Pagina 1 van 3

Ervaringen Dura Ace 7900 ketting

Geplaatst: 26 mei 2009 20:46
door rogi
Ik ben nieuw naar de ervaringen van de nieuwe D-A ketting, wat betreft schakelen en duurzaamheid.

Zijn er al forumleden die hier al aardig wat kilometers mee hebben gereden en kunnen vergelijken met ultegra of 7800 ketting?

Zijn er ervaringen van de ketting i.c.m. ander crankstel dan D-A 7900? Ik rij nu zelf met een DA 7900 groep met ultegra ketting en FSA crank en overweeg een 7900 ketting.

Zit het slotje er al bij aankoop bij, of is dit een aparte investering?

Geplaatst: 28 mei 2009 16:00
door rogi
Niemand?

Geplaatst: 28 mei 2009 18:21
door splash
Ik koers al 2 maand met de nieuwe D-A ketting, en kan nog niet veel slijtage vaststellen.
Wel maakt ze wat meer geluid dan de kmc kettingen, maar mits regelmatige smering valt dit wel heel goed mee.

Geplaatst: 28 mei 2009 20:08
door dijlespurter
Vergelijken kan ik niet maar soepel draait ze wel!

Er zit een slotje bij in de verpakking...

Geplaatst: 29 mei 2009 14:08
door Mr_T
Ben te spreken over de ketting, nu ca. 2000km mee gereden.
Vorig seizoen met Ultegra gereden, ik vind de Dura Ace fijner.

Slotje zit er standaard op.

Ik heb daar sinds kort wel een opmerking over. Sinds kort tikt het (haast onmerkbaar) af en toe als het slotje langs 1 van mn achtertandwieltjes gaat bij mn derailleur. Dit weekend maak ik mn fiets schoon en zal eens werk maken van de ketting. Ik laat nog wel even weten of het daarna helemaal verdwenen is.

Geplaatst: 29 mei 2009 14:16
door wielertijn
Ik heb ook ongeveer 2000km ermee gereden, en vanaf 1600km blijft het slotje hangen achter mijn tandwielen. Heel irritant. Je voelt elke keer als de ketting helemaal rond gaat dat ie een fractie blijft hangen en dan doorschiet. Het is heel klein, maar wel vervelend. Ik heb een nieuwe ketting besteld om te kijken of het aan de ketting ligt of aan de cassette. Ik heb de ketting ook al omgedraaid, maar daar is hij eigenlijk niet voor gemaakt.

Het monteren en de kwaliteit van de ketting zijn wel heel goed.

Geplaatst: 29 mei 2009 14:55
door Mr_T
WielerTijn schreef:Ik heb ook ongeveer 2000km ermee gereden, en vanaf 1600km blijft het slotje hangen achter mijn tandwielen.


Hey interessant. Bij mij is het bijna niet te merken, het is dat ik op details let dat ik er echter ben gekomen.

Heb jij het ook alleen achter?

Geplaatst: 29 mei 2009 15:01
door wielertijn
Ik heb er alleen achter last van, en dan vooral wanneer ik met de ketting een beetje scheef zit. Maar het wordt volgens mij steeds meer, maar het kan ook zijn dat ik er meer op let. Ik kan het simuleren door het slotje op de tandwielen achter te zetten en dan met veel kracht op het pedaal (met de hand) te drukken. Dan zie je het slotje een beetje blijven hangen. Met een fietsenstandaard kan ik het niet simuleren.

Ik vind het wel vreemd, want er zit geen enkele ruimte tussen in de ketting, en hij ziet en voelt gewoon nog als nieuw.

Geplaatst: 29 mei 2009 15:04
door Mr_T
[quote="WielerTijn"][/quote]

Klinkt vergelijkbaar als mijn probleem, alleen is dat van jou een stukje erger. Laten we elkaar en onze forumgenoten hier even op de hoogte houden.

Geplaatst: 29 mei 2009 15:28
door wielertijn
Ik heb trouwens nu een 12-27 cassette erop zitten. Ik heb een 12-23 Ultegra besteld met ultegra ketting, ik ben erg benieuwd hoe dat loopt. Dat zou volgens Shimano het gewoon goed moeten doen.

Geplaatst: 04 jun 2009 13:02
door Mr_T
@WielerTijn
Heb je eigelijk al eens gekeken of de ketting niet 'ondersteboven' zit?