Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Welke zou je kiezen als beginner?

sj
Forum-lid

Gebruikersavatar sj 03 mei 2009 01:39

Omdat ik moet stoppen met mijn huidige sport wil ik wat meer tijd besteden op een nieuwe racefiets. Mijn budget is op dit moment niet zo enorm groot en mijn oog viel op deze 2:

Merida Road Ride 880 24 adviesprijs 599
Giant Defy Alluxx Series 3 adviesprijs 699

Ik zit een beetje aan deze merken vast ivm mijn plaatselijke fietsenmaker. Ik heb geen zin om bij hem aan te komen met een fiets die niet bij hem vandaan komt en zelf ben ik niet zo'n sleutelwonder.

Ik ben overigens 1.93 lang en 87 kg zwaar. Moet ik daar nog rekening mee houden ivm de velgen en banden?

Merida

Giant

-divo-
Forum-lid

-divo- 03 mei 2009 05:06

Voor die prijs zul je waarschijnlijk niet een fiets treffen met echt stevige wielen. de lage prijs moet ergens vandaan komen hé.

Je bent erg lang en dat betekent een grote maat fiets. Veel fietsen in een grote maat zien er vreemd uit, dat is iets waar je rekening mee kunt houden. Hoe die twee fietsen zijn die je noemt kan ik zo weinig over zeggen.

Kijk ook eens naar de Trek 1.2 en 1.5 en 1.7. deze fietsen zien er ook in grote maten nog goed uit. Kijk ook niet naar adviesprijzen maar naar echte prijzen. Vooral met jouw budget belangrijk. de 1.2 voor 560, en de 1.5 voor 680, de 1.7 vind je voor ongeveer 870. (geschatte prijzen)

Beperk je niet tot 2 fietsen omdat die ene fietsenmaker niet meer heeft. dan heeft die fietsenmaker gewoon pech als die jou niet meer te bieden heeft.

Heeft die FM niet toevallig gebruikte fietsen staan?

stynomite
Forum-lid

stynomite 03 mei 2009 13:48

Hoi SJ,

Om helemaal eerlijk te zijn, zou ik voor geen van beide gaan. Wat ik wel zou doen is een paar euro's investeren en dit http://www.fiets.nl/start/ thuis laten bezorgen.

Wat ik verder zelf een paar jaar geleden heb gedaan is een tweedehandsje gekocht op marktplaats, met het idee als dat fietsen aanslaat dan koop ik later wel iets leuks.

Voordeel was: goedkoop van start, bij je eerste echte aanschaf wel goed zicht op wat je wilt en bij je eerste aankoop al wat meer rij ervaring, wat doorwerkt op je houding op de fiets.

veel plezier.
Big... yeah, big bada boom.

frigo
Forum-lid

frigo 03 mei 2009 16:03

Stynomite schreef: Om helemaal eerlijk te zijn, zou ik voor geen van beide gaan. Wat ik wel zou doen is een paar euro's investeren en dit http://www.fiets.nl/start/ thuis laten bezorgen.

Wat ik verder zelf een paar jaar geleden heb gedaan is een tweedehandsje gekocht op marktplaats, met het idee als dat fietsen aanslaat dan koop ik later wel iets leuks.

Voordeel was: goedkoop van start, bij je eerste echte aanschaf wel goed zicht op wat je wilt en bij je eerste aankoop al wat meer rij ervaring, wat doorwerkt op je houding op de fiets.

veel plezier.

+1 ca. € 600,00 is nog best veel geld, maar 'nieuw' koop je daar echt niet veel soeps voor gezien jouw lengte en gewicht. Met name de stevigheid van de wielen is erg belangrijk en daar is in dit geval op bezuinigd. Ook zijn de beide fietsen niet afgemonteerd met onderdelen uit één groep, maar een mix van verschillende merken (dit werkt in de praktijk toch vaak minder goed) .

Zorg daarom dat je voor jou de juiste maat fiets te weten komt, verdiep je een klein beetje in de materie en ga voor een 2e hands met ten minste een Shimano 105-groep en een paar stevige wielen...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 04 mei 2009 01:32

Ik zou idd met een budget 600-700 euro ook kiezen voor een 2e hands fiets. Ik heb vorig jaar voor 999 euro een Cube Peloton (64 cm) gekocht (1.98 m, 90 kg) en nu na ca 6000 km bevalt die fiets me uitstekend.
Ik zou zeggen (zoals Frigo zegt): kijk eens op bv marktplaats of je een fiets van 1-2 jr oud kan vinden met bv een shimano 105 groep. Ik denk dat je daar meer plezier aan kan beleven.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

pieterb
Forum-lid

pieterb 04 mei 2009 01:52

Dag allemaal.

Laatste dagen dit forum eens gelezen en toevallig ben ik naar hetzelfde op zoek. Met een minimum kwaliteit van shimano105 iets voor die prijs is inderdaad lastig te vinden, beste wat ik heb gevonden is deze:
http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... ets-105/62

Alles afgemonteerd met de 105 groep, maar het frame zal waarschijnlijk van een niet al te beste fabrikant komen aangezien die er niet bij staat. De wielen zijn misschien ook iets te zwak voor de poster? Shimano WH-RS 10

fizik
Forum-lid

fizik 04 mei 2009 10:50

Wielen zijn zwakjes, frame is gewoon degelijk alu. Daar is niet echt iets mis mee. Ik zou gaan voor Marktplaats. Neem wel iemand mee die verstand van zaken heeft. Dat zorgt ervoor dat je geen totaal versleten fiets aangesmeerd wordt.

sj
Forum-lid

Gebruikersavatar sj 05 mei 2009 01:13

Hartelijk dank voor de reacties tot nu toe. Ik zal mezelf even op marktplaats storten en het daar allemaal even uitpluizen. Een vriend van me fietst al jaren wedstrijden, dus die kan me vast wel een beetje helpen met wat adviezen. Hij is zelf begonnen op een Sensa een heeft die steeds iets beter gemaakt. Volgens hem is Sensa qua low-budget fiets een erg goede fiets om op te beginnen en wat ik hier lees zijn de meningen over dit merk ook vrij positief.

Plaats reactie