Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

JOUW eerste racefiets

shelleke81
Forum-lid

shelleke81 16 mei 2009 13:06

In navolging van het artikel dat ik las in het START magazine waarin ik las over de eerste fiets van diverse wielerprofs, dacht ik dat het leuk was om te vertellen over jouw eerste fiets. Nostalgie ten top, oude herinneringen ophalen...

Om het spits af te bijten; mijn wielercarrière bestaat nog niet zo lang.
Vorig jaar juni kreeg ik het briljante idee om op zoek te gaan naar een racefiets. Sporten was er al een poos niet bij en ik wist niet zo goed wat ik nou leuk vond... Op het werk werd een wielerclubje opgericht waarbij ze in niveau's gingen trainen, van beginners tot gevorderd.
Via marktplaats kocht ik mijn eerste kar, een Gazelle Champion mondial. Bouwjaar onbekend, Shimano 600 afgemonteerd.
Nieuwe kabeltjes erop en gassen maar. Die eerste keer dat ik op een racefiets zat zal ik nooit vergeten, wat gaaf! Het gemak waarmee je snelheid kunt halen was fenomenaal! Ik was meteen verkocht.
Tot november reed ik met de Gazelle, die ik ondertussen al eens mooi in de Turtle Wax had gezet, voorzien had van nieuwe bandjes en stuurlint.
Toen verkocht ik hem weer en kocht er mijn huidige fiets voor terug, een Red Bull pro 2000 '09.
Wat een verschil toen ik daar de eerste keer op zat. Spijkerhard, vergeleken met mijn comfortabele stalen Gazelle. Nu ben ik helemaal gewend aan mijn Red Bull, maar de Gazelle was toch echt geweldig!
Red Bull Pro 2000
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 16 mei 2009 13:15

Leuk topic!

Na een tijdje veel op de mountainbike gezeten te hebben heb ik op mn 19e, nu bijna zes jaar geleden mn eerste racefiets gekocht. Het was een zwarte JanJanssen Paris-Nice met zilveren en witte accenten. De afmontage was volledig campa centaur met mavix cxp33 wielen. Een oerdegelijke fiets om lekker mee te toeren wat ik dan ook veel heb gedaan. Na 3 jaar heb ik hem ingeruild voor mn huidige fiets, een Cannondale Caad8.

Eigenlijk ben ik wel meteen luxe begonnen, door een nieuwe fiets te kopen. Op dat moment had ik nog niet echt gehoord van campagnolo. Toen de verkoper het erover had vond ik het meteen een goed idee. Ben nu nog steeds campa fan, alleen op mn mtb vind je shimano.

Af en toe vind ik het nog wel jammer dat ik hem ingeruild heb. Een eerste racefiets heeft toch wel wat bijzonders!

shelleke81
Forum-lid

shelleke81 16 mei 2009 13:21

Alp d'Huez53:15 schreef: Af en toe vind ik het nog wel jammer dat ik hem ingeruild heb. Een eerste racefiets heeft toch wel wat bijzonders!

it's a kind of magic!;)
Red Bull Pro 2000
Shimano 105

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 16 mei 2009 14:33

mijn eerste racefiets was eigenlijk die van mijn pa.
een stalen, italiaanse vincento. waarschijnlijk een kleine onbekende bouwer.
dat moet rond 1988 geweest zijn.
een jaar later kocht ik mijn eerste eigen racer, een mbk.
was me eigenlijk veel te groot.
toen ik me rond 1990 bij een club aansloot, werden ook de fietsen serieuzer.
eerst een concorde colombo geloof ik, daarna nog een concorde, ik meen astore.
de laatste heb ik toen ingeruild voor een giant cadex want dat was het toen helemaal.
daarna heb ik jaren niet meer gefietst tot voor een 3 jaar geleden.
de cadex had ik al verkocht dus heb ik eerst een tweedehands raleigh gekocht.
dat was een stalen fiets gebouwd van reynolds 853 meen ik, DU afmaontage.
was de reservefiets geweest van het foroldorado/golff team van jaren geleden.
daarna nog een twee alu fietsen gereden, beide huismerk van twee verwchillende dealers.
uiteindelijk ben ik nu bij een scott cr1 team beland en afgelopen winter heb ik een stalen pinarello opgebouwd.
het frame had jaren onverkocht in de winkel gehangen.
de pinarello is nu mijn eerste keus door het staal dat veel comfortabeler is en dat is juist het gevoel dat ik had toen ik de twee concordes had.
met name van de astore heb ik spijt dat ik toen heb ingeuild voor een cadex maar... een pina is ook lekker

margriet
Forum-lid
Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
Contact

Gebruikersavatar margriet 16 mei 2009 15:16

Toen ik net 7 jaar oud was begon ik met schaatsen bij de plaatstelijke ijsclub. Het was (en is nog steeds) de gewoonte dat je vanaf het seizoen dat je 12 werd zomers fietstrainingen ging doen. Mijn vader kocht al een jaartje eerder een fiets, mijn moeder volgde een jaar na mij. Mijn eerste fiets was een zilvergrijze Peugeot. Zo mooi! Ik krijg nog steeds een warm gevoel wanneer ik ergens een oud Peugeot wielershirt (met van die blokjes) zie. Zelf had ik niet zo'n shirt maar een shirt waar in die tijd Joop Zoetemelk ook in rondfietste. Mijn moeder noemt mij sinds die tijd ook niet meer bij mijn echte naam; voor haar ben ik Joop!
Helaas groeide ik al snel uit de Peugeot en volgde een 2e hands Koga Myata Gents Racer, ook daar groeide ik uit en er kwam een Colnago Mexico RTBF (o.i.d). En vervolgens kwam mijn huidige fiets. Nu ik er over na denk, 4 fietsen in 27 jaar waarvan de eerste fietsen maar 2 seizoenen pasten, is eigenlijk niet veel.
Overigens, mijn ouders, nu 70-ers fietsen ook nog steeds. Dit jaar staat voor hen op 2e Pinksterdag de 11-stedentocht weer op het programma en vervolgens komen ze nog een paar weken bij ons in Frankrijk rondfietsen.
Fietsgroet,

