Hi,
Ik rij regelmatig 's ochtends vroeg naar kantoor, sta dan om 05:15 op en zit voor 6 uur op de fiets voor een rit van zo'n 45km. Ik volg een trainingsschema er dat betekent o.a. dat ik dan tijdens de training probeer in een bepaalde hartslag zones te rijden (D1/D2/D3).
Bij de vroege ochtend ritten merk ik dat ik steeds heel snel met een hoge hartslag rij. Zelfs als ik me voor m'n gevoel niet extra inspan zit ik zomaar in D2 zone. Bij ritten later op de dag heb ik dat niet, dan moet echt wel wat extra doen om in D2/D3 te komen.
Kan dit komen doordat ik kort na opstaan op de fiets zit? Het verbaasd met dat de hartslag zo snel hoog is en ik vraag me af of het dan zin heeft om 's ochtends D2/D3 trainingen te doen of dat geen zin heeft omdat je hartslag zich dan nog anders gedraagt of zo. Misschien moet ik die D2/D3 trainingen alleen later op de dag doen.
Als ik op sta dan eet ik 2 boterhammen, wat fruit en drink wat thee.
Gero
Ochtendtraining & hartslag vraag
[quote="gero"]Hi,
Ik rij regelmatig 's ochtends vroeg naar kantoor, sta dan om 05:15 op en zit voor 6 uur op de fiets voor een rit van zo'n 45km. Ik volg een trainingsschema er dat betekent o.a. dat ik dan tijdens de training probeer in een bepaalde hartslag zones te rijden (D1/D2/D3).
Bij de vroege ochtend ritten merk ik dat ik steeds heel snel met een hoge hartslag rij. Zelfs als ik me voor m'n gevoel niet extra inspan zit ik zomaar in D2 zone. Bij ritten later op de dag heb ik dat niet, dan moet echt wel wat extra doen om in D2/D3 te komen.
Kan dit komen doordat ik kort na opstaan op de fiets zit? Het verbaasd met dat de hartslag zo snel hoog is en ik vraag me af of het dan zin heeft om 's ochtends D2/D3 trainingen te doen of dat geen zin heeft omdat je hartslag zich dan nog anders gedraagt of zo. Misschien moet ik die D2/D3 trainingen alleen later op de dag doen.
Als ik op sta dan eet ik 2 boterhammen, wat fruit en drink wat thee.
Gero[/quote]
ik heb net hetzelfde probleem. als ik een duurtraining in de ochtend start zit ik dadelijk aan mijn max in D1. doe ik deze duurtraining later op de dag moet ik echt heel veel moeite doen om aan de D1 max te komen. heeft er iemand hier een verklaring voor?
mvg Batez
Ik rij regelmatig 's ochtends vroeg naar kantoor, sta dan om 05:15 op en zit voor 6 uur op de fiets voor een rit van zo'n 45km. Ik volg een trainingsschema er dat betekent o.a. dat ik dan tijdens de training probeer in een bepaalde hartslag zones te rijden (D1/D2/D3).
Bij de vroege ochtend ritten merk ik dat ik steeds heel snel met een hoge hartslag rij. Zelfs als ik me voor m'n gevoel niet extra inspan zit ik zomaar in D2 zone. Bij ritten later op de dag heb ik dat niet, dan moet echt wel wat extra doen om in D2/D3 te komen.
Kan dit komen doordat ik kort na opstaan op de fiets zit? Het verbaasd met dat de hartslag zo snel hoog is en ik vraag me af of het dan zin heeft om 's ochtends D2/D3 trainingen te doen of dat geen zin heeft omdat je hartslag zich dan nog anders gedraagt of zo. Misschien moet ik die D2/D3 trainingen alleen later op de dag doen.
Als ik op sta dan eet ik 2 boterhammen, wat fruit en drink wat thee.
Gero[/quote]
ik heb net hetzelfde probleem. als ik een duurtraining in de ochtend start zit ik dadelijk aan mijn max in D1. doe ik deze duurtraining later op de dag moet ik echt heel veel moeite doen om aan de D1 max te komen. heeft er iemand hier een verklaring voor?
mvg Batez
Ik kan het alleen maar beamen. Maar een verklaring heb ik ook niet. Een paar weken terug zat ik zelfs in mijn D3 zone bij een tempootje net onder de 30, zonder bijzondere wind. Het was dan ook erg koud voor wat ik aanhad (onder het vriespunt). Opvallend is hoe dit haaks staat op de theorie dat je hartslag bij kou juist omlaag gaat (wat naar mijn mening ook niet helemaal klopt). En hoewel daar heel veel over is geschreven, zijn we er niet echt uitgekomen. Wellicht is er dan toch een andere factor dan kou in het spel...