Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies training gevraagd (doel: wedstrijden)

basgos
Forum-lid

basgos 21 mar 2011 10:43

Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot een effectief trainingsschema. Wielrennen doe ik sinds vorige zomer (2010) en heb dat fanatiek gedaan tot de wintermaanden begonnen.

Deze week m'n eerste ritje van 2011 weer gedaan en van plan het eens flink door te trekken en door te fietsen met als doel uiteindelijk op wedstrijd niveau te komen.

Over mijzelf:
* Bijna 21 jaar
* 188 CM
* 86 KG

Een paar feiten:
* 3 a 4 ritten per week varierend van 60 tot 90 KM, met enkele uitschieters van 100 - 110 KM
* Ik fiets vrijwel altijd alleen en m'n gemiddelde ligt dan net boven de 30KM/H
* Aantal keren meegefietst met de lokale toerclub. Daar werd opgemerkt dat ik met een vrij hoge cadans fiets.
* tijdens de trainingen probeer ik enkele malen een periode van 5 a 10 minuten lang de snelheid op 40 KM/H te houden, bij veel tegenwind lukt dit zelden en voel ik de verzuring flink oplopen, dan minder ik weer.

Dit gaat prima, maar weet niet in hoeverre dit effectief is als wedstrijdrijden m'n doel is.

Met deze kennis wil ik graag verder bouwen. Heb enkele renners in de buurt die ik om advies kan vragen, maar graag hoor ik het vanuit verschillende bronnen.

Wat ik heb gehoord is dat een trainingsschema opgesplitst kan worden in duurtrainingen en krachttrainingen. Wat kan ik dan het beste doen; de trainingen opsplitsen in bijvoorbeeld 2 ritten van 60 - 80KM op hoog cadans en gemiddelde snelheid en twee (interval)krachttraingen op hogere snelheid?

Kunnen jullie mij helpen de weg naar uiteindelijk wedstrijdniveau in goede banen te leiden?

Alvast bedankt,

Bas

hm2694
Forum-lid

hm2694 21 mar 2011 10:51

zie www.zitvlees.nl of www.wielersportinfo.nl

daar staan diverse zaken uitgelegd over schema en vooral variatie van trainen.

succes.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

basgos
Forum-lid

basgos 21 mar 2011 11:03

Bedankt. Zal de websites lezen!

roy
Forum-lid

roy 21 mar 2011 11:49

Ben je al lid van een club? Zo niet, dan zou ik de OWC in Oldenzaal eens aanraden. Over twee weken is er op de dinsdag- en donderavond weer training op de wielerbaan op het Hulsbeek. Rij eens mee en kijk of het je wat lijkt, je leert er bovendien veel van.

perrush
Forum-lid

perrush 21 mar 2011 14:21

* 188 CM
* 86 KG
niet echt 'wedstrijdniveau' zou ik zeggen. Zou ik als eerste aanpakken. Afhankelijk je van bouw en voorgeschiedenis kan daar tussen de 5 en 10 kg af.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

roy
Forum-lid

roy 21 mar 2011 16:43

Thor Hushovd
Lengte 183 cm
Gewicht 83 kg

Ligt er dus helemaal aan, inderdaad erg afhankelijk van bouw.

buurman
Forum-lid

buurman 21 mar 2011 16:47

oldenzaal is helemaal geen goede optie, rijden ook meerdere elite rijders bij.
kun je beter na almelo gaan op de baan, ligt de snelheid stukje lager. en pak je toch de km aangezien je heen en terug moet.

roy
Forum-lid

roy 21 mar 2011 17:06

[quote="Buurman"]oldenzaal is helemaal geen goede optie, rijden ook meerdere elite rijders bij.
kun je beter na almelo gaan op de baan, ligt de snelheid stukje lager. en pak je toch de km aangezien je heen en terug moet. [/quote]

Euhm, er rijdt van alles mee, ook regelmatig een 50-plusser en verschillende dames (no offense ;)). Het gaat echt niet abnormaal hard.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mar 2011 18:26

En daarnaast rijdt het parcours in Oldenzaal heel veel beter dan dat ontiegelijk k*t rondje in Almelo. Alleen het klimmetje is een beetje selectief, voor de rest kun je gewoon tussen de wielen rijden en hoef je niet te remmen voor de bochten. Vrij ideaal voor iemand met niet al te veel ervaring. En als je eraf gereden wordt dan wacht je gewoon een rondje en je sluit weer aan, als het je gebeurd zal je vast niet de enige zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

basgos
Forum-lid

basgos 21 mar 2011 23:22

Bedankt voor de reacties tot zover!
Gewicht maak ik me nu nog geen zorgen om. Verklaring hoge gewicht: Voorheen deed ik aan krachttraining. Ik voel me lekker en het gewicht daalt ook ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, door de duurtraining.

Wat betreft Oldenzaal, daar kan ik inderdaad wel een kijkje nemen! Iemand van jullie daar ook aanwezig? Dan heb ik in ieder geval een 'bekend' aanspreekpunt.

buurman
Forum-lid

buurman 22 mar 2011 21:32

[quote="Roy"][quote="Buurman"]oldenzaal is helemaal geen goede optie, rijden ook meerdere elite rijders bij.
kun je beter na almelo gaan op de baan, ligt de snelheid stukje lager. en pak je toch de km aangezien je heen en terug moet. [/quote]

Euhm, er rijdt van alles mee, ook regelmatig een 50-plusser en verschillende dames (no offense ;)). Het gaat echt niet abnormaal hard.[/quote]

ok dan heb ik een verkeerd beeld gehad van de keren dat ik er geweest ben, toen werd er wel degelijk hard gereden en dubbelde we de eerste al na enige tijd. was vorig jaar rond deze tijd.

maar idd die kunnen wel weer aansluiten.

Plaats reactie