Gisteren tijden een weekendje fietsen in de ardennen met mijn fietskluppie ben ik samen met drie anderen aangereden. Op een kaarsrechte weg, op klaarlichte dag op een geleidelijk klimmetje is iemand met zijn auto van achteren recht op ons ingereden.
Gelukkig - op wat schaafwonden en blauwe plekken na - geen gewonden (klein wondertje), wel heel erg veel schade aan de fietsen (oa 2 frames en 3 wielen total loss). Politie erbij, en toen de bestuurder moest blazen bleek hij 2.4 promille (!!!) alcohol in zijn bloed te hebben. Ook had deze kerel geen geldig rijbewijs. Zijn verzekeringspapieren bleken wel in orde.
Bij mijn reisverzekering (ING) kan ik alleen tot maximaal de dagwaarde uitgekeerd krijgen. Zij gaan bovendien geen schade verhalen bij die kerel (Dat hij een misdrijf heeft begaan - volgens mij volgens het wetboek zelfs poging tot doodslag - maakt voor hen niets uit).
Heeft iemand enig idee wat voor aktie ik nu het beste kan ondernemen? Moet ik zelf contact opnemen met de verzekeraar van die automobilist? Iemand ooit iets dergelijks meegemaakt? Ik wil hier natuurlijk financieel niet slechter van worden. Ook voel ik momenteel behoorlijk wat rancune naar die automobilist, dus hoe harder deze aangepakt wordt, hoe beter. Ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering. Alle tips zijn welkom! Bedankt vast.
Aangereden door dronken idioot - TIPS graag
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik lees dat er sprake is van een verkeersongeval.
In dat geval moet je een europees schadeformulier invullen en je WA-verzekering inlichten.
Jouw verzekering legt een claim neer bij de Verzekering van de bestuurder van de auto. Deze verzekering zal naar jou uitbetalen en een vordering neerleggen bij de dronken bestuurder.
Dus kort gezegt, Niet knooien met je reisverzekering maar met je WA verzekering en de boel behandelen als verkeersongeval.
http://www.letselschade-calculator.nl/?page_id=267
In dat geval moet je een europees schadeformulier invullen en je WA-verzekering inlichten.
Jouw verzekering legt een claim neer bij de Verzekering van de bestuurder van de auto. Deze verzekering zal naar jou uitbetalen en een vordering neerleggen bij de dronken bestuurder.
Dus kort gezegt, Niet knooien met je reisverzekering maar met je WA verzekering en de boel behandelen als verkeersongeval.
http://www.letselschade-calculator.nl/?page_id=267
Opgeven is geen optie!
-
- Forum-lid
Wat een verhaal zeg. Nog een geluk dat jullie er zo vanaf gekomen zijn.
Ik denk dat je de verzekeringsmaatschappij van die man moet aanspreken. Het kan toch niet waar zijn dat je in een situatie als deze alleen een fooi van je eigen reisverzekering krijgt?
Ik denk dat je de verzekeringsmaatschappij van die man moet aanspreken. Het kan toch niet waar zijn dat je in een situatie als deze alleen een fooi van je eigen reisverzekering krijgt?
Het advies van kappa-man lijkt me goed. Fijn dat jullie er lichamelijk wel goed vanaf gekomen zijn! Ik zou overigens misschien ook wel aangifte doen hiervan (of hoeft dat niet aangezien er al politie bij is geweest?) Sterkte!!
Hier trouwens een link met een download van het formulier, mocht je er geen hebben liggen:
http://www.unitedconsumers.com/autoverz ... mulier.pdf
Hier trouwens een link met een download van het formulier, mocht je er geen hebben liggen:
http://www.unitedconsumers.com/autoverz ... mulier.pdf
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT
Rancune lijkt me geen goed uitgangspunt, hoewel ik me kan voorstellen dat je enorm kwaad bent. Als er politie bijgeweest is, is er - naar ik aanneem - procesverbaal opgemaakt, en het zou me verbazen als dat voor de bestuurder zonder gevolgen blijft. Met 2,4 promille op achter het stuur en zonder geldig rijbewijs is wordt in Nederland heel hard aangepakt. Ik denk niet dat in België anders is.
Ol ben geen jurist maar ik denk dat je je schade het best kan verhalen door een civielrechtelijke procedure waarin je bestuurder aansprakelijk stelt. Maar wellicht dat de kenners daar meer over kunnen zeggen.
Ik denk dat je vooral blij moet zijn dat jullie er alledrie heelhuids vanaf zijn gekomen. Zeker als je over een paar jaar op dit ongeluk terugkijkt denk ik dat een geruststellende gedachte is.
Ol ben geen jurist maar ik denk dat je je schade het best kan verhalen door een civielrechtelijke procedure waarin je bestuurder aansprakelijk stelt. Maar wellicht dat de kenners daar meer over kunnen zeggen.
Ik denk dat je vooral blij moet zijn dat jullie er alledrie heelhuids vanaf zijn gekomen. Zeker als je over een paar jaar op dit ongeluk terugkijkt denk ik dat een geruststellende gedachte is.
Heel erg vervelend. Die chauffeur zal jij waarschijnlijk toch niet meer te zien krijgen (tenzij je probeert naar de zitting te gaan waar hij moet voorkomen, als hij al niet verstek geeft), dus laat dat vooral aan de gerechtelijke instanties over... Hoe dan ook zal hij hier behoorlijk wat gevolgen (rijverbod en boete sowieso!) van dragen. Als je toch nog iets wil doen, probeer nog naderhand een doktersbriefje in te dienen dat je ergens last van hebt (als is het maar een nekletsel door impact): ongeval mét gewonden is steeds een zwaarder misdrijf en bezorgt hem meer problemen... al is dit een tricky advies dat ik je geef.
