Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

positie op fiets -> pijntjes

chieldc
Forum-lid

chieldc 29 apr 2009 12:29

Heb net m'n eerste weken op de fiets er op zitten.

Sinds de eerste ritten, heb ik een constante lichte zeurderige pijn aan m'n staartbeentje. Vooral als ik me rechtzet na op een stoel te zitten. Op de fiets of als ik gewoon zit op een stoel voel ik het niet altijd. Is dit iets dat went of dat overgaat als ik wat meer getraind ben?

Daarnaast heb ik ook wel eens last van een slapende geslachtsdelen. Ligt dit aan de positie op de fiets? Kan dit verholpen worden of is dit ook gewoon training?

Ik en m'n fiets zijn volledig opgemeten, alleen heb ik het gevoel dat m'n stuur iets lager mag (er zijn 3 spacers gebruikt om m'n stuur te verhogen). Of m'n zadel een tikje hoger. M'n benen kunnen nog iets gestrekter denk ik. Ik denk dat ze, omdat ik beginner ben, dachten dat ik iets rechter gemakkelijker zou zitten.

Iemand raad om deze euvels te verhelpen?

thijsmerak
Forum-lid

thijsmerak 29 apr 2009 13:05

Tegen 'slapende geslachtsdelen' wil een ander zadel wel eens helpen. Bijvoorbeeld met een gleuf erin zoals die van Selle SMP of andere merken (bijna alle merken hebben wel een dergelijk zadel in de collectie).
Geslachtspijn kan ook wel komen doordat de voorkant van het zadel te veel omhoog wijst.

wat betreft rugpijn en houding durf ik niks te zeggen..

ascor
Forum-lid

ascor 29 apr 2009 15:01

pijn aan staartbeentje heb ik ook gehad. Zadel een klein beetje hoger (in mijn geval was dat 4mm) en na 1 ritje was het probleem meteen verholpen.

korrel
Forum-lid

korrel 29 apr 2009 15:24

dat is toevallig. ik poste dit enkele dagen gelden in een ander topic :

M'n fiets is weer uit de winterstalling en ik merk nu dat ik na het fietsen (ook korte rondjes van 30 km) last/pijn heb in m'n stuitje. Althans ik denk dat het mijn stuitje is...
Ik rij op een ritchey wcs zadel en tijdens het fietsen heb ik nergens last van. het zit prima, maar als ik klaar ben voel ik het als ik op een normale stoel ga zitten of verzitten. Na een paar dagen is dit weer weg.

Ik heb het zadel sinds eind vorige zomer, maar ik weet niet of ik er toen ook al last van had. Vermoed van wel.

iemand hier ook last van of van gehad ?
of tips ??

chieldc
Forum-lid

chieldc 29 apr 2009 15:52

ik denk dat het net hetzelfde is.
Alleen gaat de pijn niet echt weg, maar dat is misschien ook omdat ik tot nu toe om de 2 dagen gaan fietsen ben.

chieldc
Forum-lid

chieldc 29 apr 2009 15:53

btw: m'n zadel is het standaard zadel dat op m'n Trek 1.9 zat en is van Bontrager.

marike
Forum-lid

marike 29 apr 2009 15:56

Zadelpijn is al cliche bij vrouwen, vandaar een andere vraag. Na ongeveer 60km worden mijn tenen gevoelloos/koud. De bal van mijn voet gaat hierbij pijn doen. Nu vraag ik mij af of het zou komen door het zadel (zitten op een zenuw) of door de schoenen (te harde zolen). Nu is aan beide vrij makkelijk iets te veranderen maar ik ben vooral benieuwd of anderen hier ook last van hebben...
What the mind can conceive and believe, it can achieve

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 29 apr 2009 22:31

Marike, weet je zeker dat het kou is? Misschien raken je tenen bezweet, koelen ze te sterk af en worden ze zo koud? Dus dan is het eigenlijke probleem dat ze matig afkoelen. Wat ik zelf soms heb is dat door de warmte m'n voeten uitzetten en dan wordt het krap in m'n arme schoentje. Dat kan misschien hetzelfde gevoel geven.

Je kan eens proberen of andere, wellicht dunnere sokken helpen. En anders zou je misschien eens andere schoenen moeten proberen.

moustache
Forum-lid

moustache 29 apr 2009 23:50

[quote="Marike"]Zadelpijn is al cliche bij vrouwen, vandaar een andere vraag. Na ongeveer 60km worden mijn tenen gevoelloos/koud. De bal van mijn voet gaat hierbij pijn doen. Nu vraag ik mij af of het zou komen door het zadel (zitten op een zenuw) of door de schoenen (te harde zolen). Nu is aan beide vrij makkelijk iets te veranderen maar ik ben vooral benieuwd of anderen hier ook last van hebben...[/quote]

Dat de tenen gevoelloos zijn wordt vaak aangevoeld als koud.
Ik heb precies hetzelfde gehad, daarbij ook erg last van de bal van de voet. (branderig gevoel)

Dé oplossing bij mij waren de inlegzooltjes van Northwave. Geen slapende tenen meer en geen brandende bal van de voet.

chieldc
Forum-lid

chieldc 30 apr 2009 16:03

Ik probeer alvast m'n zadel eens iets hoger te zetten.

Het zijn niet de zitbeentjes die pijn doen, maar eerder het staartbeen. Nog iemand andere raad of tips?

korrel
Forum-lid

korrel 13 mei 2009 11:06

Ik rij nu een week of twee op m'n oude zadel. San Marco regal en de pijn lijkt wel weg te zijn/gaan. Ik heb het idee dat mijn ritchey zadel te klein is daardoor niet op m'n billen steun. Dit brede Regal zadel beidt wat meer steun en comfort.

Ik kijk het nog een paar weken aan en dan laat ik de resultaten weten.

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 13 mei 2009 14:53

Korrel,
misschien eens zo'n SelleSMP zadel proberen. Momenteel kun je ze testen bij diverse winkels (ook futurumshop.nl) . Zijn speciaal ontworpen om oa een slaapzak te voorkomen en hebben aan de achterkant ook een uitsparing waardoor je stuitje het zadel niet kan raken.
Afbeelding

Plaats reactie