Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Proefrijden voor aankoop

webbers
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:19

webbers 22 mei 2009 10:02

Ik ben van plan een nieuwe racefiets aan te schaffen. Ik stap over van een alu Koga Miyata GranRacer naar een carbon exemplaar. Mijn research heeft tot nog toe geleid tot het volgende lijstje:

Specialized Tarmac Expert
Trek Madone 5.2
Pinarello FP3
Colnago CLX
Wilier Izoard

Deze fietsen zitten (volgens mijn info) allen zo rond de EUR 2.500 (met Ultegra afmontage). Voordat ik een dergelijk bedrag uitgeef zou ik graag de fietsen eens berijden. Ik ben daarbij met name geïnteresseerd in het gedrag op minder glad wegdek. Mijn FM laat echter weten dat proefrijden niet mogelijk is. Is dit normaal in de branche?

Graag jullie gewaardeerde reactie. Input bij mijn lijstje is uiteraard ook welkom!
Wilier Izoard, Campagnolo Centaur, Vento Reaction G3, Ritchey, Look KEO

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 mei 2009 10:56

Uitgebreid proefrijden hoor je niet vaak. Er komen wel steeds meer mogelijkheden om (betaald) fietsen mee te nemen voor een ritje. Maar dat zijn dan initiatieven van enkele winkels of merken. Vast wel iemand die zoiets kent. Volgens mij had de man van Pinarello het tijdens de Fietstestdagen het over iets dergelijks (?).

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 22 mei 2009 10:58

Proefrijden kan bijna altijd wel alleen moet de fm de juiste fiets op voorraad hebben en ook nog in de juiste maat. In jouw geval zal hij dan 5 fietsen moeten bestellen.... die hij potentieel niet meer kwijt gaat raken....maar als de fm de fietsen al heeft staan dan moet je er op zijn minst even op gaan zitten!

webbers
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:19

webbers 22 mei 2009 11:47

Alvast dank voor de reacties!

De Specialized, Wilier en Pinarello staan er (weet alleen niet of mijn framemaat erbij zit), dus daar ga ik zeker even op zitten. Het gaat mij voornamelijk om het verschil in comfort. Is er iemand op het forum die daar uitspraken (o.b.v. ervaring of testen) over kan doen?
Wilier Izoard, Campagnolo Centaur, Vento Reaction G3, Ritchey, Look KEO

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 22 mei 2009 12:01

Ik rij zelf op een fp3. Kom van een trek 1400 (2001 model) af.
tja.. weet niet of je die vergelijking serieus wilt / moet nemen.

Maar de fp3 voelt veel directer aan. qua sturen en aanzetten. Op beide fietsen voelde en nog steeds mn armen aardig schudden / tintelen als ik over een slechte klinkerweg rij. Ik denk toch dat een deel van het comfort uit de banden komt. hoe hard zijn ze etc.

mocht je meer vragen hebben over de fp3, stel ze gerust.
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 mei 2009 12:03

Proefrijden heeft in mijn optiek echt geen zin. De fiets die toevallig het beste past met de afstelling zoals de FM hem eventjes snel zet komt er toch als beste uit in het prijssegment waar jij naar aan 't kijken bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 22 mei 2009 13:59

Nou, ik bied het altijd aan en natuurlijk moet de maat wel goed zijn, maar bepaalde eigenschappen als stijfheid, comfort kun je er al wel uithalen. Zeker de verschillen tussen de verschillen de merken.
Welke het best bij je past is wat lastiger om achter te komen.
Maar mensen die twijfelen tussen 2 types, of 2 merken, kunnen vaak de grootste verschillen zelf wel ervaren, zonder dat ik iets voorzeg..

Het is altijd nuttig in ieder geval en bij zulke uitgaven niet meer dan normaal vind ik.

stynomite
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 09 jan 2009 21:38

stynomite 22 mei 2009 14:03

n.a.v. "Input bij mijn lijstje is uiteraard ook welkom!"

Het lijkt me verstandig om hem korter te maken, vandaar geen extra suggesties ;-)

Hoewel ik de madone een hartstikke mooie fiets vindt, zou ik hem nooit kopen. Ik lees regelmatig "klachten" over het wegtrekken van het voorwiel en een matige(re) stijfheid. Volgens mij kan dat allemaal nooit goed zijn voor je wegligging, energie overbrenging en hoofdzakelijk het vertrouwen in de grip van je fiets op de weg.

Maar he, het is wel een beauty.
Big... yeah, big bada boom.

jaapc50
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 mar 2009 09:20

jaapc50 22 mei 2009 20:30

Ik werk zelf bij een Trek-dealer en heb al meerdere Madones op de weg gezet en derhalve ook mee proef gereden. Dat het frame slap is, zoals in metingen wordt vastgesteld, heb ik tijdens het rijden nooit iets gemerkt. De fiets rijdt fabelachtig en stuurt gewoon scherp. Als vergelijkinsmateriaal heb ik mijn eigen Colnago C50. Daar doet een Madone beslist niet voor onder. Verder verkopen we ook Bulls en dat is dus niet te vergelijken met een Madone. Het enige minpuntje van Trek zijn de wielen. Daar ben ik nooit echt gelukkig van geworden, slap en onbetrouwbaar.

Let bij de aanschaf van een 5.2 er wel op welke versie je neemt. De Pro-versie (race-georienteerd) of de Performance-versie. Deze heeft dezelfde geometrie maar een 3 cm hogere balhoofdbuis waardoor je wat rechter op zit.

De CLX heeft dezelfde bouw als een C50 en daar rij ik echt perfect op. Zithouding is perfect. Rij-sensatie is echt geweldig. Een Dream was mijn eerste Colnago en sindsdien wil (durf) ik niks anders meer te kopen. Zo goed gebouwd is een Colnago.

De andere fietsen ken ik niet zo. Maar Willier en Pinarello hebben denk ik dezelfde stiel als Colnago en zeker dezelfde (bouw) ervaring.

swingray
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 apr 2009 01:45

swingray 22 mei 2009 20:54

En wat denken jullie hiervan dan?

[img=http://img29.imageshack.us/img29/7114/g ... egrasl.jpg]


Giant TCR carbon frameset 2007-2008, Ultegra SL groepex, Pro PLT icegrey afmontage, Xero XR01 wielset, Vittoria Rubino's & SSM Aspide arrowhead gelaround zadel.

Deze fiets weegt ca 7 1/2 Kg en kost nog geen 1500€

jaapc50
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 mar 2009 09:20

jaapc50 22 mei 2009 22:06

Nadeel van Giant is de maatvoering. Je past er op of absoluut niet. Zijn te weinig maten voorhanden.

Aan de specs en de prijs van de fiets ligt het overigens absoluut niet.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 22 mei 2009 22:27

Als ik kijk naar de modellen die de TS heeft uitgekozen dan valt direct op dat het allemaal modellen zijn met 'arch' vorm. (gebogen bovenbuis) De Giant past daar helemaal niet bij.

Als je graag een proefrit wilt maken zoek je het best andere FM's die de fietsen hebben staan. Je hoeft toch niet bij je eigen FM te blijven hangen?

Plaats reactie