Alles over vakanties op én met de fiets

Enkele praktische La Marmotte vragen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 mei 2009 02:41

Ik heb 3 vragen voor Marmotte veteranen:

1) Wat is een realistisch gemiddelde snelheid in de afdalingen? Ik ben geen slak in de afdaling maar ook geen Sanchez. Waar moet mee rekenen in mijn tijdschema: 30, 40, 50 km/u? of nog sneller?

2) Een vriend van mij gaat mee als toeschouwer, en kan de hele dag in de auto rondrijden. Ik weet dat het niet toegestaan is om te volgen maar het is toch ook openbare weg. Is het mogelijk om hem op een paar strategisch neer te zetten zodat hij me van wat eten en andere dingen te voorzien of zodat ik een jasje/armwarmers kan afgeven? (Zo ja: tips zijn welkom) Zijn er wegen welke absoluut niet open zijn voor Auto's.

3) Is het realistisch om in de na-middag met de Auto naar Alpe D'huez te rijden, eventueel via een van de 2 andere wegen?


Afbeelding

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 20 mei 2009 08:31

Je maak met 2 geen vrienden en het is ook niet nodig. Of ben je een kandidaat winnaar of zo?

Daarnaast is het typisch Nederlands: je schrijft het is niet toegestaan en het toch willen doen. IK heb daar persoonlijk geen goed woord voor over.

Mbt 1: dat kan niemand voor je bepalen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 mei 2009 08:40

1 50 kmh is mogelijk als je goed kan dalen
2 volgen is verboden; dus NIET DOEN! Wat je wel kan doen is iemand om de lautaret neerzetten voor nieuwe bidons en verzorging
3 Ja, maar zet liever iemand op de lautaret neer OF laat hem vroeg naar de Alpe rijden. Maar niet ALLEBEI.

Als iedereen volgers gaat inzetten wordt het een enorme puinhoop. Dat wil jezelf ook niet. dus werk er dan ook niet aan mee.
Live fast; die young. mijn blog

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 20 mei 2009 10:13

1. Is nogal afhankelijk van de drukte en de natte kranten om je heen. Maak er geen halszaak van, tijdwinst van iets sneller dalen is marginaal.
2 en 3. Laat de auto ALSJEBLIEFT staan. Elke extra auto op het parcours is een potentieel gevaar, met name in de afdalingen. Alpe kan vrij druk worden, vorig jaar was het filerijden en dat is niet bepaald leuk voor de fietsers. Een jasje/armwarmers wegen niks, doe evt. een ondershirtje aan met extra zakken voor eten ed. Bij bevoorrdingen is water verkrijgbaar, als je een beetje vooraan zit (zeg een totaaltijd binnen de 7 uur, en daar ga ik vanuit gezien je vragen) hoef je niet te wachten en ben je met 30 seconden weer weg.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 mei 2009 11:59

Effe voor de duidelijkheid: Ik wilde niemand laten volgen maar wilde weten of ik bijvoorbeeld iemand in Valoire op me kan laten wachten die daarna terug kan rijden naar de Alp Via de Croix de fer en Le Perron (maar dan moet hij tegen het verkeer over de Telegraph) of over de Galibier en dan via Villard Reculas. (Lijkt me niet ideaal maar ik las in veslagen: "Auto's moeten door de Tunnel" en concludeerde dat er dus toch auto's zijn toegestaan)

Al met al concludeer ik dat je eigenlijk alleen maar iemand Sain Michel de Maurienne kunt neerzetten die dan via de Croix de Fer en Le Perron terugrijdt.

Kun je eventueel wel voor de meute de Glandon oprijden, en daaarna terug als iedereen gepasseerd is?

We hebben een studio gehuurd in La Grave vlak naast het Parcours dus daar kan ik eventueel wat spullen wisselen lijkt me praktischer dan nog eens op de Lautaret gaan staan.
Afbeelding

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 20 mei 2009 13:26

Auto' s zijn toegestaan want er wonen ook nog mensen in het gebied en de wegen zijn niet afgezet maar volgauto's dus niet. Tegen het verkeer in rijden met duizenden fietsers zou ik ook niet aanraden. De tunnel is trouwens op de Galibier.

Die opties van de Glandon kan wel natuurlijk maar wat heeft het voor zin? Er zijn verzorgingsposten en verder kun je gewoon zelf je spullen meenemen. Jasjes afgeven is ook zinloos. Je hebt op een gegeven moment genoeg ruimte in je shirt om een jasje in te doen. Daarnaast moet je nooit uitsluiten het jasje weer nodig te hebben. Weer kan ook wijzigen.

Moraal van het verhaal: compleet nutteloos die volgauto.

