Help, mijn contactlenzen vallen uit
Is me nu al wel tien keer overkomen: mijn contactlenzen vallen tijdens het fietsen uit. Ik heb het idee dat als ik voorover hang tijdens het fietsen en dan opkijk om in de verte te kijken, de lens naar onder in mijn oog gedrukt wordt, daar waar hij minder bol is. Als ik dan knipper, vouw ik de lens met mijn bovenste ooglid dubbel en valt hij dus uit. Meestal blijft hij dan in mijn zonnebril hangen, maar omdat ik nog niet zo handig ben met lenzen (draag normaal gesproken een bril) en het meestal waait onderweg krijg ik hem niet meer terug in mijn oog. Super irritant, want mijn ene oog ziet dan goed en de andere wazig. En dit gebeurt natuurlijk altijd ergens halverwege en moet ik tientallen kilometers met amper diepte zicht fietsen. Ben er een tijdje terug eens mee naar de opticien geweest, maar die zegt dat mijn daglenzen gewoon prima zitten.
Heeft iemand hier dezelfde ervaring? Misschien iemand met een oplossing? Zijn er bijvoorbeeld verschillende maten lenzen, misschien dat een kleinere lens een oplossing zou kunnen zijn.
Heeft iemand hier dezelfde ervaring? Misschien iemand met een oplossing? Zijn er bijvoorbeeld verschillende maten lenzen, misschien dat een kleinere lens een oplossing zou kunnen zijn.
Ik draag ook lenzen onder het fietsen met bril. Ik heb er geen enkel probleem mee. Ik heb zachte lenzen, heb jij soms harde (ik denk het niet, anders kunnen ze niet dubbelvouwen).
Heb je dit in het dagelijksleven ook dat als je bijvoorbeeld een boek bent aan het lezen (hoofd naar onderen) en dan naar de tv kijken ofzo, vallen ze dan ook uit?
Heb je dit in het dagelijksleven ook dat als je bijvoorbeeld een boek bent aan het lezen (hoofd naar onderen) en dan naar de tv kijken ofzo, vallen ze dan ook uit?
Waar je denk ik naar moet kijken is een sportbirl ipv een zonnebril. En wel eentje die goed aan de bovenkant afsluit zodat er geen lucht meer langs geblazen wordt door jouw eigen snelheid. Ik denk dat daar de oplossing zit en niet in de lenzen.
Dit is mij ook één keer overkomen tijdens het schaatsen. Bij mij heeft het met de wind te maken. Als je weinig knippert dan worden de lenzen iest wat droger en komen ze wat boller te staan. Daardoor vallen ze makkelijker uit.
Let eens op hoe vaak je knippert (lastig, weet ik ) en of je veel wind op je ogen hebt. Je schrijft dat je met een zonnebril rijdt, maar hoe goed dekt deze je ogen af? Ik heb twee sportbrillen, 1 addidas en 1 Oakley. De addidas loopt veel minder ver door aan de bovenkant en daardoor komt er nog veel wind op mijn ogen. Bij de Oakley is dit niet het geval, dus ondanks dat je een zonnebril op hebt zou het nog steeds aan te veel wind op je ogen kunnen liggen.
Let eens op hoe vaak je knippert (lastig, weet ik ) en of je veel wind op je ogen hebt. Je schrijft dat je met een zonnebril rijdt, maar hoe goed dekt deze je ogen af? Ik heb twee sportbrillen, 1 addidas en 1 Oakley. De addidas loopt veel minder ver door aan de bovenkant en daardoor komt er nog veel wind op mijn ogen. Bij de Oakley is dit niet het geval, dus ondanks dat je een zonnebril op hebt zou het nog steeds aan te veel wind op je ogen kunnen liggen.
Cervélo & Cannondale
Ik draag nu 3/4 jaar lenzen tijdens het fietsen en in mijn vrije tijd. Ik ben er 2x 1 verloren 1 keer tijdens het mtb'en, er vloog een flinke dot zand in en hop een paar keer knipperen en lens mee uit. Daar konden de lenzen dus niks aan doen.
