Band ontploft
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 03 mei 2009 13:51
Het was echt een enorme knal en ben me kapot geschrokken. Gelukkig gebeurde het niet onderweg. Ik was net thuis van een rit en had de fiets in de kamer gezet. Ik loop naar boven om te gaan douchen en hoor een enorme knal beneden in de woonkamer.
Ik ren naar beneden om te kijken wat er in de huiskamer is gebeurd en zie onmiddellijk dat mijn fietsband is ontploft. Een ontploffing mag ik het wel noemen wat het was me echt een enorme klap!
De binnenband was helemaal gescheurd en naar buiten gekomen. De buitenband was nog heel.
Tjonge wat was ik blij dat dit niet onderweg was gebeurd, ik had zeker weten flink gaan liggen vallen.
Afgelopen vrijdag heb ik bij de fietsenmaker nieuwe binnen en buiten banden er onder laten zetten. Met de Schwalbe Ultremo had ik al heel wat kilometers gemaakt (zonder ooit een lekke band gekregen te hebben). Ik hoorde dat de Schwalbe Ultremo DD op dit moment de beste antilek racefiets band is en omdat ik graag veilig fiets heb ik deze uitgekozen..
Gisterenmiddag een proefritje gemaakt met mijn nieuwen bandjes en ik was net thuis toen het dus gebeurde.
Dinsdag is de fietsenzaak weer open en ga ik langs. Ik wil heel graag weten wat de oorzaak is. Ik ben vaak vele kilometers van huis en heb deze banden juist genomen omdat ik niet met een lekke band wil staan. Wil ik me met deze banden nog veilig voelen wil ik toch weten wat er is gebeurd.
Lag het aan de fietsenmaker? Heeft hij de binnenband er soms niet goed erin gezet?
Ligt het aan de maat van de buitenbanden? Wijken die soms iets af?
Ligt het aan de velgrand? Is die beschadigd? Ik kan geen oneffenheden vinden.
Heeft iemand soms nog een idee wat het zou kunnen zijn of wat ik zou kunnen vragen?
Groetjes van Helena
Ik ren naar beneden om te kijken wat er in de huiskamer is gebeurd en zie onmiddellijk dat mijn fietsband is ontploft. Een ontploffing mag ik het wel noemen wat het was me echt een enorme klap!
De binnenband was helemaal gescheurd en naar buiten gekomen. De buitenband was nog heel.
Tjonge wat was ik blij dat dit niet onderweg was gebeurd, ik had zeker weten flink gaan liggen vallen.
Afgelopen vrijdag heb ik bij de fietsenmaker nieuwe binnen en buiten banden er onder laten zetten. Met de Schwalbe Ultremo had ik al heel wat kilometers gemaakt (zonder ooit een lekke band gekregen te hebben). Ik hoorde dat de Schwalbe Ultremo DD op dit moment de beste antilek racefiets band is en omdat ik graag veilig fiets heb ik deze uitgekozen..
Gisterenmiddag een proefritje gemaakt met mijn nieuwen bandjes en ik was net thuis toen het dus gebeurde.
Dinsdag is de fietsenzaak weer open en ga ik langs. Ik wil heel graag weten wat de oorzaak is. Ik ben vaak vele kilometers van huis en heb deze banden juist genomen omdat ik niet met een lekke band wil staan. Wil ik me met deze banden nog veilig voelen wil ik toch weten wat er is gebeurd.
Lag het aan de fietsenmaker? Heeft hij de binnenband er soms niet goed erin gezet?
Ligt het aan de maat van de buitenbanden? Wijken die soms iets af?
Ligt het aan de velgrand? Is die beschadigd? Ik kan geen oneffenheden vinden.
Heeft iemand soms nog een idee wat het zou kunnen zijn of wat ik zou kunnen vragen?
Groetjes van Helena
mijn gedacht is dat uw binnenband niet goed zat en een beetje tussen uw velg en buitenband zat.Heb dit ook al eens meegemaakt en dit was ook na het vernieuwen van binnen en buitenband
cervelo r3 dura ace 7800 veltec speed carbon 6.0
cervelo slc-sl dura ace 7900 vumaquad zipp 343
corratec revo team xtr
cervelo slc-sl dura ace 7900 vumaquad zipp 343
corratec revo team xtr
Hoi Doortrappen,
Da`s echt serieus schrikken he! Ik had het enkele maanden geleden in de auto!
