De zin en onzin van comfortmetingen
Geplaatst: 25 mar 2011 14:25
Afgesplits van het Cervelo topic.
Foosho schreef:Amclassic-fan schreef:Maar ja die comfort meting is 1 grote grap, dus die getallen kan je net zo goed overslaan. Canyon heeft alleen door hoe ze frames moeten maken die ver doorzakken op 't moment dat je er een bepaald gewicht op gaat zitten en dan kom je als zeer comfortabel bij Tour uit de test.
Dat is wel bij meer merken zo dan..
Dynamische testen laten zien dat 'nieuwigheden' weldegelijk tot een verbeterd comfort leiden.
[img=http://img162.imageshack.us/img162/8374/demping.jpg]
[img=http://img534.imageshack.us/img534/3844/comforttext.jpg]
LVGH schreef:Foosho schreef:Dynamische testen laten zien dat 'nieuwigheden' weldegelijk tot een verbeterd comfort leiden.
[plaatje]
Wat zien we hier dan? Ik vind dit niet echt het toppunt van duidelijkheid.
Foosho schreef:Oeps, sorry
De horizontale as is de tijd. De vertikale as geeft de 'klappen' weer. Het zijn 2 identieke testen: De oranje lijn is een nieuwere technologie dan de grijze. Je ziet bijv. dat de hele harde klappen behoorlijk worden weggefilterd en ook de micro-structuur is rustiger.
Nu blijft de vraag wat tour precies meet in hun (wat dubieuze) statische testen, maar dynamischer dan bovenstaande test kun je niet krijgen. Misschien dat tour het ook beter zo kan gaan doen..
Amclassic-fan schreef:Dit grafiekje is ook enkel voor de marketing jongens gemaakt. Mist zoveel informatie om er echt wat aan af te kunnen lezen. Wat me vooral opvalt is dat de acceleraties wel erg klein zijn. Zou interessanter zijn als ze ook de input weer zouden geven bijv.
Foosho schreef:Ok ok. Bij gebrek aan beter laten we maar zeggen.Amclassic-fan schreef:Dit grafiekje is ook enkel voor de marketing jongens gemaakt.Mist zoveel informatie om er echt wat aan af te kunnen lezen. Wat me vooral opvalt is dat de acceleraties wel erg klein zijn. Zou interessanter zijn als ze ook de input weer zouden geven bijv.
Dit is volgens mij een 'trace', wat wil zeggen dat ze een echte rit hebben gemeten en deze vervolgens hebben gesimuleerd in een test-opstelling, dus ik zou dit wel realistisch willen noemen.
litespeed schreef:De dynamische eigenschappen van een systeem zijn erg gevoelig voor vele factoren. Een goede analyse is van een heel andere orde van complexiteit dan het meten van bv een torsiestijfheid van een frame.
Oordelen op basis van zo'n grafiek dat de fabrikant goed bezig is, is onmogelijk. Daar is heel, heel veel meer info voor nodig en dan nog is het amper te beoordelen.
Foosho schreef:Dat het altijd beter kan, etc, ok. Maar wat is er concreet mis met het meten van hoe erg klappen doorgegeven worden aan de rijder?
[size=0]misschien nieuw topic hierover aanmaken? Het is weinig cervelo specifiek >> ik doe het wel ff, one sec [/size]