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 20 mei 2009 13:40

Van welk schema ga je uit? Uitgaande van 7 uur kun je ongeveer het volgende doen:
7:00 start
8:45 Glandon
9:45 Saint-Michel-de-Maurienne
10:45 valloire
14:00 Alpe

Glandon zou kunnen. De snelsten komen ongeveer 8:30 boven op de Glandon. De langzaamsten ws. rond 9:30 ofzo, dan heb je genoeg tijd om vóór de snelsten onder aan de Alpe aankomen (circa 12:15) en naar boven te rijden. Er is op de Glandon overigens niet zo heel veel plek om te parkeren. Saint-Michel-de-Maurienne lijkt me ook haalbaar. Met de auto is het ongeveer 1:15 terug naar Bourg.

La Grave is heel handig. Je kunt dan mooi nog even een paar bidonnetjes meenemen voor de Alpe.

Vorig jaar heb ik geen jasje/armstukken gebruikt (wel mee genomen). Is in het begin nogal fris, maar de adrenaline en de eerste klim maken dat je het snel genoeg warm krijgt. Ook de afdaling van de Glandon is nog fris, daarna snak je alleen nog naar verkoeling.

comebackkid
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:30

comebackkid 20 mei 2009 13:43

Als je graag bevoorrading wil, is het misschien een goed idee om die auto voordat iedereen start al de glandon op te laten rijden, zodat je net onder te top bevoorrading hebt. Als dan iedereen voorbij is (dat duurt wel een uurtje of 3), dan kan de auto naar beneden richting Bourg. Je hebt dan zelfs nog tijd genoeg om wat eten e.d. te halen en daarna in een van de eerste bochten van de Alpe te gaan staan. Zo heb je 2x bevoorrading zonder dat iemand er last van heeft, deze opzet bevalt ons ieder jaar erg goed met de wielervereniging.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 mei 2009 13:46

Ik vraag me af waar dat bevoorraden goed voor is als je geen top50 kunt rijden. In de achterzakken van je shirt past echt wel genoeg eten voor de dag, is het enige wat je nog nodig hebt vocht. Water en dergelijk is er meer dan genoeg te krijgen bij de diverse punten op de route.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 20 mei 2009 13:52

Mee eens, je kunt alles wat je nodig hebt gewoon bij je steken. Een paar gels en repen, jackie en wat spullen voor een lekke band is genoeg. Je bidons kun je onderweg bijvullen, daar zijn genoeg mogelijkheden voor. Neem eventueel nog wat sportvoeding mee die je in je bidon kunt gooien zodat je niet alleen plat water hebt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9105
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 mei 2009 14:25

@Am-classicfan: Als je voor een zo snel mogelijke tijd wilt gaan (bijvoorbeeld om er achter te komen hoe goed/slecht je werkelijk bent), dan vind ik het best legitiem als je ergens een vriendje neerzet met bidons hoor. Maakt dan toch niet uit of je er 6, 7, 8 of 9 uur over doet?
Een volgauto vind ik dan weer een no-go. Laat zo iemand op tijd(!) tegen de richting van het parcours in naar de gewenste plek rijden en als de grote meute voorbij is weer terug rijden.
Om antwoord te geven op de vragen van de TS:

1) als je een beetje kunt dalen is gemiddeld 50 p/u in de afdaling makkelijk te doen, zeker als je een beetje voorin zit.

2) zie mijn opmerking hierboven. Handige plekken zijn de telegraphe of galibier, of anderaan de alpe. Bovenop de Glandon stond 'Fiets' vorig jaar bidonnetjes uit te delen, misschien doen ze dat dit jaar wel weer. Been/armstukken en een windstoppertje kun je makkelijk bij je stoppen als je het te warm krijgt. Cyclo's zijn de enige gelegenheden dat ik met een zadeltasje voor bandje/gaspatroontje rij, zodat m'n rugzakjes vrijblijven voor eten en kleding.

3) Alpe d'Huez oprijden met de auto zou je vanaf het stuwmeer (valoir?) kunnen doen, en dan het laatste stuk via de 'vrachtwagenkant' omhoog, maar liever niet. Het is onwijs druk met auto's daar, en dat is onwijs irritant voor de fietsers.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 20 mei 2009 14:28

Je kan natuurlijk alles meenemen, maar misschien bepaald een beetje gewichtsverschil of iets minder lang bij een bevooradingspost de kleur van een medaille? (Ik heb uitgerekend dat ik 9:30 uur wel moet kunnen halen en een kwartier sneller zou me Goud opleveren)
Ik heb trouwens op een 100km rit in nederland mijn achterzakken al vrij vol en wil ook nog een windjack mee kunnen nemen voor de afdalingen.
Bjjkomend voordeel: mijn kennis gaat zowiezo mee en moet me zowiezo ophalen boven op de Alp. Het is voor hem ook wel zo fijn als hij in de tussnetijd wat te doen heeft in plaats van, van 's morgens vroeg tot laat in de middag op de alp staan tre wachten. (Is het voor hem misschien mogelijk om de auto boven te parkeren en rond 11uur op zijn eigen alleen de alp te beklimmen zonder dat daar iemand last van heeft. )

Ps: de echtgenoot van een nicht van mij heeft een Helicopter maar ik denk niet dat ik hem kan overtuigen mee te gaan. ;)
Afbeelding

Plaats reactie