En 1 keer op de racefiets, er kwam een bepaalde windvlaag achterlangs mijn sportbril (oakley radar) en mijn lens waaide gewoon mee uit. Ik denk ook dat dit was in combinatie met iets te weinig knipperen en dus een wat uitgedroogde lens. Het was namelijk op een lang recht saai stuk, waarbij het verstand op 0 is en gewoon blijven doortrappen, ik zat een beetje in gedachten verzonken en ineens die windvlaag en weg was tie. Voor de rest heb ik er echt nooit problemen mee en ik vind het gewoon super om mee te sporten.
en oja ik heb zachte maandlenzen.
En 1 keer op de racefiets, er kwam een bepaalde windvlaag achterlangs mijn sportbril (oakley radar) en mijn lens waaide gewoon mee uit. Ik denk ook dat dit was in combinatie met iets te weinig knipperen en dus een wat uitgedroogde lens. Het was namelijk op een lang recht saai stuk, waarbij het verstand op 0 is en gewoon blijven doortrappen, ik zat een beetje in gedachten verzonken en ineens die windvlaag en weg was tie. Voor de rest heb ik er echt nooit problemen mee en ik vind het gewoon super om mee te sporten.
en oja ik heb zachte maandlenzen.
Let eigenlijk nooit op hoe vaak ik knipper, misschien eens proberen bewust wat vaker te doen tijdens het fietsen. De zonnebril is een redelijk sportief ogende bril en lijkt wel goed aan te sluiten, maar is geen bril speciaal voor het fietsen. Ook een goede tip.
Als het bewolkt is heb ik gewoon mijn normale bril op, maar met de zon is het toch wel fijn een zonnebril te dragen die je ook nog weer af kan zetten.
Als het bewolkt is heb ik gewoon mijn normale bril op, maar met de zon is het toch wel fijn een zonnebril te dragen die je ook nog weer af kan zetten.
-
- Forum-lid
Neem anders wat oogdruppels mee en denk eraan ze te gebruiken voordat je ogen droog beginnen te worden en vergeet niet te blijven knipperen met je ogen.
Op de fiets heb je snel de neiging weinig te knipperen en voor je uit te staren, door wind en het weinige knipperen worden je ogen extra snel droog.
Daglenzen zijn meestal ook sneller op dan maandlenzen, ik haal zelf meestal 8 uur met daglenzen, daarna begin ik ze te voelen. Gewoon om de twee uur even afstappen en druppelen.
Op de fiets heb je snel de neiging weinig te knipperen en voor je uit te staren, door wind en het weinige knipperen worden je ogen extra snel droog.
Daglenzen zijn meestal ook sneller op dan maandlenzen, ik haal zelf meestal 8 uur met daglenzen, daarna begin ik ze te voelen. Gewoon om de twee uur even afstappen en druppelen.
Ik heb ook maandlenzen . Ik haal iets van een uur of 12-14 ,soms ook korter ,naarmate ze iets ouder worden. Misschien eens informeren of ze betere lenzen hebben die wat langer vocht vast houden. Ik heb Air Optix van Ciba Vision:
Maandlenzen , zacht : http://www.airoptix.nl/
Lensvloeistof : http://www.lensworld.be/nl/product_info ... cts_id=581
Laatst zat er een nieuwe , extra lens bij om te testen en deze vond ik zelfs nog beter.
Maandlenzen , zacht : http://www.airoptix.nl/
Lensvloeistof : http://www.lensworld.be/nl/product_info ... cts_id=581
Laatst zat er een nieuwe , extra lens bij om te testen en deze vond ik zelfs nog beter.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
Ik draag al jaar en dag lenzen bij diverse sporten (lopen, fietsen, skiën, zwemmen, ...). Je moet dus vermijden dat je ogen uitdrogen anders loop je idd. het risico dat je je lenzen verliest (vooral dan bij fietsen en skiën). Van belang is voldoende knipperen en een bril die goed afsluit, ev. kun je nu en dan eens druppelen.