In principe moet je dit als een verkeersongeval beschouwen, dus daar alles aangeven aan jouw verzekering. Wees gerust, ze zullen hun verhaalrecht op de verzekering van de automobilist wel degelijk gebruiken (ook al zeiden ze in eerste instantie iets anders). Dus een schadebestek aan je fiets moet je daar indienen, zij zullen het uitkeren; hoe ze 't naderhand intern verhalen, da's hun zaak.
Je reisverzekering zou je enkel kunnen aanspreken voor het gederfde reisgenot (door gebroken fietsen ed.), maar dit hangt natuurlijk af van de door jou afgesloten polis.
In principe moet je dit als een verkeersongeval beschouwen, dus daar alles aangeven aan jouw verzekering. Wees gerust, ze zullen hun verhaalrecht op de verzekering van de automobilist wel degelijk gebruiken (ook al zeiden ze in eerste instantie iets anders). Dus een schadebestek aan je fiets moet je daar indienen, zij zullen het uitkeren; hoe ze 't naderhand intern verhalen, da's hun zaak.
Je reisverzekering zou je enkel kunnen aanspreken voor het gederfde reisgenot (door gebroken fietsen ed.), maar dit hangt natuurlijk af van de door jou afgesloten polis.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
IN NL bestaat de mogelijkheid om je als benadeelde partij te stellen in de strafzaak. Dan kunnen gelijk met de strafzaak civiele vorderingen afgehandeld worden. De kwestie is dan redelijk eenvoudig. Je belt met het OM zegt dat je als benadeelde een vordering wil indienen. Je komt met je vordering en een onderbouwing van de schade en de hoogte ervan en de rechter neemt het dan wel of niet mee in zijn vonnis, al naar gelang de complexiteit van de vordering. "leent de vordering zich voor afdoening binnen het strafproces?" Het zou mij niks verbazen als dit in belgie ook zo werkt.
Bedankt voor de tips so far! Met m'n WA verzekering ben ik een heel klein beetje verder gekomen (in de zin dat ze nu contact met me op gaan nemen voor de verdere afhandeling.) Even afwachten of dit ook werkelijk wat op gaat leveren.
Ik weet dat rancune niet de beste raadgever is. Momenteel ben ik gewoon nog steeds heel erg pissig. Ben ook blij dat ik die kerel niet aangevlogen ben gisteren. Had niet heel veel gescheeld, maar gelukkig was er nog een heel klein beetje ratio wat me tegen hield.
Ik weet dat rancune niet de beste raadgever is. Momenteel ben ik gewoon nog steeds heel erg pissig. Ben ook blij dat ik die kerel niet aangevlogen ben gisteren. Had niet heel veel gescheeld, maar gelukkig was er nog een heel klein beetje ratio wat me tegen hield.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Boa... als je dan toch agressief wil doen, doe het dan meteen: een paar rake klappen direct na de aanrijding, en naderhand de schulduitsluitingsgrond "uitlokking" (die het wilselement van het misdrijf uitsluit) inroepen; kans bestaat dat je 'r mee wegkomt en geen "slagen en verwondingen" wordt aangewreven
Maar toch maar NIET DOEN !!! (kan je hele zaak onderuit halen)
[quote="hendrikjan"]IN NL bestaat de mogelijkheid om je als benadeelde partij te stellen in de strafzaak. Dan kunnen gelijk met de strafzaak civiele vorderingen afgehandeld worden. De kwestie is dan redelijk eenvoudig. Je belt met het OM zegt dat je als benadeelde een vordering wil indienen. Je komt met je vordering en een onderbouwing van de schade en de hoogte ervan en de rechter neemt het dan wel of niet mee in zijn vonnis, al naar gelang de complexiteit van de vordering. "leent de vordering zich voor afdoening binnen het strafproces?" Het zou mij niks verbazen als dit in belgie ook zo werkt. [/quote]
Kan hier ook. "Burgerlijke partijstelling", heet dat.
Maar toch maar NIET DOEN !!! (kan je hele zaak onderuit halen)
[quote="hendrikjan"]IN NL bestaat de mogelijkheid om je als benadeelde partij te stellen in de strafzaak. Dan kunnen gelijk met de strafzaak civiele vorderingen afgehandeld worden. De kwestie is dan redelijk eenvoudig. Je belt met het OM zegt dat je als benadeelde een vordering wil indienen. Je komt met je vordering en een onderbouwing van de schade en de hoogte ervan en de rechter neemt het dan wel of niet mee in zijn vonnis, al naar gelang de complexiteit van de vordering. "leent de vordering zich voor afdoening binnen het strafproces?" Het zou mij niks verbazen als dit in belgie ook zo werkt. [/quote]
Kan hier ook. "Burgerlijke partijstelling", heet dat.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
[quote="C a s r a n"]Boa... als je dan toch agressief wil doen, doe het dan meteen: een paar rake klappen direct na de aanrijding, en naderhand de schulduitsluitingsgrond "uitlokking" (die het wilselement van het misdrijf uitsluit) inroepen; kans bestaat dat je 'r mee wegkomt en geen "slagen en verwondingen" wordt aangewreven
[/quote]
Just for the records:
UItlokking is een strafverminderende verschoningsgrond en zeker geen schulduitsluitingsgrond (krankzinnigheid is dit wel, maar dat moet je niet van jezelf willen zeggen)
[/quote]
Just for the records:
UItlokking is een strafverminderende verschoningsgrond en zeker geen schulduitsluitingsgrond (krankzinnigheid is dit wel, maar dat moet je niet van jezelf willen zeggen)
Opgeven is geen optie!