Pagina 1 van 2
Easton EA90 Aero Spaak gesprongen
Geplaatst: 18 mei 2009 16:10
door tomkolkman
Hallo,
Na vandaag een ritje gemaakt te hebben is een spaak in het achterwiel tijdens aanzetten gesprongen; de nippel is los.
Ik neem aan dat dit een geval garantie wordt want ik heb ze sinds 1 juli 2008 dus toch gewoon garantie mag ik aannemen.
Nu heb ik deze wielen destijds in zwolle gehaald bij bikestudio; betekent dit dat ik contact met de fm op moet nemen en het wiel naar hem toe moet sturen waarna hij hem door stuurt naar easton, of kan ik direct met easton contact opnemen en hem naar hun toe sturen? (ik ga ervan uit dat het laatste sneller gaat)
al vast bedankt voor de hulp
Geplaatst: 18 mei 2009 16:13
door hans
Garantie loopt in principe via de dealer, ze worden bij easton namelijk niet echt blij als iedere ontevreden klant zijn garantie gaat claimen.
Geplaatst: 18 mei 2009 16:27
door speric
Waarschijnlijk vervangt de dealer misschien eerst nog een spaak voor je..
Geplaatst: 18 mei 2009 21:05
door gast
Ik ben wel benieuwd of je door kon fietsen of dat er zo'n slag in zat dat je hulp moest inroepen. (Overweeg ook de aankoop van hippe wielen maar maak alles kapot.) Kun je daar wat over vertellen?
Geplaatst: 18 mei 2009 23:15
door speric
Ik kan het je ook vertellen, omdat ik het van dichtbij meemaakt, iemand in het fietsclubje.
je kan dan niet doorijden.
BIj een EA50 wiel kan het nog.
Geplaatst: 19 mei 2009 00:06
door tomkolkman
Ik kon inderdaad niet doorfietsen er zat een flinke slag in waardoor hij tegen de remblokken aankwam. Echter ben ik wel doorgefietst in een zeer lanzaam tempo; het was nog 1 km tot huis waarvan 70% bult af. In een normaal tempo doorfietsen is niet mogelijk.
De spaaknippel knapte toen ik flink aanzette op een redelijk zwaar verzet, maar het zou zeker niet mogen gebeuren.
Mocht je nog meer over de wielset willen weten dan hoor ik het graag.
Ik hoop niet dat de fm er mee gaat prutsen; heb ik liever dat hij direct door gaat naar easton. Morgen bel ik de fm om de zaken verder te regelen.
Geplaatst: 19 mei 2009 00:18
door dieseltje
Dit heb ik ook met deze wielset tot 2 keer aan toe gehad, kon trouwens beide keren met "geknepen billen" nog wel doorrijden. De spaaknippels breken gewoon af. De eerste keer werd het wiel door de FM gerepareerd en toen het tijdens de eerstvolgende rit weer gebeurde heb ik een gratis setje van een ander merk gekregen. De EA90 Aero's zijn gewoon te zwak! Ook voor jouw setje is het gewoon einde oefening vrees ik. Succes in ieder geval!
Geplaatst: 19 mei 2009 00:24
door tomkolkman
Ik hoop dat het nog te repareren is door easton en anders maar een nieuw setje wielen van easton of de fm moet mij een gratis setje doen van een ander merk.
Ben wel benieuwd welk setje wielen je gratis van de fm hebt gekregen?
Geplaatst: 19 mei 2009 01:01
door dieseltje
Ik ben bang dat je achterwiel nu totaal uit balans is en dat meer spaaknippels nu al onzichtbare schade hebben dus nippel vervangen en het wiel richten is geen optie. Als het wiel onder garantie opnieuw word gespaakt dan kan je weer even vooruit. Maar het feit blijft dat deze wielset voor jouw waarschijnlijk te zwak is.
Ik kreeg van de FM een setje Marchisio Zefir x100. Overigens was dit al mijn tweede setje Eastons waar ik problemen mee had. Maar deze oplossing valt wel onder de categorie super service.
Geplaatst: 30 jun 2009 01:42
door tomkolkman
Na lang wachten sinds vorige week donderdag mijn achterwiel terug gekregen. Eerste ritje ging niet al te best hoorde de spaken al weer tsjingelen. Veltec maar even gebeld en verhaal uitgelegd; antwooord was dat de spaken zich even moesten zetten, ook van belang was de manier waarop het wiel is gerepareerd. Hierop de fm gebeld om te vragen hoe hij hem heeft gerepareerd.
