Pagina 1 van 1

Cube REaction R1 ervaringen?! + vs Cube LTD Race

Geplaatst: 28 mei 2009 19:19
door mbiking
Ben aan het kijken naar nieuwe mtb. Oorspronkelijke plan was rond de 1000 euro, maar m'n oog is gevallen op de Cube reaction R1 (blauw) en die vind ik kwa uiterlijk wel erg mooi:). Kwa specs zou ik wrsch al goed uitkomen met de Cube LTD Race, maar het oog wil ook wat;). Vraag me af hoeveel je merkt van de verschillen tussen deze 2 fietsen (alleen voor het uiterlijk zoveel meer betalen is wel veel). Ben geen super ervaren mtber, maar heb er in het verleden zeker vaker op gezeten en wil nu graag een fiets waar ik weer een tijd mee vooruit kan. Zoek een fiets, waar ik niet vaak aan hoef te sleutelen en die lekker rijdt (schorte het bij m'n vorige cheap ass fiets aan). Zijn er mensen die ervaring met (1 van deze) fietsen hebben en plussen/minnen kunnen benoemen? Bv mbt onderhoud? Maar ook verschillen in onderdelen, kwalitatief veel verschil? / gaan bep onderdelen over algemeen beduidend langer mee? En mn merk je de verschillen daadwerkelijk tijdens het fietsen?

Verder zag ik deze fiets bij Vos in Zwanenburg (zag al veel meningen al op deze site, deels pos, mn neg) staan voor een paar honderd euro minder dan bij de LBS. Aangezien ik zelf niet erg sleutelend ben, denk ik er over om toch nr de LBS te gaan. Of valt er niet veel te verwachten kwa sleutelen en kan ik dan alsnog om de hoek terecht? Mbt LBS in de buurt die Cubes verkopen kom ik uit op Tromm aan het Europaplein of Lohmann aan de de Clerqstraat. Hierover nog tips? Ervaringen met deze winkels?

Overigens afgelopen weekend op Lage Vuursche gefietst en dan ga je twijfelen of je geen fully wilt? Maar dan weer minder luxe afmontage voor zelfde bedrag en fiets per definitie zwaarder.. Hierover nog tips, fiets mn mountainbikeparcours . Vond Drunen bv no problem met hardtail...

Graag jullie reactie!


Hieronder de specs;
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/REA ... .htm#anker
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/LTD ... .htm#anker

REACTION R1 MAG

Frame HPA 7005 Advanced Hydroform Triple Butted

Size 14", 16", 18", 20", 22", also as frameset

Colour Sid Blue or Black Anodized

Fork Rock Shox Sid Race 100mm, Motion Control, PopLoc

Headset FSA Orbit Z semi-integrated

Stem Syntace F139
Handlebar Syntace Duraflite 2014 incl. RFR-Barends

Rear Derailleur Sram X9

Front derailleur Shimano Deore XT

Shifter Sram X9 Trigger 9-s.

Braking system Formula R1 Magnesium hydr. disc brake (180/160mm)

Crankset Shimano Deore XT Hollowtech II, 44x32x22, 175mm

Casette Sram PG990 11-32, 9-s.

Chain Sram PC971

Wheelset/rims DT Swiss XPW1600 wheelset

Hubs see wheelset/rims

Tires Schwalbe F:Rocket Ron Kevl./R:Racing Ralph Kevl.TC.2.25

Pedals Fasten Alu

Saddle Fi'zi:k Tundra MG

Seatpost Syntace P6 Aluminium 31.6mm

Frameweight Sid Blue ca. 1480g*, Black Anodized: ca. 1400g*

Total weight Sid Blue ca. 10,4kg**, Black Anodized: ca. 10,3kg**


LTD RACE

Frame Alu Superlite 7005 Double Butted, RFR-Geometry

Size 16", 18", 20", 22", also as frameset

Colour White Candy Blue or Black Anodized

Fork Rock Shox Reba SL 100mm, Motion Control, PopLoc

Headset FSA No.10 semi-integrated

Stem Easton EA30

Handlebar Easton EA30 Lowriser

Rear Derailleur Shimano Deore XT Shadow

Front derailleur Shimano SLX
.
Shifter Shimano SLX Rapidfire-Plus 9-s.

