Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zadelpijn

sein
Forum-lid

sein 07 mei 2009 00:35

Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een Bianchi Via Nirone. Mijn FM heeft er een Fizik Pave CX sport zadel op gemonteerd (dus niet de standaard Selle San Marco Ponza).

Om rustig aan te beginnen (ik ben een beginner) fiets ik 1 tot maximaal 2 uur (afstand 30-60km), ongeveer 3x per week. Nu heb ik tijdens maar vooral na het fietsen behoorlijk last van de plek achter de balzak (bloed/plasbuis). Deze plek voelt geirriteerd en het is ook net alsof ik minder gevoel heb in m'n mannelijkheid. Na enig zoekwerk op dit forum ben ik dit specifieke probleem nog niet eerder tegengekomen.

Heeft het te maken met de afstelling van het zadel (iets naar voren? te hoog?), het type zadel (te smal?), houding op de fiets (te veel naar voren/beneden?) of is het gewenning? Daarnaast krijg ik na ongeveer 30 minuten ook last van prikkelende handen/onderarmen maar dat is vaak simpel te verhelpen door een iets andere houding van de handen op het stuur. Maar misschien dat de houding in het geheel niet goed is?

Voor de volledigheid, ik ben 1.95m, 87kg en fiets met een Bianchi framemaat 63.

Alle tips en ideeën zijn welkom.

rogi
Forum-lid

rogi 07 mei 2009 11:30

Ik zou zeggen, neem je inbussleuteltjes mee en stel het onderweg bij totdat je goed zit. Last van het zitvlak kan aan het type zadel liggen, maar zeker ook aan de afstelling. Probeer het zadel eens een fractie naar voren te kantelen (punt ietsje omlaag). tintelende handen onderarmen ligt aan de afstelling van je stuur, ook hier geldt, probeer eens voorzichtig te kantelen,of remgrepen hoger of lager te zetten, het is soms echt mm werk. Ik had zelf bijvoorbeeld last van een slapen gevoel in enkel mijn linker arm. De remgreep bleek aan deze kant iets hoger te staan dan rechts, deze 2 mm lager gezet en probleem is opgelost.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 07 mei 2009 11:55

[quote="Sein"]Om rustig aan te beginnen (ik ben een beginner) fiets ik 1 tot maximaal 2 uur (afstand 30-60km), ongeveer 3x per week. Nu heb ik tijdens maar vooral na het fietsen behoorlijk last van de plek achter de balzak (bloed/plasbuis). Deze plek voelt geirriteerd en het is ook net alsof ik minder gevoel heb in m'n mannelijkheid. Na enig zoekwerk op dit forum ben ik dit specifieke probleem nog niet eerder tegengekomen.[/quote]
Dit is wel een probleem dat je serieus moet nemen. De oplossing kan volgens mij in drie dingen zitten:
1) afstelling (al genoemd)
2) gewenning (doorzetten)
3) ander zadel.
Aangezien zulke zadelpijnen niet echt leuk zijn en zeker ook niet bevorderlijk voor het fietsplezier zou ik bij onvoldoende resultaat door het spelen met de afstelling toch snel naar een ander zadel gaan kijken. Er zijn redelijk wat zadels op de markt die specifiek ontworpen zijn om de gevoelige delen en het perineum te ontlasten, deze hebben meestal een gleuf in het midden van het zadel. Hierdoor steun je als het goed is meer op je zitbotjes, maar er zijn meer factoren van belang zoals de zadelbreedte, de hoeveelheid en hardheid van de vulling en de vorm in z'n algemeenheid.

Als je niet te lang wacht heb je ook meer kans dat je FM mee wil werken door je oude zadel terug te nemen en je andere zadels te laten testen.

cjvjr
Forum-lid

cjvjr 07 mei 2009 17:46

Ik zou eens een ISMzadel (www.ismzadel.nl) proberen. Ziet er gek uit, maar zit erg comfortabel.
Het zadel is in eerste instantie ontworpen voor de triathlon (een grote groep Ironman atleten gebruiken inmiddels het zadel). Daar zit je namelijk in een Aero houding en dus nog meer dubbelgevouwen. Ik had precies dezelfde problemen.... oftewel geen gevoel in de penis, vanwege het afknellen van de bloed/plasbuis.
Denk er wel om, dat het afstellen van een ISMzadel de nodige tijd kost en dat je in het begin de nodige pijn rond de zitbotjes gaat ervaren. Die pijn is echter maar van korte duur. De pijn komt door het feit, dat er meer druk op de zitbotjes komt te staan.
Enfin, info is ook te vinden op ismzadel.nl

apojapo
Forum-lid

apojapo 07 mei 2009 18:08

Ik had in het begin ook vaak klachten door het zadel en ik zou het maar meteen proberen te verhelpen want echt gezond is het niet.

Ik heb ook zo'n ISMzadel en wist niet wat ik mee maakte. Doordat het bij de punt zo idioot breed is trapt het anders en daardoor minder soepel. Het grootste probleem wat ik ermee had was de enorme pijn aan mijn zitbotjes. Na 700 km gereden te hebben werd het absoluut niet minder en dat zadel is er meteen weer afgegaan. Dat dit voor iedereen geldt wil ik niet zeggen....als je hem wil mag je/iemand die van mij wel overnemen.

Op mijn trainingsfiets heb ik nu een super lelijk en lomp zadel maar confortabeler dan dit is er niet. Elk model wat hier op lijkt moet wel goed zijn denk ik:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=3

cjvjr
Forum-lid

cjvjr 08 mei 2009 01:01

Hmmmm. dat probleem heb ik ook in het beding gehad met het ISMzadel. Ik bedoel dan het brede voorstuk. Echter, het zadel moet dan een fors naar achteren. De balzak rust als het ware voor de neus (15cm van het zadel gebruikt je niet). Dat met die zitbotjes klopt, maar werd bij mij een stuk minder.
Ach ja, ieder zijn voorkeur.
Ik heb in het verleden ook nog wel eens op het punt gestaan om een SQLlab zadel te kopen. Als je zo'n zadel gaat kopen, dan bepalen ze eerst waar jouw zitbotjes zitten en stellen daar het zadel op af. Misschien dat het zadel dan beter op de persoon is samengesteld en dus ook een aantal klachten weghaald.

ramonovietsj
Forum-lid

ramonovietsj 23 mei 2009 19:02

Sein > is het probleem opgelost? Zo ja, hoe?

tinuz0
Forum-lid

tinuz0 27 mei 2009 13:05

Een goede fietsbroek met dito zeem kan ook wonderen doen... Ik kan stellen dat ik een 'gevoelige' kont heb, maar toch rij ik rond op een zadel van carbon. Dit alles door alleen Assos broeken te dragen; het is een flink bedrag voor een fietsbroek, maar ik als ik hier +150 km pijnloos op kan fietsen is de pijn-in-de-portemonnee snel vergeten... ;)
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

Plaats reactie