Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies maat Scott Addict en een R1 of een SL

martin
Forum-lid

martin 10 mei 2009 21:53

Beste Scott kenners,

Ik denk sterk over het aanschaffen van een Scott. Een Addict met integrated seatpost vind ik erg mooi, alleen weet ik niet geod welke maat ik moet nemen. Ik heb een aanbieding gehad voor een L, maar ik ben 1m86 met binnenbeenlengte 88 (zelf gemeten niet 100% betrouwbaar). Volgens de site van Scott moet dat kunnen, wat is jullie ervaring? Of moet ik gaan op safe en een XL nemen.
Of, nog veiliger, en gaan voor een SL (dan wel een L, ik zit graag wat dieper en kortere bovenbuis). Wat zijn jullie ervaringen?

Martin Breedijk
Martin

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 10 mei 2009 23:28

Ik heb met een binnenbeen lengte van 81,5 cm een Medium gekozen. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van je totale lichaamslengte. Ik heb voor mijn 1,78 mtr vrij korte benen als ik het forum moet geloven en dus een langer bovenlichaam.

Volgens mij moet een Scott Addict met doorlopende pen met een L passen zeker als je iets korter zit en iets dieper. Mijn Addict R1 had met een SLR een max zadelhoogte van ca 80cm met de korte seatpost stubby( 74 cm + 6cm van stubby en zadel ). Met een langere stubby kan je iets hoger. Dus bij een Addict R1 in de maat L zou je zadel dus maximaal op ca 84 tot 85 cm zitten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

beammeup,scotty
Forum-lid

beammeup,scotty 13 mei 2009 11:51

De zit, en duis ideale framemaat, wordt vooral bepaald door de lengte van de bovenbuis, de zit achter het bracket en de lengte van de stuurpen.

De hoogte van het zadel is veel gemakkelijker te variëren zonder comfort, effectiviteit en rijeigenschappen te beïnvloeden.

Laat je daarom eens opmeten (liefst door 2 systemen) en let op de voor jou ideale lengte van de bovenbuis hart op hart horizontaal. Kies aan de hand daarvan i.c.m. je eigen voorkeur/ervaring pas je framemaat.

Voorbeeld: Ik ben korter dan Rene (177 cm) maar heb langere benen dan hem (86 cm). Mijn ideale bovenbuislengte is 545 mm met een stuurpen van 110 mm. Een CR1 voldoet daaraan toevallig precies. Op een (langere) Addict zou ik 5 mm verder naar voren moeten zitten of 5 mm verder naar achteren i.c.m. met een stuurpen 100 mm i.p.v. 110 mm. Geen van beide vind ik ideaal.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Plaats reactie