Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Achternaaf vervangen = spaken vervangen?

jeroenbo
Forum-lid

jeroenbo 15 apr 2009 10:52

Beste,

Zoals de topic-titel al min of meer zegt, moet ik onbeschadigde spaken vervangen als ik een achternaaf vervang? Ik ga trouwens een identieke achternaaf gebruiken als de huidige beschadigde dus de lengte van de spaken zou goed moeten zijn.

Ik stel deze vraag omdat ik me heb laten vertellen dat spaken die op spanning hebben gestaan mogelijk hun kracht verliezen en best vervangen kunnen worden bij plaatsing van een nieuwe naaf.

Alvast bedankt!

Gr.
Jeroen

ieff
Forum-lid

ieff 16 apr 2009 12:48

Je kunt je spaken gewoon hergebruiken, deze zijn als het goed is sterk genoeg om een aantal velgen en/of naven te overleven, mits onbeschadigd. Ik heb nooit problemen ondervonden bij hergebruiken van spaken bij mijn eigen wielen.

Het is denk ik wel verstandig dat je je spaken sorteert en ze weer op dezelfde wijze in je nieuwe naaf terugzet. Dit betekent dat je spaken die bv aan de binnenzijde van de flens van de cassetekant zitten, ook op dezelfde plaats van de nieuwe naaf moet komen waar de spaken in de naaf bevestigd zitten.

Hopelijk heb je er wat aan. Succes.

jeroenbo
Forum-lid

jeroenbo 16 apr 2009 13:46

Bedankt voor de reactie!

Het leek mij inderdaad ook sterk dat ik de spaken niet meer kon gebruiken. Ik zal je tip voor wat betrefd de plaats van de spaken zeker in mijn hoofd houden.

Mvg,
Jeroen

splash
Forum-lid

splash 17 apr 2009 18:00

Ik zou de spaken vernieuwen.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 17 apr 2009 21:36

Mjah, ik heb ook eens met gebruikte spaken gevlochten, met goed resultaat. Maar als het mis gaat met gebruikte spaken, sla je jezelf voor de kop dat je voor die 'paar' euro geen verse spaken hebt gehaald.;)
Een doosje nieuwe nippels is ook handig om erbij te hebben.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

jaapc50
Forum-lid

jaapc50 17 apr 2009 23:44

Je kan ze hergebruiken, echter wordt het opnieuw spannen van je spaken wat lastiger. Spaken hebben altijd de neiging om iets op te rekken. Daarom moeten nieuw gespaakte wielen na een paar honderd kilometer altijd iets worden nagetrokken. Nu is het echter zo dat de ene spaak wat verder oprekt dan de ander waardoor de spanning op de spaken bij gelijk aantal slagen aandraaien iets varieert. Hierdoor heb je mogelijk iets meer werk om het wiel weer recht te krijgen.

Voor de sterkte van de spaken maakt het niets uit, en zoals gezegd kun je de spaken een aantal velgen hergebruiken.

Aan de andere kant een bosje nieuwe spaken kosten je de kop ook weer niet en dan weet je zeker dat alles goed is.

Plaats reactie