Pagina 1 van 1
Ketting versleten?
Geplaatst: 02 mei 2009 01:22
door tommeke14
De afgelopen tijd bij het fietsen sloeg mijn ketting af en toe over bij het aanzetten. Tenminste, ik denk dat het mijn ketting is. Ik heb dit bij m'n mtb ook wel gehad, en daar bleek alles versleten te zijn. Een paar vraagjes:
Vandaag gebeurde het steeds meer, eigenlijk constant dat ie af en toe een stukje overslaat (vooral als ik veel kracht zet).
Ik ben even gaan proberen en op de meeste kransjes gebeurt het, behalve bij de lichtere verzetten, maar dat kan misschien omdat ik daar minder kracht kan zetten per omwenteling, en dus minder druk kan zetten op de ketting.
Ik heb de ketting en cassette vorig jaar vervangen (ongeveer 2500km mee gefietst). Ik heb in de winter, met veel modder en ook pekel, aardig veel gefietst, kan het hier aan liggen dat de ketting nu al versleten is en is de cassette nu al op? Een cassette moet toch iets langer mee kunnen gaan dan een ketting? De cassette ziet er niet versleten uit en ik smeer de boel regelmatig.
Geplaatst: 02 mei 2009 01:44
door foosho
Na 2500km door blubber, pekel, etc, mag een Shimano ketting best vervangen worden (ik houd onder normale omstandigheden ~3k aan). De cassette kan bij tijdig ketting wisselen wel 4 kettingen overleven.
Geplaatst: 02 mei 2009 01:49
door henkv
Misschien heb je 't niet helemaal goed afgesteld maar 2500 km met een ketting op de mtb in modder en regen is al aardig wat. 'n wegketting is aan vervanging toe (1%rek) tussen 3500 en 5000 km en daar zijn de omstandigheden toch meestal beter dan op de mtb. Veel in de regen met de wegfiets verkort de levensduur echter ook daar aanzienlijk weet ik uit eigen ervaring.
Je kunt een poging doen met een nieuwe ketting, die kosten je de kop niet en heb je toch 'n keer nodig. Als de ketting echt versleten is en het is niet de afstelling moet je snel stoppen met die ketting voordat ook je tandwielen helemaal naar de mallemoeren zijn. Misschien zijn ze dat al. Ik raad je 'n Parktool ( 8€ ) of Rohloff ( 15€ ) ketting tester aan.
Geplaatst: 02 mei 2009 01:53
door foosho
@HenkV: Je hebt het over Campa kettingen denk ik, die houden het langer vol
(ik weet niet wat de TS heeft though, bij slippen zsm vervangen iig)
Geplaatst: 02 mei 2009 02:24
door sunitram
Zou het freewheel niet defect zijn?
Geplaatst: 02 mei 2009 13:43
door tommeke14
Sunitram schreef:Zou het freewheel niet defect zijn?
Daar ben ik stiekem een beetje bang voor. Maar het is wel zo dat hij volgens mij wel overslaat. Voordat ik een nieuwe ketting ga halen vanmiddag ga ik nog eens goed kijken. Ik neem m'n fiets sowieso even mee.
Eigenlijk weet ik bijna wel zeker dat het de ketting is omdat ik het hele jaar fiets op m'n fiets, hij heeft flink wat regen en modder gezien. Plus dat het overslaan echt met een flinke klap gaat, zoals het ook bij m'n oude mtb gebeurde.
In ieder geval dank voor de tips iedereen!
Geplaatst: 03 mei 2009 23:00
door beans
dit probleem lijkt op wat ik ook de laatste tijd heb. Ik heb er nu ook een krappe 2500 km op zitten (ultegra groep).
Wat is het freewheel eigenlijk?
Geplaatst: 04 mei 2009 01:11
door plantagenet
Ik heb mijn ketting ook na ca. 2.5-3000 km moeten vervangen (shimano 105, 10 speed) omdat deze op bepaalde tandwielen oversloeg. Met name als het regent heb je daar meer last van, althans, dat is mijn ervaring (ik fiets ook 'door weer (pekel) en wind').
Na het monteren van de nieuwe ketting had ik kort even last van (nog steeds) overslaan op diezelfde tandwielen, maar dat was na een paar keer fietsen helemaal over. Ik fiets er nu nog mee, maar ik moet binnenkort wel weer aan een (derde) nieuwe ketting. Ben dan wel benieuwd of mijn tandwielen het dan nog uithouden.
Voor wat betreft de slijtage; dat kun je ook goed bepalen door je ketting van je voorblad af te trekken. Als de ketting ruim loskomt, dan is ie flink versleten. Een nieuwe ketting zit nml duidelijk strak en mooi rond je voorblad.
@ beans: Het freewheel is het mechanisme dat ervoor zorgt dat je tijdens het trappen overdracht van je kracht op het achterwiel krijgt en als je niet trapt zorgt voor 'vrijloop'. Dat levert ook het kenmerkende tikkende/ratelende geluid op als je tijdens het fietsen stopt met trappen.
Het mechanisme is simpel; een soort inwendige kartelwiel (ratel) waarin nokjes (bij mijn fiets zijn dat er 3) ronddraaien, aangedreven door je casette. De nokjes grijpen aan in de ratel als je aanzet. Stop je met trappen dan draait de ratel a.h.w. over de nokjes heen en dat levert het kenmerkende ratel-geluid.