Margriet | Les Camélias

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 16 mei 2009 16:07

vier jaar geleden begon ik met fietsen. eerst een paar keer een fietsje van m'n huisgenoot geleend, maar al snel kocht ik m'n eigen fiets op marktplaats (concorde treviso, agemonteerd met shimano rsx)
het opvolgende jaar vond ik fietsen nog steeds leuk, maar ik wilde nu toch iets meer en kocht eindelijk een fiets met langverwachte shifters op het stuur ipv op het frame (dat was een rings pro x, afgemonteerd met campagnolo chorus) sindsdien ben ik weg van fietsen en bovenal campa fan.
Niet helemaal de bedoeling om een andere fiets te kopen, kwam ik op marktplaats een leuk fietsje tegen (pinarello prince, campa chorus afgemonteerd) die ik als doorverkoop projectje wilde kopen. echter bleek deze dermate lekker te fietsen, dat ik m'n rings heb verkocht en de pinarello heb gehouden.
volgende stap is om (waarschijnlijk na m'n studententijd en als ik genoeg geld heb) een nieuwe fiets te kopen. tot die tijd onderhoud ik m'n pinarellootje erg goed :)
accepteren kun je leren!

bert1969
Forum-lid

bert1969 16 mei 2009 16:14

Vorig jaar ben ik begonnen met een 15 jaar oude Batavus Professional - volledig Shimano 600 afgemonteerd met Campagnolo lambda strada velgen.
Gekocht via Marktplaats voor 45euro.
Prima fiets; alleen maakte ik de beginnersfout door een te groot [57cm] frame te kopen. Inmiddels rijd ik op een Battaglin [54cm].

Voorbeeld van een soortgelijke Batavus Professional.

[img=http://img195.imageshack.us/img195/5120 ... sional.jpg]
volharding verdient de voorkeur

zapperdeflap
Forum-lid

zapperdeflap 16 mei 2009 16:18

± 29 jaar geleden,
kocht ik mijn eerste racer het was een tweedehandsje uit 'n bekende sportwieler zaak uit de omgeving.
Ik had er beslist geen verstand van en besliste alleen op uiterlijk, kleur.
Het werd die lichtblauwe metallic met een wit Italiaans hoesje over 'n onbekend zadel.
'T was natuurlijk een stalen kader met de versnellingshendels op de onderbuis.
Ik was er behoorlijk trots op, maar wist helemaal niet wat 't was, 'n Colnago, t'ja 't zal wel.
Trots was ik op de kleur en het witte zadelhoesje dat zag je niet veel.
Totdat ik wat renners tegen kwam die wel wisten waar ze het over hadden,
mijn Colnago was een neppert, het was 'n plakframe.

Ik was teleur gesteld en mijn eerste racer werd gebombardeerd tot kroegfiets,
en zo heb ik er toch nog jaren plezier van gehad,
Grt. Zapp

joppnl
Forum-lid

joppnl 16 mei 2009 16:33

net 2 uur in mijn bezit....staat nu in de huiskamer te pronken...tevens mijn aller eerste: een Trek 1500 met Ksyrium Elite velgen.

Is een 2e "handsje" maar frame is geheel nieuw, niet op gereden, groep (Ultegra) en wielen kwamen van andere fiets, nwe ketting en remblokken, nwe binnen/buitenkabels alles opgebouwd door locale FM kortom, voor de helft een hele goede 2e handse, andere helft nw.

Kan niet wachten om te gaan fietsen, dit is dus het begin van de wieler-hobby!
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

shelleke81
Forum-lid

shelleke81 16 mei 2009 16:37

@ joppnl
mooie kar om mee te beginnen!
Veel mooie fijne toffe kilometers!!
Natuurlijk zijn we benieuwd naar foto's!
Red Bull Pro 2000
Shimano 105

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 mei 2009 17:33

Mijn eerste fiets was een Giant speeder. Twee jaar later, tijdens mijn eerste Pyreneen reis, ben ik een afdaling gevallen en heb de frame in puin gereden. Ik heb er nog een foto van maar helaas niet digitaal. Daarna heb ik het frame vervangen door een Giant peleton en daar nog 4 jaar lol van gehad. Sinds die val reed ik altijd als een zak aardappelen naar beneden. Ik was bang voor alles in de afdaling. Het heeft ongeveer 5 jaar geduurd voordat ik goed kon dalen. Tegenwoordig ben ik een van de snelste bergaf. Na de giant peleton volgde nog een Giant TCR en nu rijd ik op een Stevens SCF.
Live fast; die young. mijn blog

sl-01
Forum-lid

sl-01 16 mei 2009 17:43

Een zwarte Koga Miyata Flyer met tiagra en whr 500 wieltjes zo'n 3 jaar geleden, was mijn eerste. Maar na een jaar wilde ik toch iets anders, want die Koga was toch een maatje te groot (dat krijg je als je hem laat aanmeten bij de lokale 2 wielerzaak) dus weg met dat ding! Nu rij ik , sinds 2 jaar, nog met veel plezier op m'n zelf samengestelde BMC SL01 en dat vind ik echt een superfiets.
sl-01 = sl01

Plaats reactie