Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Elektronisch schakelsysteem

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 05 apr 2009 17:58

Ik hoorde op tv pas een commentator vertellen over een elektronisch schakelsysteem dat sommige wielrenners gebruiken. Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 05 apr 2009 18:33

zoek maar op Shimano Di 2 dan kom je alles te weten

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 06 apr 2009 00:54

Kijk, dat is 'm inderdaad. Ziet er leuk uit, maar is het ook handig? Schakelen moet je immers nog steeds zelf doen (aangeven).

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 06 apr 2009 01:01

Bert Pleizier schreef:Schakelen moet je immers nog steeds zelf doen (aangeven).
Gelukkig wel zeg... :)

Hier is het al getest.

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 06 apr 2009 02:12

en in de 'Tour' van april staat nog een duurtest. Komt er goed uit

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 06 apr 2009 02:21

Ik vind het een leuk idee maar wat mij betreft iets te geautomatiseerd, het blijft een fiets en schakelijk doe ik liever zelf dan op een knopje te drukken maar dat zal persoonlijn zijn...

jasper
mijn Flickr

bertpleizier
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50

bertpleizier 06 apr 2009 13:05

Haha, en dan bij de fietsenmaker brengen voor reparatie en dan naast de reparatie nog moeten betalen voor "gebruik van testapparatuur". Ik zie het al voor me!

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 06 apr 2009 13:39

Heb er zelf een stukje op mogen fietsen maar ik kreeg het voor elkaar dat de ketting eraf vloog! Van het grote blad naar het kleine blad en pats! ketting eraf....
Het zal wel aan mij liggen;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 apr 2009 14:48

Je zou het zo kunnen maken dat het schakelt aan de hand van je cadans, maar dat wil je echt niet volgens mij. Je wilt toch gewoon zelf bepalen in wat voor een verzet je staat, voor een bocht iets terug schakelen, maar ook weer niet te ver (omdat je misschien even heel langzaam trapt).

Een automaat is leuk voor een auto, maar niet voor op een fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

arjenkv
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:29

arjenkv 06 apr 2009 15:21

Ik heb er afgelopen weekend een toertocht van 105 km in Borculo mee gereden en het is me heel goed bevallen (rij al 6 jaar met campagnolo). Je kunt je bij shimano-benelux aanmelden voor een gratis proefrit (shimano dura ace di2 tour), bij veel toertochten hebben ze 10 testfietsen staan voor mensen die zich van te voren aanmelden via de website. Die van afgelopen zondag was het eerste evenement uit deze serie.
Dit systeem gaat zeker een succes worden zodra het prijstechnisch wat bereikbaarder wordt. Een gewoon systeem werkt zeker goed genoeg, dit werkt alleen perfect en daar is altijd een markt voor. Voor mezelf is het nu nog te duur, ik wacht een paar jaar op ultegra electronisch.
Dus waarom alleen bladen en tests op internet lezen, probeer het gewoon zelf. Een redacteur van fiets heeft nog een stuk met ons meegereden en mijn mede tester naar zijn ervaringen gevraagd, dus dat zal misschien nog een keer kort in het blad komen. Ik had niet zoveel te melden, want ik was ondertussen mijn band aan het wisselen, tja ook met een dure fiets is dat nog steeds mogelijk.

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 06 apr 2009 22:44

Arjen KV schreef: Dus waarom alleen bladen en tests op internet lezen, probeer het gewoon zelf. Een redacteur van fiets heeft nog een stuk met ons meegereden en mijn mede tester naar zijn ervaringen gevraagd, dus dat zal misschien nog een keer kort in het blad komen. Ik had niet zoveel te melden, want ik was ondertussen mijn band aan het wisselen, tja ook met een dure fiets is dat nog steeds mogelijk.


Op de fietstestdagen (9 en 10 mei) staan er een aantal klaar met DI-2.
dus dan kunnen we zelf testen :)

en inderdaad het is alleen de overbrenging die anders is, iedere verandering kent trendsetters en trendvolgers. Kan me voorstellen dat met de overgang van de buiscommandeur naar geïntegreerd schakelen er ook mensen waren die het (nog) niet zagen zitten (en ook nu nog heb je traditionelen die buiscommandeurs prefereren).

Plaats reactie