Dan weet je echt even niet waar je het zoeken moet. Wat een knal is dat zeg.
Liep gelukkig goed af allemaal. Ik had een soortgelijke voorafgaande situatie : - Bandjes vervangen, en daarna op spanning gezet. Net als bij jouw klapte de band
pas enkele uren later, zonder duidelijke reden, in stilstand.
Ik denk zelf ook dat de binnenband niet goed heeft gezeten! Ik mijn geval, eigen schuld! In jouw geval mogelijk een foute montage door je FM? In ieder geval de andere band voor de zekerheid nalopen, en terug naar de winkel om het verhaal te doen.
Lijkt me dat je daar dan wel uit komt met je Fm voor vervanging.
Kun je nagaan wat 6 tot 7 bar lucht in een binnenband voor spanning geeft! Zo`n knal vergeet je niet snel! Moet je toch niet hebben als je net flink op tempo zit.
Alle controle is in 1 keer weg!
Da`s echt serieus schrikken he! Ik had het enkele maanden geleden in de auto!
Dan weet je echt even niet waar je het zoeken moet. Wat een knal is dat zeg.
Liep gelukkig goed af allemaal. Ik had een soortgelijke voorafgaande situatie : - Bandjes vervangen, en daarna op spanning gezet. Net als bij jouw klapte de band
pas enkele uren later, zonder duidelijke reden, in stilstand.
Ik denk zelf ook dat de binnenband niet goed heeft gezeten! Ik mijn geval, eigen schuld! In jouw geval mogelijk een foute montage door je FM? In ieder geval de andere band voor de zekerheid nalopen, en terug naar de winkel om het verhaal te doen.
Lijkt me dat je daar dan wel uit komt met je Fm voor vervanging.
Kun je nagaan wat 6 tot 7 bar lucht in een binnenband voor spanning geeft! Zo`n knal vergeet je niet snel! Moet je toch niet hebben als je net flink op tempo zit.
Alle controle is in 1 keer weg!
Laatst binnenbandjes van Prorace bij Hopmans gekocht en gemonteerd, na 10 minuten op spanning te hebben gestaan knalde de binnenband, een scheur van 8cm op een lasnaad van de binnenband.
Dit gebeurde 2x achter elkaar.
Dit gebeurde 2x achter elkaar.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Mijn eerste reactie is dat de binnenband niet goed gemonteerd, waarschijnlijk ergens bekneld tussen de velg en buitenband.
@Erikvdn: Was dat in een warme auto, je banden altijd iets af laten lopen als je de wielen in de auto plaatst, lucht zet uit en temperaturen van 50 graden of meer zijn geen uitzondering in een afgesloten auto!
@Erikvdn: Was dat in een warme auto, je banden altijd iets af laten lopen als je de wielen in de auto plaatst, lucht zet uit en temperaturen van 50 graden of meer zijn geen uitzondering in een afgesloten auto!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
colnagofreak schreef:Mijn eerste reactie is dat de binnenband niet goed gemonteerd, waarschijnlijk ergens bekneld tussen de velg en buitenband.
@Erikvdn: Was dat in een warme auto, je banden altijd iets af laten lopen als je de wielen in de auto plaatst, lucht zet uit en temperaturen van 50 graden of meer zijn geen uitzondering in een afgesloten auto!
+1
Geen zee te diep, geen berg te hoog.
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
jah ontploffende banden overkomt iedereen een keer. ik had het laatst ook! wel apart dat ook heel de buitenband aan flarden was. ik had het laatst na montage, de buitenband lag wel van de velg maar was verder nog oke
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
colnagofreak schreef:Mijn eerste reactie is dat de binnenband niet goed gemonteerd, waarschijnlijk ergens bekneld tussen de velg en buitenband.
@Erikvdn: Was dat in een warme auto, je banden altijd iets af laten lopen als je de wielen in de auto plaatst, lucht zet uit en temperaturen van 50 graden of meer zijn geen uitzondering in een afgesloten auto!
Hi Colnagofreak,
Ben bang dat dit niet zoveel uitmaakt. Als de druk in de band bij 20grC 7,5bar is, zal hij bij 50grC circa 8,3bar zijn. Een kleine stijging dus maar.