Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zitbuis lengte bepalen

kommers
Forum-lid

kommers 16 apr 2009 12:50

kan iemand me vertellen hoe je weet welke lengte bovenbuis past bij mijn lichaamsmaten?
BK

berrre
Forum-lid

berrre 16 apr 2009 15:43

Al zijn er wel vuistregels, alleen jijzelf kan dat bepalen. Proberen, testen en opnieuw proberen tot het goed zit.

En met het toenemen van de leeftijd ga je weer liever anders zitten en zal je de fiets willen aanpassen. Dankzij de aanpasbaarheid van zadel en stuurpen kan dat en is de lengte van de bovenbuis niet al te doorslaggevend.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 16 apr 2009 18:34

ik ben er zelf ook een beetje mee aan het stoeien geweest. je merkt het zeker als je zadel iets te hoog staat. als hij (veel) te laag staat kun je blessures krijgen (ervaring...)

vuistregel: 0.885 x binnenbeenlengte. vanuit die positie kun je iets omhoog en omlaag schuiven en inderdaad gewoon proberen!
accepteren kun je leren!

-divo-
Forum-lid

-divo- 16 apr 2009 20:07

Kijk eens naar je vraag, ik weet niet wat je wilt want je vraagt 2 veschillende dingen nl

de lengte van de zitbuis
de lengte van de bovenbuis
zitbuis lengte bepalen
kan iemand me vertellen hoe je weet welke lengte bovenbuis past bij mijn lichaamsmaten?

bike27
Forum-lid

bike27 16 apr 2009 23:09

vuistregels zijn inderdaad slechts indicaties. Andere zitbuis is ook vaak andere maten voor overige buizen. Enige om echt te weten is proberen.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 16 apr 2009 23:44

Ik blijf bij mijn stelling: je laten opmeten is een goed begin maar ook niet meer dan dat.
Dan moet je zelf wat experimenteren en proberen. Laat voldoende tijd om te wennen aan die nieuwe afstelling.
Als je dan uiteindelijk zegt van dat is het: alles nauwkeurig opmeten, bijhouden en nooit meer verliezen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger ook altijd naar de lengte van de zitbuis keek om de juiste maat te kopen maar dankzij het fietsforum ben ik erachter gekomen dat het inderdaad de bovenbuis is die van belang is.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie