Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kwaliteit huidige groepen t.o.v. oude groepen

remcojan
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2006 21:03

remcojan 22 mei 2009 18:24

Op zich is het logisch dat duurdere groepen beter zijn dan de goedkopere. Maar hoe verhoudt de kwaliteit van bijvoorbeeld een 2009 Shimano 105 groep zich tot Dura Ace van pak 'm beet 10 jaar geleden?

Of een huidige Sora groep t.o.v. 105 van 10 jaar geleden?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 mei 2009 18:33

Wat is beter. Ik denk zelf dat je moet kijken welk deel van de groep. Remmen en schakelen zeker beter. Qua duurzaamheid en looks verlang ik zelf wel terug naar vierkante Campa assen en vorige generatie remmen. De huidige skeleton remmen vind ik minder.

Een DA groep van 10 jaar geleden is moeilijk te krijgen dus ben je automatisch overgeleverd aan de huidige groepen. En dan is het een kwestie van euro's. En natuurlijk een keuze tussen Shimano, Campa, SRAM. Natuurlijk zijn er ook nog andere merken maar dan kom je in de niche markt.
What makes the boat go faster?

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 22 mei 2009 18:39

Het gewicht van de hedendaagse groepen is natuurlijk stukken lager, maar ik heb ns gehoord dat voorbladen van vroegah wel veel harder en durabeler zijn. Klopt dat ?

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 22 mei 2009 20:22

Hier een vergelijking uit Tour van de oude 9sp Dura Ace groep met de nieuwste Tiagra. Conclusie: qua werking en ergonomie is de Tiagra een stuk beter, de afwerking en het gewicht van de Dura Ace zijn wel wat beter.

remcojan
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2006 21:03

remcojan 22 mei 2009 21:11

Livio Livius schreef:

Een DA groep van 10 jaar geleden is moeilijk te krijgen dus ben je automatisch overgeleverd aan de huidige groepen. En dan is het een kwestie van euro's. En natuurlijk een keuze tussen Shimano, Campa, SRAM. Natuurlijk zijn er ook nog andere merken maar dan kom je in de niche markt.


Het is me niet zozeer te doen om een oude groep aan te schaffen, maar ik vroeg me vooral af of een "betaalbare" fiets van nu beter is dan een topmodel van toen. Gezien het artikel in Tour niet dus (tenzij je nog verder teruggaat in de tijd natuurlijk).

swijland
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 okt 2004 20:44

swijland 24 mei 2009 16:02

Nieuwe groepen zijn zeker beter tot op zekere hoogte! Zo gaat het schakelen met Dura-Ace 7800 een stuk soepeler dan 2 series daarvoor. Ook houdt de hendel veel beter beet. Schakelen onder druk (sprinten) gaat beter dan voorheen.

Tot op zekere hoogte: de nieuwe 7900 groep schijnt minder goed te zijn dan de 7800. Waarschijnlijk een kwestie van te hoge verwachtingen, maar toch goed om te vermelden. Een oudere groep gaat daarentegen zeker zo lang mee als nieuwere groepen en schakelen gaat ook zonder meer prima.

Geil je niet op mooie looks, meer versnellingen en licht gewicht onderdelen, dan is een oudere groep zeker zo goed.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 25 mei 2009 13:32

SWijland schreef: Tot op zekere hoogte: de nieuwe 7900 groep schijnt minder goed te zijn dan de 7800. Waarschijnlijk een kwestie van te hoge verwachtingen, maar toch goed om te vermelden.


Hier ben ik het zeker niet mee eens! Ik heb inmiddels ruime ervaring met de 7900 groep. Het remmen is behoorlijk verbeterd, een stuk directer. Het schakelen gaat nog beter dan de 7800, ondanks dat de kabels nu onder het stuurlint zitten. Vooral de werking van de voorderailleur is spectaculair te noemen.....
De enige "downgrade" is dat je met de 7900 nog maar 2 kransjes tegelijk kunt terugschakelen, i.t.t. de 3 bij de 7800. Ik heb hier zelf geen probleem mee. In mijn 28-jarige "carriere" heb ik bij mijn weten nog nooit zoveel kransjes in 1 keer hoeven schakelen, niet op het vlakke, niet in het hoogggebergte, niet in de Limburgse of Ardense heuvels, niet in wedstrijden, zelfs niet bij het veldrijden........