Hij had dus de spanning er helemaal afgehaald en de nieuwe nippel geplaats en alles wee op spanning gezet. Er kwamen wel meer wielen terug die precies hetzelfde probleem hebben en dit komt doordat de spaakgaten niet mooi recht geboord zijn ten opzichte van de spaken waardoor er veel druk op de nippel komt, hierdoor breekt hij na verloop van tijd. Zeker omdat het alu nippels zijn.
Er werd mij nog gezegd bij een volgende spaakbreuk even contact op te nemen zodat hij wat kan regelen met easton; dan zou ik een nieuwe wielset krijgen maar dan blijft het probleem nog met de alu nippels. Zou je de nippels niet kunnen vervangen door sterkere? Ik hoop dat easton hier wel iets aan gaat doen.
Geplaatst: 30 jun 2009 09:55
door baron062
tomkolkman schreef:Na lang wachten sinds vorige week donderdag mijn achterwiel terug gekregen. Eerste ritje ging niet al te best hoorde de spaken al weer tsjingelen. Veltec maar even gebeld en verhaal uitgelegd; antwooord was dat de spaken zich even moesten zetten, ook van belang was de manier waarop het wiel is gerepareerd. Hierop de fm gebeld om te vragen hoe hij hem heeft gerepareerd.
Hij had dus de spanning er helemaal afgehaald en de nieuwe nippel geplaats en alles wee op spanning gezet. Er kwamen wel meer wielen terug die precies hetzelfde probleem hebben en dit komt doordat de spaakgaten niet mooi recht geboord zijn ten opzichte van de spaken waardoor er veel druk op de nippel komt, hierdoor breekt hij na verloop van tijd. Zeker omdat het alu nippels zijn.
Er werd mij nog gezegd bij een volgende spaakbreuk even contact op te nemen zodat hij wat kan regelen met easton; dan zou ik een nieuwe wielset krijgen maar dan blijft het probleem nog met de alu nippels. Zou je de nippels niet kunnen vervangen door sterkere? Ik hoop dat easton hier wel iets aan gaat doen.
Ik weet niet hoe de nippels eruit zien, en of ze uitwisselbaar zijn met iets anders, maar had de FM, toen het achterwiel eenmaal van spanning was, niet beter de alu nippels kunnen vervangen voor messing? Loop je gelijk veel minder risico.
Geplaatst: 30 jun 2009 10:41
door tomkolkman
baron062 schreef:tomkolkman schreef:Na lang wachten sinds vorige week donderdag mijn achterwiel terug gekregen. Eerste ritje ging niet al te best hoorde de spaken al weer tsjingelen. Veltec maar even gebeld en verhaal uitgelegd; antwooord was dat de spaken zich even moesten zetten, ook van belang was de manier waarop het wiel is gerepareerd. Hierop de fm gebeld om te vragen hoe hij hem heeft gerepareerd.
Hij had dus de spanning er helemaal afgehaald en de nieuwe nippel geplaats en alles wee op spanning gezet. Er kwamen wel meer wielen terug die precies hetzelfde probleem hebben en dit komt doordat de spaakgaten niet mooi recht geboord zijn ten opzichte van de spaken waardoor er veel druk op de nippel komt, hierdoor breekt hij na verloop van tijd. Zeker omdat het alu nippels zijn.
Er werd mij nog gezegd bij een volgende spaakbreuk even contact op te nemen zodat hij wat kan regelen met easton; dan zou ik een nieuwe wielset krijgen maar dan blijft het probleem nog met de alu nippels. Zou je de nippels niet kunnen vervangen door sterkere? Ik hoop dat easton hier wel iets aan gaat doen.
Ik weet niet hoe de nippels eruit zien, en of ze uitwisselbaar zijn met iets anders, maar had de FM, toen het achterwiel eenmaal van spanning was, niet beter de alu nippels kunnen vervangen voor messing? Loop je gelijk veel minder risico.
Heb geen idee hoe ze eruit zien; waarschijnlijk weet alleen de FM dit. Hij had ze van mij inderdaad wel mogen vervangen als dit kan. Mocht ik nog een keer spaak breuk krijgen krijg ik wel een nieuwe wielset alleen dan houd je nog steeds het probleem van de te zwakke nippels.