Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Welke fiets

erik_son
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 jun 2005 20:17

erik_son 01 apr 2009 18:28

Ik heb onlangs mijn net aangeschaft scott cr1 team verkocht vanwege rugklachten. Waarschijnlijk was de bovenbuis van deze fiets voor mij te kort. Ik heb relatief korte benen en een lang bovenlichaam. Lichaamslengte is 1.74 m. De maat van de scott fiets was 52 cm. De hoogte klopte wel, maar de bovenbuis was erg kort. Ik heb van alles geprobeerd met verstelbare stuurpennen tot andere zadelstand maar kwam niet goed op de fiets. Mijn oude fiets was een Bianchi Ml3 van 55 cm. (virtuele bovenbuis 55cm) Goed, ik ben nu op zoek naar een andere fiets.

Ik heb twee kandidaten.

De prorace Metis afgemonteerd met Campagnolo Centaur 2008 en met een Campa Vento wielset. In de maat M. Een erg sloping fiets met een korte zitbuis en relatief lange bovenbuis (virtueel van 54,7 cm)

De Trek Madone 4.5 met de standaard 105 afmontage en bontrager wielen. In de maat 54. Bovenbuis is 53.8 cm.

Wat is de betere keuze ook gezien mijn rugklachten.

Hieronder de afbeeldingen
[img=http://www.feryn.com/prorace/images/met ... ndaard.jpg]

[img=http://www.trekbikes.com/images/bikes/2 ... luewht.jpg]
Erikson

jaapc50
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 mar 2009 09:20

jaapc50 01 apr 2009 18:44

Die ProRace ken ik niet zo goed. Die fiets heeft wel een mooiere Campagroep dan de 105 van de Trek.

Het frame van de 4.5 is echter wel een heel erg mooi frame. Het is welliswaar geen OCLV-carbon zoals van de 5.2 en hoger, maar het zit wel errug mooi en goed in elkaar.

Verder heeft de 4.5 de zogenaamde Performance-geometrie. Dit houdt in dat de balhoofdbuis 3 cm hoger is dan de Pro geometrie. Dit kan gunstige effecten hebben op je rugklachten. Als je dan met een lange stuurpen gaat werken en de hogere zit zul je je lage rugspieren ontlasten.

En tja, een 105 groep is ook geen straf hoor, alleen de Bontrager wielen vindt ik ondermaats. Mar die kan je altijd nog vervangen.

Succes met je keuze.

thijsmerak
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19

thijsmerak 01 apr 2009 18:45

Heb je de mogelijkheid om de fietsen uit te proberen. Het klinkt namelijk alsof houding voor jou erg belangrijk is. Uiteindelijk zit iedereen anders op de fiets en kom je er pas achter als je er op zit.

Mochten deze frames beide goed zitten moet je zelf de afweging maken; De prorace is beter afgemonteerd, maar de Trek is een bekender merk met waarschijnlijk een beter frame.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 01 apr 2009 18:46

Afbeelding

Deze?

erik_son
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 jun 2005 20:17

erik_son 01 apr 2009 18:52

Ik kon er wel een klein stukje op fietsen maar niet een langer stuk. Dus ik moet toch een keuze maken zonder een uitgebreide test. Goed verder is de groep voor mij niet zo van belang maar wil vooral het goede frame kopen. Daarbij is nog eens een overweging dat de trek mij 300 euro meer gaat kosten.
Erikson

gerwin1977
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2008 14:07

gerwin1977 01 apr 2009 18:52

Yep, dat is Trek 4.5, hij heeft overigens wel een ultegra achterderieur dat verzacht de 'pijn' misschien een beetje.

Plaats reactie