Ik heb op mijn huidige fiets een X10L of een X10SL ketting zitten. ik weet niet welke het is, want de ketting zat er al op toen ik em kocht (2e hands). aan de vorm van de schakels heb ik kunnen zien dat het om een van deze 2 types gaat.
omdat ik binnenkort mijn ketting wilde vervangen vroeg ik me af of het kwaad kon als ik toevallig het andere type erop zet... de X10SL in namelijk bijna 1,5 keer zo duur als de X10L...
Prijstechnisch wil ik er dus een X10L op zetten, maar ik weet niet of het kwaad kan als er nu een X10 SL op ligt.
Wie weet hier meer over?
Vast bedankt!
KMC X10L of X10SL
Het verschil tussen de X10 of de X10SL zit in de schakels, als er in de schakels een gleuf zit (uitgevreest) dan is het de SL. voor de vraag of het uit maakt welke je erop legt als je de ketting vervangt is een kort en eenvoudig antwoord, nee.
Je kunt gerust een andere ketting monteren dan er oorspronkelijk op lag. Mijn voorstel is de X10 te nemen. de SL heeft alleen voordelen als je puur voor het gewicht gaat, verder heeft het weinig voordelen boven de X10.
Je kunt gerust een andere ketting monteren dan er oorspronkelijk op lag. Mijn voorstel is de X10 te nemen. de SL heeft alleen voordelen als je puur voor het gewicht gaat, verder heeft het weinig voordelen boven de X10.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Het verschil in ketting maakt niet uit. Maar als je ketting te ver is gesleten, en daarmee ook je cassette dan zou je deze ook nieuw moeten.
De plaatjes die ik van de X10L en de X10SL kon vinden hadden allebei gleufjes tussen de schakels... Mijn ketting heeft dat in ieder geval ook. ik heb dus sowieso niet de gewone X10.
slijt de ene ketting dus hetzelfde in op de cassette als een andere?
Dat is opzich wel relaxt. Ik gok dat deze ketting er een slordige 7000km op ligt.
op het gezicht ziet de cassette er nog prima uit (campagnolo centaur). Tenminste, ik zie eigenlijk geen verschil met de kransjes die je bijna niet gebruikt. ik zal er even een foto bij plaatsen.
slijt de ene ketting dus hetzelfde in op de cassette als een andere?
Dat is opzich wel relaxt. Ik gok dat deze ketting er een slordige 7000km op ligt.
op het gezicht ziet de cassette er nog prima uit (campagnolo centaur). Tenminste, ik zie eigenlijk geen verschil met de kransjes die je bijna niet gebruikt. ik zal er even een foto bij plaatsen.
als ik af ga op de bovenstaande info zou het dus een X10SL zijn die er nu op ligt.
Als het toch niet uitmaakt qua slijtage ga ik er waarschijnlijk gewoon een X10 op leggen. Deze is toch ook weer een stuk goedkoper dan de X10L.
Is de gewone X10 een goede keuze?
Als het toch niet uitmaakt qua slijtage ga ik er waarschijnlijk gewoon een X10 op leggen. Deze is toch ook weer een stuk goedkoper dan de X10L.
Is de gewone X10 een goede keuze?