Pagina 1 van 2
No name word single speed
Geplaatst: 08 mei 2009 11:42
door johnelst
Ik heb al jaren een frame in de schuur hangen dat ik enige weken geleden wilde weggooien. Het was een overgespoten (spuitbus) geval met leiljke gele decals die ergens gevonden waren denk ik. Aangezien ik niet meer wist hoe ik er ooit aan was gekomen twijfelde ik nog even. Per ongeluk zag een fietsenmaker het frame in mn auto liggen (op weg naar oudijzerbak). Hij merkte op dat er toch wel leuk las/soldeerwerk aanzat met best leuke lugs (volgespoten met blauwe blubberverf). Daardoor geen twijfel meer en besloten het frame een 2e leven te geven. Ik heb nog het een en ander aan oude onderdelen liggen en heb daar direct wat van uitgezocht om m weer op te gaan bouwen. Inmiddels is het frame bij de zandstraler die 'm ook voor me in de primer spuit (als we het doen doen we het goed). Door wat te surfen op het net kwam ik wel heel mooie fixies en singlespeedjes tegen, dus............. ga m'n fantasie ook maar eens volgen na al een aantal serieuze racers te hebben gebouwd en gerestaureerd. Helaas komt m'n ander project (restauratie Gios Torino Super Record) hierdoor waarschijnlijk op een laag pitje te staan, maar goed. Op de foto een collage van frame en potentiele onderdelen (toch veel Shimano, zonda van Campa spul). Mijn grootste uitdaging zal de aandrijving gaan worden.
Wie o wie weet hoe je de diverse variaties van montage voor freewheel achterkransje kunt uitvoeren. Op een moderne body met vulringen/spacers die snap ik. Montage op een oude schroefnaaf lukt me wel maar hoe dan de kettinglijn mooi te lijnen? Grootste vraag is hoe krijg je een freewheel gemonteerd op de andere kant van de naaf zodat je het wiel andersom kunt gebruiken (met evt. herspaken neem ik aan).
Tips en advies is zeer welkom.
Natuurlijk zal ik de fotoos van het verloop van de metamorfose hier steeds plaatsen.
eerste nieuws
Geplaatst: 08 mei 2009 11:47
door johnelst
Plaats je net een topic...... belt de straler/spuiter. Het frame is gestraald, zeer mooi soldeerwerk met koper! Padden zijn van Campa, verder geen gravures van maker en merk helaas. het lijkt een eenmalig project of proto te zijn van een framebouwer. Gezien de mooie lugs en het professionele soldeerwerk geen doe het zelver dat is zeker. Helaas wel wat kleine deukjes in boven- en onderbuis, dus dat wordt nog een keer plamuren, schuren en weer primer. Ik begin steeds meer nieuwsgierig te worden naar de herkomst van het frame. Zal eens wat fotoos plaatsen van de details als het frame terug is.
Geplaatst: 08 mei 2009 12:11
door cyclelicious
Klinkt als een leuk project! Deze ga ik zeker volgen.
Succes!!
gestraald en in de primer
Geplaatst: 08 mei 2009 19:34
door johnelst
Net opgehaald. Helmaal gestraald en in de primer gespoten. Nog wel wat plekjes plamuren en weer even licht schuren. Nu nog op zoek naar een mooi kleurtje. Ik denk aan een mooie diepe kleur geel, lijkt me erg mooi met een bruin zadel en leer stuurlint. Het zou ook weleens Binchi Celeste kunnen worden of blauw turquoise, lastig nog.
Geplaatst: 13 mei 2009 00:28
door johnelst
Ik heb m vandaag licht geschuurd, lastig om niet door de primer heen te gaan. Helaas blijken er 3 kleine deukjes in te zitten, dus dat word nog even plamuren en schuren. De kleur word mooi donker geel of azuur/aqua.
Word vervolgd
Geplaatst: 13 mei 2009 11:13
door k.j.
waarom maak je hem niet fixed? Je kan gewoon op je schroefpion een freewheel schroeven anders en dan moet je inderdaad je wiel opnieuw uitlijnen...
volgens mij wordt het wel wat moois:)
Geplaatst: 13 mei 2009 16:48
door jaapieo
Leuk! heel veel succes met je single speed fietsje, ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Hou ons op de hoogte.
Jasper
vertraging
Geplaatst: 15 mei 2009 05:28
door johnelst
Heb me het apelazerus geschuurd (voorzichtig met waterproof) om m aalglad te krijgen. Spuiter zei dat ie zuinig was geweest en de primer wat dunner had gehouden, zou wel willen weten wat hij normaal voor blubber spuit. Maar goed, hier en daar natuurlijk licht door de primer heen geschuurd dus dat wordt bijspuiten. Er bleken ook 3 deukjes in de buizen te zitten, maar die worden geplamuurd en weer ............ geschuurd. Onderdelen zijn allemaal compleet met keuze uit meerdere sturen. Ik heb een paar erg mooie Rigido wieltjes met hoge velgen op de kop getikt en deze eindeloos met commandant en daarna zilverpoets gepoetst. Polijsten gaat niet als ze nog gespaakt zijn, dus werd handwerk. Nu grote twijfel over de kluer dus graag jullie mening;
- het oude azuurgroen (ouderwetse kleur die lijkt op Bianchi celeste)
- diep geel, beetje zand tint
- retro groen, zoals die oude locomotief en flandria fietsjes (zie foto)
Hoor het graag. Fotoos volgen als er weer wat te zien is.
Geplaatst: 15 mei 2009 12:46
door daftreks
Ik zou voor de derde optie gaan, het donkere groen. Stijlvol, exclusief en combineert goed met bruine tinten.
Geplaatst: 18 mei 2009 02:54
door johnelst
Kleurtje kiezen is nog best lastig. Bedankt voor de tip en het goede argument. Deze kleur groen vinden word ook nog lastig omdat het geen RAL kleur is.
Word vervolgd
Geplaatst: 18 mei 2009 13:39
door Erik
Ik ben niet erg sterk in kleuren, maar deze kleur groen heeft wel wat weg van het groen dat ik voor mijn fixie gebruikt heb. Dat is British Racing Green, oftewel RAL6005.
Geplaatst: 20 mei 2009 02:33
door johnelst
bedankt, ik ga morgen op de RAL waaier kijken.