Pagina 1 van 3

Casette of Kettingblad

Geplaatst: 16 apr 2009 13:48
door jay
Ik zit met een idee/dilemma in mn hoofd, en hoor graag advies/sugesties van anderen.

Het gaat om het volgende:

Ik rij momenteel met een Compact 50/34 met een 10 sp 12-25 casette.
Voorheen reed ik altijd met een triple, en nu komt het regelmatig voor dat ik voor mijn gevoel een verzet mis om lekker te blijven trappen.

De keus is dan; of met een hoge cadans sneller trappen, of juist laag met meer kracht te trappen.

Nu zat ik te denken, en zeg erbij dat ik op het moment nog niet denk aan vervangen / aanpassen. maar gewoon erg benieuwd ben:

1. vervang ik de casette voor een 13-26
2. vervang in het binnenblad 36 39 ipv 34
3. gewoon blijven fietsen en er aan wennen / leren leven

Gr,
Jay

Geplaatst: 16 apr 2009 13:59
door foosho
- Hebben we het over vlakke ritten?
- Op welke snelheid treedt dat op en wat is je gewenste rpm?

Geplaatst: 16 apr 2009 14:01
door jay
had al het idee dat er meer info nodig was

vlakke ritten inderdaad
snelheid waar bij dit mij opvalt zit vaak tussen de 28-30 km/h
gewenste rpm ligt rond de 90

wat ik vaak merk. is bij de gewenste rpm en de gewenste snelheid dat de ketting vaak diagonaal is. ten opzichte van kettingblad en casette.

nogmaals, het is op het moment puur intresse wat geadviseerd wordt.

Geplaatst: 16 apr 2009 14:04
door foosho
Ok, dan zou ik gewoon een 39 binnenblad kopen. Een 34 op het vlakke is verre van optimaal.

Hier kun je e.e.a. proberen.

Geplaatst: 16 apr 2009 14:05
door jay
en bijvoorbeeld als ik de bergen in ga. mn 34 weer monteren neem ik aan?

die link heb ik inderdaad gebruikt. maar was/ben benieuwd wat de meest logische stap zou zijn in dit geval.

is er nog een voor-derailleur afstelling nodig bij veranderen van kettingbladen (in dit geval van 34 naar 39, lijkt mij niet maar wie weet...) ?

Geplaatst: 16 apr 2009 14:10
door foosho
Yup, dan doe je de 34 er weer op, als je dat een paar keer gedaan hebt is dat 5 mins.

Derailleurs enzo hoeven niet veranderd te worden. Ketting is ook goed.

Geplaatst: 16 apr 2009 14:14
door jay
Lijkt mij inderdaad niet veel werk om een kettingblad te vervangen.
Bedankt voor je snelle en duidelijk antwoord.

Geplaatst: 16 apr 2009 14:32
door vdsb007
Hey, gewoon 39 monteren.
Ik had hetzelfde gevoel met exact dezelfde combinatie.
Rij hier nu al een tijdje mee. Werkt perfekt en binnenblad wisselen duurt echt niet lang. Alleen spijtig dat campa chorus compact geen 39 in zijn gamma heeft (of nu wel ?)

Geplaatst: 16 apr 2009 14:43
door jay
Stel dat ik inderdaad over ga op vervanging van het binnenblad en mij fiets een M.O.st Linx CE Megan crank heeft, en het kettingblad 50/34 110 BCD aangeeft.

ga ik er vanuit dat ik een 110 CT compatible blad nodig heb? (FSA?)
ben op het moment helaas niet in de buurt van de fiets om te kijken wat er echt op het blad staat.

Geplaatst: 16 apr 2009 17:31
door burd
Weer een tripletje?

Geplaatst: 16 apr 2009 17:32
door jay
Burd schreef:Weer een tripletje?


nee dat ook weer niet. ik mis alleen wat verzetten tussen het grote en kleine blad. wat je voorheen met midden op kon vangen.

vroeg me alleen af hoe hier mee om te gaan.

Geplaatst: 16 apr 2009 18:41
door pwaverijn
nou op het vlakke dus een 39, en als je de bergen/heuvels in gaat de 34 erop zetten :)