Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Casette of Kettingblad

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 16 apr 2009 13:48

Ik zit met een idee/dilemma in mn hoofd, en hoor graag advies/sugesties van anderen.

Het gaat om het volgende:

Ik rij momenteel met een Compact 50/34 met een 10 sp 12-25 casette.
Voorheen reed ik altijd met een triple, en nu komt het regelmatig voor dat ik voor mijn gevoel een verzet mis om lekker te blijven trappen.

De keus is dan; of met een hoge cadans sneller trappen, of juist laag met meer kracht te trappen.

Nu zat ik te denken, en zeg erbij dat ik op het moment nog niet denk aan vervangen / aanpassen. maar gewoon erg benieuwd ben:

1. vervang ik de casette voor een 13-26
2. vervang in het binnenblad 36 39 ipv 34
3. gewoon blijven fietsen en er aan wennen / leren leven

Gr,
Jay
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 apr 2009 13:59

- Hebben we het over vlakke ritten?
- Op welke snelheid treedt dat op en wat is je gewenste rpm?

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 16 apr 2009 14:01

had al het idee dat er meer info nodig was

vlakke ritten inderdaad
snelheid waar bij dit mij opvalt zit vaak tussen de 28-30 km/h
gewenste rpm ligt rond de 90

wat ik vaak merk. is bij de gewenste rpm en de gewenste snelheid dat de ketting vaak diagonaal is. ten opzichte van kettingblad en casette.

nogmaals, het is op het moment puur intresse wat geadviseerd wordt.
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 apr 2009 14:04

Ok, dan zou ik gewoon een 39 binnenblad kopen. Een 34 op het vlakke is verre van optimaal.

Hier kun je e.e.a. proberen.

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 16 apr 2009 14:05

en bijvoorbeeld als ik de bergen in ga. mn 34 weer monteren neem ik aan?

die link heb ik inderdaad gebruikt. maar was/ben benieuwd wat de meest logische stap zou zijn in dit geval.

is er nog een voor-derailleur afstelling nodig bij veranderen van kettingbladen (in dit geval van 34 naar 39, lijkt mij niet maar wie weet...) ?
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 apr 2009 14:10

Yup, dan doe je de 34 er weer op, als je dat een paar keer gedaan hebt is dat 5 mins.

Derailleurs enzo hoeven niet veranderd te worden. Ketting is ook goed.

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 16 apr 2009 14:14

Lijkt mij inderdaad niet veel werk om een kettingblad te vervangen.
Bedankt voor je snelle en duidelijk antwoord.
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

vdsb007
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 sep 2007 14:30

vdsb007 16 apr 2009 14:32

Hey, gewoon 39 monteren.
Ik had hetzelfde gevoel met exact dezelfde combinatie.
Rij hier nu al een tijdje mee. Werkt perfekt en binnenblad wisselen duurt echt niet lang. Alleen spijtig dat campa chorus compact geen 39 in zijn gamma heeft (of nu wel ?)
Colnago & Campagnolo een perfect huwelijk

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 16 apr 2009 14:43

Stel dat ik inderdaad over ga op vervanging van het binnenblad en mij fiets een M.O.st Linx CE Megan crank heeft, en het kettingblad 50/34 110 BCD aangeeft.

ga ik er vanuit dat ik een 110 CT compatible blad nodig heb? (FSA?)
ben op het moment helaas niet in de buurt van de fiets om te kijken wat er echt op het blad staat.
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

burd
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:23

burd 16 apr 2009 17:31

Weer een tripletje?

Gebruikersavatar
jay
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 16 okt 2008 10:27

Gebruikersavatar jay 16 apr 2009 17:32

Burd schreef:Weer een tripletje?


nee dat ook weer niet. ik mis alleen wat verzetten tussen het grote en kleine blad. wat je voorheen met midden op kon vangen.

vroeg me alleen af hoe hier mee om te gaan.
On the road S-Works Powered
Off the road (Niet meer)
Http://pina-power.pinkbike.com

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 16 apr 2009 18:41

nou op het vlakke dus een 39, en als je de bergen/heuvels in gaat de 34 erop zetten :)
accepteren kun je leren!

Plaats reactie