenaan op de achterkant van de pedaal past en achteraan is er een inkeeping met een rood dingetje in (mss een soort knopje; sorry voor de weinigzeggende beschrijving :p).
Hiermee kan het misschien losser gezet worden?

Edit: thanks voor jullie reacties, maakt me al direct een stuk beter gezind om te zien dat er zo snel gereageerd wordt!

hoorn
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:17

hoorn 03 jun 2009 11:20

Dus SPD SL. Die kun je met een imbussleutel iets losser stellen. Kijk uit dat je 'm niet te los stelt. Je kunt het boutje ook te ver los draaien en dan is de boel kapot.

Succes er mee enneh niet vergeten tenminste 1 voet los te maken bij het stoplicht :-)
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

rickyb
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:15

rickyb 03 jun 2009 12:31

Afbeelding
Shimano SPD-SL PD-R540
En idd niet te los draaien, anders kan je terug met je pedalen

dingk
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:42

dingk 03 jun 2009 15:07

Die onderste pedaal is het(kleur).
Achteraan zie je dat er een inbussleuteltje inpast.
Nu staat er een - voor tegen de wijzerzin te draaien.
Voor + met wijzerzin.

Ik heb gisteren enkele keren tegen de wijzerzin gedraaid. Dat gaf elke keer een klikje. Is dat normaal? Mij lijkt het logisch dat de - betekent dat het hiermee "losser" zal zijn.

Ik ben benieuwd, vanavond eens proberen erop te fietsen:D

rickyb
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:15

rickyb 03 jun 2009 15:58

Aan de achterkant zit een opening waar je een palletje ziet verplaatsen bij draaien aan de moer.
Niet te ver draaien dus

dingk
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:42

dingk 03 jun 2009 19:12

Iemand die me kan zeggen of dat klikgeluid normaal is als ik er aan draai? En als naar - draaien het pedaal losser zet?

Thanks voor je reactie Rickyb :)

pieterd
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:07

pieterd 03 jun 2009 20:56

Met naar "-" draaien, stel je het pedaal inderdaad losser in. De klikjes zijn normaal en helpen je om het pedaal af te stellen. Ik stel mijn pedalen als volgt af: ik draai de bout van beide pedalen los tot iets voorbij het laatste klikje en draai dan links en rechts met hetzelfde aantal klikjes vaster.

Kijk ook eens op http://techdocs.shimano.com, daar staan alle handleidingen.

Plaats reactie