Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Onderzoek, help mee!

brni
Forum-lid

brni 10 apr 2009 13:52

Hallo allemaal,

Voor mijn afstudeeropdracht vraag ik jullie hulp. Aan de hand van de onderstaande enquête hoop ik een beter beeld te krijgen hoe er over het algemeen wordt gedacht over de promotie van fietsproducenten.

Het doel van het onderzoek is vooral om te kijken in hoeverre promotiematerialen een rol spelen bij de aankoop van een nieuwe fiets. Wat kan een producent doen om de klant te 'triggeren' met Point-of-Sales materiaal? Is hierbij een voorkeur voor functioneel materiaal of wil het oog ook wat? En hoe staat het beschikbare materiaal in verhouding tot het fietsenmerk zelf? Allerlei factoren die hier zowel direct als indirect mee te maken hebben komen aan bod in de enquête, waarvan de invultijd een kleine 5 minuten bedraagt.

Onderzoek

Bij voorbaat dank!

corniel
Forum-lid HC

corniel 10 apr 2009 13:55

Ik mis een gedegen inleiding. Het minste wat je kan doen is in je post netjes uitleggen wat je wilt onderzoeken e.d. Nu is het wat mij betreft ordinaire SPAM. *kill*

brni
Forum-lid

brni 10 apr 2009 14:25

[quote="Corniel"]Ik mis een gedegen inleiding. Het minste wat je kan doen is in je post netjes uitleggen wat je wilt onderzoeken e.d. Nu is het wat mij betreft ordinaire SPAM. *kill*[/quote]

*

corniel
Forum-lid HC

corniel 10 apr 2009 14:31

Dat lijkt er al beter op (maar is zeker nog niet voldoende wat mij betreft). Maar wat voor opleiding doe je? Ik hoop niet iets met marketing want dat zou ik je, als ik je begeider was nu al een onvoldoende geven:
- Je eerste aankondiging is onder de maat/onvolledig (slechte eerste indruk is dodelijk)
- Je toelichting bevat geen enkele witregel en is daardoor slecht leesbaar.

Zo zie je: het oog wil inderdaad wat.

Verder zien wij dit soort verzoeken aan de lopende band voorbij komen. Nog nooit heeft echter iemand zijn resultaten hier gepost. Zolang dat niet het geval is doe ik niet mee. Idd, je kan alleen goodwill kweken voor mensen die na jou iets gelijksoortigs proberen.

Des al niet te min veel sterkte met je onderzoek. Wellicht dat anderen wel een poging doen e.a. in te vullen.

dstentler

dstentler 10 apr 2009 14:58

[quote="Corniel"]Verder zien wij dit soort verzoeken aan de lopende band voorbij komen. Nog nooit heeft echter iemand zijn resultaten hier gepost.[/quote]

Als afstuderend student erger ook ik me aan dit soort posts.
Zo van: "vragenlijstje maken en op internet gooien, en de rest komt goed"

Hoe kun je op deze manier controleren of je steekproef representatief is? Ja natuurlijk, een fietsforum, daar zitten inderdaad mensen die het leuk vinden om te fietsen, en dus zullen ze ook weleens een keer een fiets kopen. Maar hoe controleer jij dat?

Als jij over een aantal maanden je stapeltje papier wil presenteren moet dat voelen als een kindje. Je moet er moeite voor hebben gedaan. Sterker nog;
Het schrijven van een scriptie is als de bevalling van een kind; allebei een lang proces en bijzonder zwaar en pijnlijk, maar als het resultaat daar dan eindelijk is geeft dat een geweldig gevoel (Stentler, 2009)

Mijn advies? Ga van het weekend naar Driebergen. Daar heb je een mooie toertocht met veel deelnemers. Daar vraag je netjes aan de mensen die vooraf (of achteraf) op een terrasje een bakkie koffie zitten te drinken of ze een enquette voor je willen invullen en geef je inderdaad aan WAAR die mensen de resultaten kunnen vinden. Ik weet zeker dat mensen je dan willen helpen....

Succes!

brni
Forum-lid

brni 10 apr 2009 15:05

[quote="Corniel"]Dat lijkt er al beter op (maar is zeker nog niet voldoende wat mij betreft). Maar wat voor opleiding doe je? Ik hoop niet iets met marketing want dat zou ik je, als ik je begeider was nu al een onvoldoende geven:
- Je eerste aankondiging is onder de maat/onvolledig (slechte eerste indruk is dodelijk)
- Je toelichting bevat geen enkele witregel en is daardoor slecht leesbaar.

Zo zie je: het oog wil inderdaad wat.

Verder zien wij dit soort verzoeken aan de lopende band voorbij komen. Nog nooit heeft echter iemand zijn resultaten hier gepost. Zolang dat niet het geval is doe ik niet mee. Idd, je kan alleen goodwill kweken voor mensen die na jou iets gelijksoortigs proberen.

Des al niet te min veel sterkte met je onderzoek. Wellicht dat anderen wel een poging doen e.a. in te vullen.[/quote]

Corniel, bedankt voor je feedback. Het lastige is dat uitgebreide(re) aankondigingen ook een afschrikwekkend effect kunnen hebben. De enquête wijst zich immers voor een groot deel vanzelf. Ik hoop desalniettemin dat ik op deze manier een soort van tussenweg heb gevonden.

Als ik je er een plezier mee kan doen om de resultaten ook in dit topic te vermelden, doe ik dat graag. Mijn opleiding is trouwens International Business.

brni
Forum-lid

brni 10 apr 2009 15:35

[quote="dstentler"]Hoe kun je op deze manier controleren of je steekproef representatief is? Ja natuurlijk, een fietsforum, daar zitten inderdaad mensen die het leuk vinden om te fietsen, en dus zullen ze ook weleens een keer een fiets kopen. Maar hoe controleer jij dat? [/quote]

Deze belangrijke en relevante variabele komt dan ook terug in de enquête. Bedankt voor de tip!

dstentler

dstentler 10 apr 2009 16:07

[quote="Brni"][quote="dstentler"]Deze belangrijke en relevante variabele komt dan ook terug in de enquête. Bedankt voor de tip![/quote]

Geen dank...
Op dit forum zijn overigens voornamelijk mensen met een racefiets actief....is dit je doelgroep, of zoek je naar mensen die ook stadsfietsen, eenwielers en tandems berijden? Is namelijk ook een wezelijk verschil. Wielrenners kunnen namelijke heel bekrompen, moeilijk en gecompliceerd zijn wanneer het gaat om het aanschaffen van een nieuwe fiets (uit ervaringen haha) :)
Let op dus op uitbijters lol

brni
Forum-lid

brni 10 apr 2009 16:18

Met name stadsfiets en racefiets.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 10 apr 2009 22:41

En op dit forum zitten voornamelijk liefhebbers van techniek en mooie fietsen. Ik denk dat het meerendeel van de 'andere kant is'

brni
Forum-lid

brni 11 apr 2009 16:33

Daar hield ik inderdaad al rekening mee.

Plaats reactie