Braking system Formula Oro K18 hydr. disc brake (180/160mm)

Crankset Shimano SLX Hollowtech II 44x32x22, 175mm, integr. BB

Casette Shimano HG50 11-32, 9-s
Chain Shimano HG53

Wheelset/rims Sunringlé Ryde XMB wheelset

Hubs
Tires Schwalbe F: Nobby Nic Triple Compound 2.25/R: Racing Ralph TC 2.25

Pedals Fasten Alu

Saddle RFR Natural Shape 0.1 M
Seatpost Easton EA30 31.6mm
Frameweight White Candy Blue ca. 1850g*, Black Anodized ca. 1750g*

Total weight White Candy Blue ca. 11,6kg

Geplaatst: 29 mei 2009 14:09
door racingluca
Ik rij zelf op een nieuwe Reaction XT, die volledig XT afgemonteerd is (kleur: racing red).
Het Reaction frame is heel fijn, te weten lekker licht en kneiterstijf voor een alu frame.
De Reaction R1 die jij op het oog hebt geniet in alle opzichten de voorkeur boven de LTD Race.
Je krijgt een beter (en mooier) frame, en hoogwaardigere voorvork, schakelonderdelen, remmen, en wielen.
Kortom: als je het extra geld ervoor over hebt, dan zou ik de Reaction R1 zeker nemen.
Vind je het alsnog te duur, neem dan een andere Reaction, zoals de K18 of de XT (beide modellen zijn trouwens in rood/wit verkrijgbaar en in geanodiseerd zwart).

Wat onderhoud betreft: de fiets regelmatig goed schoonmaken en nalopen scheelt al een hoop.
De onderdelen zijn van goede kwaliteit, dus als alles goed is afgesteld heb je er nauwelijks omkijken naar.
Aangeziebln je zelf niet zo'n sleutelaar bent zou ik naar je lbs gaan en niet naar Vos.
Als je er geen verstand heb kun je een hoop verklooien aan bijvoorbeeld je remmen.
Wil je toch zelf onderhoud doen, kijk dan eens naar een onderhoudsboek voor de mountainbike.

Geplaatst: 02 jun 2009 02:34
door klaas-kippegaas
Als je Drunen en Lage Vuursche leuk vind ben je waarschijnlijk opzoek naar een XC fiets, dit strookt meer met een hardtail, een fully is geen noodzaak en een goed XC-fully zelfs niet nieuw te vinden in deze prijsklasse.... hebben we het nog niet eens over het niveau van de afmontage


Heb zelf een Reaction hardtail met XT afmontage en een Specialized Epic fully, LTD Pro en Race rijden paar vrienden op, allemaal super fietsen!

Zorg ervoor dat je de ketting en tandwielen na ritjes netjes schoonhoud en de kettingslijtage regelmatig controleert en het zijn allebei probleemloze fietsen die relatief weinig onderhoud nodig hebben.


Zou zelf in dit geval de beter afgemonteerde Reaction nemen, paar honderd euro verschil bij Zwanenburg in je zak steken en (periodiek) onderhoud daarna lekker bij een LBS in de buurt doen. Zelf sleutelen zal bijna niet voorkomen en komt het wel voor moet je daar bij je LBS ook voor betalen....



Je weet zelf geloof ik prima wat je wil, dus lekker gebruik maken van het kosten voordeel :p

Gewicht zou ik me in deze klasse overigens niet zo heel druk om maken, tenzij je wedstrijden wilt rijden of het je gaat om de patsfactor ;)

Geplaatst: 03 jun 2009 14:49
door mbiking
Dank voor de reacties!

Ben om in voordeel Reaction:).

Was eerste stap, volgende is framemaat, moeilijker dan verwacht..

Kwam obv lengte 1.82, binnenbeenlengte 87,5 cm op site rose versand http://www.roseversand.de/output/contro ... px?cid=299 uit op 19,8" en had obv daarvan en het feit dat ik op de 20" van een vriend (ander merk/model) keer prima heb gefietst na overleg met vrienden besloten voor 20" te gaan. Maar ben nu toch aan twijfel geslagen. Bij http://www.wrenchscience.com/ kom ik uit op frame size center-to-center 18"en frame size center-to-top 19". Proefrijden op zowel 18"als 20 " bij Vos helaas niet mogelijk. Tips?

Geplaatst: 03 jun 2009 17:42
door klaas-kippegaas
tips?! ja, niet alleen maar kijken naar de binnenbeenlengte en framehoogte!

Wat fietsenmakers je soms ook wijsmaken, alles draait om de verhouding tussen onder- en bovenlichaam, niet alleen de framehoogte.

framehoogte kun je compenseren met zadelstand/hoogte, denk ook vooral aan de lengte van de bovenbuis, dit bepaald hoe gestrekt/gedrongen je zit op de fiets en belangrijker nog, hoe wendbaar een fiets is/voelt!

Bovenbuislengte kun je een beetje compenseren met de lengte van de stuurpen maar dit heeft wel (meer) invloed op stuurgedrag, zadelhoogte is eigenlijk iets minder van invloed.

ik vermoed zelf dat je een 20'' nodig hebt, ik heb zelf met 1.84 en binnenbeenlengte van 83cm ook een 20''Cube Reaction.

Achteraf had ik bijv een 18'' ook kunnen hebben, mn zadel iets hoger kunnen zetten, en een langere stuurpen kunnen nemen. Nu staat mn zadel relatief laag, heb ik een korte(re) stuurpen en hang ik niet ver over mn voorvork heen, snappie ;)