Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zadelpijn

sein
Forum-lid

sein 07 mei 2009 00:35

Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een Bianchi Via Nirone. Mijn FM heeft er een Fizik Pave CX sport zadel op gemonteerd (dus niet de standaard Selle San Marco Ponza).

Om rustig aan te beginnen (ik ben een beginner) fiets ik 1 tot maximaal 2 uur (afstand 30-60km), ongeveer 3x per week. Nu heb ik tijdens maar vooral na het fietsen behoorlijk last van de plek achter de balzak (bloed/plasbuis). Deze plek voelt geirriteerd en het is ook net alsof ik minder gevoel heb in m'n mannelijkheid. Na enig zoekwerk op dit forum ben ik dit specifieke probleem nog niet eerder tegengekomen.

Heeft het te maken met de afstelling van het zadel (iets naar voren? te hoog?), het type zadel (te smal?), houding op de fiets (te veel naar voren/beneden?) of is het gewenning? Daarnaast krijg ik na ongeveer 30 minuten ook last van prikkelende handen/onderarmen maar dat is vaak simpel te verhelpen door een iets andere houding van de handen op het stuur. Maar misschien dat de houding in het geheel niet goed is?

Voor de volledigheid, ik ben 1.95m, 87kg en fiets met een Bianchi framemaat 63.

Alle tips en ideeën zijn welkom.

rogi
Forum-lid

rogi 07 mei 2009 11:30

Ik zou zeggen, neem je inbussleuteltjes mee en stel het onderweg bij totdat je goed zit. Last van het zitvlak kan aan het type zadel liggen, maar zeker ook aan de afstelling. Probeer het zadel eens een fractie naar voren te kantelen (punt ietsje omlaag). tintelende handen onderarmen ligt aan de afstelling van je stuur, ook hier geldt, probeer eens voorzichtig te kantelen,of remgrepen hoger of lager te zetten, het is soms echt mm werk. Ik had zelf bijvoorbeeld last van een slapen gevoel in enkel mijn linker arm. De remgreep bleek aan deze kant iets hoger te staan dan rechts, deze 2 mm lager gezet en probleem is opgelost.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 07 mei 2009 11:55