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 28 mei 2009 17:19

Edwin01 schreef:In mijn 28-jarige "carriere" heb ik bij mijn weten nog nooit zoveel kransjes in 1 keer hoeven schakelen, niet op het vlakke, niet in het hoogggebergte, niet in de Limburgse of Ardense heuvels, niet in wedstrijden, zelfs niet bij het veldrijden........


In mijn zeer korte carriere heb ik toch al de voordelen van meerdere kransjes tegelijk afschakelen tenvolle gebruikt. Het beste voorbeeld is een criteriumparcours waar het na een scherpe bocht 200m omhoog gaat, waarna weer een scherpe bocht volgt.
Net voor die eerste bocht ging het bij mij naar binnenblad en achteraan +3 (in een split-seconde), terwijl de rest met een zeer schuine ketting na die bocht het stukje bergop moesten verteren.

Andere voorbeelden zijn bepaalde stukken in Zuid-Limburg, Vlaamse Ardennen, etc. waar een afdaling inmiddellijk overgaat in een beklimming, en ook nog klimmen op het binnenblad met hoge omwenteling en onmiddellijk reageren op een demarrage (dan gaat het gemakkelijk direct drie tanden zwaarder, recht op de pedalen)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

-jc-
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2009 17:51

-jc- 31 aug 2009 15:05

Ik heb het aanbod gekregen een fiets van 5 jaar oud te kopen met een Shimano 105 afmontage. Ik vraag me nu iets gelijks af als de topic starter:

Hoe verhoudt de kwaliteit van zo'n groep zich tov van de huidige generaties?

Koop ik bijvoorbeeld een nieuwe Sora of Tiagra groep, zou dit dan vanwege de te verwachte doorontwikkeling kwalitatief hoogwaardiger zijn?

remcojan
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2006 21:03

remcojan 02 sep 2009 01:05

SWijland schreef:Nieuwe groepen zijn zeker beter tot op zekere hoogte! Zo gaat het schakelen met Dura-Ace 7800 een stuk soepeler dan 2 series daarvoor. Ook houdt de hendel veel beter beet. Schakelen onder druk (sprinten) gaat beter dan voorheen.


Kan je dan ook stellen dat een huidige Ultegra of misschien zelfs 105 vergelijkbaar is met een Dura-Ace van een paar jaar terug? Bij alle andere technische producten (denk maar aan auto's) zie je tenslotte ook dat kwaliteit van topmodellen na verloop van tijd doorsijpelt naar de goedkopere versies.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 02 sep 2009 22:44

remcojan schreef:
SWijland schreef:Nieuwe groepen zijn zeker beter tot op zekere hoogte! Zo gaat het schakelen met Dura-Ace 7800 een stuk soepeler dan 2 series daarvoor. Ook houdt de hendel veel beter beet. Schakelen onder druk (sprinten) gaat beter dan voorheen.


Kan je dan ook stellen dat een huidige Ultegra of misschien zelfs 105 vergelijkbaar is met een Dura-Ace van een paar jaar terug? Bij alle andere technische producten (denk maar aan auto's) zie je tenslotte ook dat kwaliteit van topmodellen na verloop van tijd doorsijpelt naar de goedkopere versies.


Qua techniek wel, maar DA of Campagnolo Record blijft hoogwaardige kwaliteit.
Ondanks de leeftijd.
Hetzelfde met auto's, een BMW of Audi blijft heerlijk rijden. Alleen kun je het verschil wel in leeftijd merken.

MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 03 sep 2009 01:02

perik schreef:Hier een vergelijking uit Tour van de oude 9sp Dura Ace groep met de nieuwste Tiagra. Conclusie: qua werking en ergonomie is de Tiagra een stuk beter, de afwerking en het gewicht van de Dura Ace zijn wel wat beter.


Hier sluit ik me ook bij aan. De functionaliteit wordt steeds wat beter en daar profiteren ook de goedkopere groepen van. Feit is volgens mij wel dat de kwaliteit van ook de oudere dure groepen beter is. Een Dura Ace uit 97 heeft gewoon meer en betere lagers (remmen, derailleurwieltjes, minder snel speling op de derailleurs) en is duurzamer afgewerkt.

Plaats reactie