Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Problemen schijfrem (Formula Oro K18)

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 31 mar 2009 15:28

Ik rijd sinds een paar maanden voor het eerst met schijfremmen op mijn ATB (Formula Oro K18) en ben er, afgezien van de extra remkracht tov mijn oude V-brakes, nog niet echt enthousiast over.

Punt 1: Al vanaf het begin is de speling tussen de schijf en de remblokjes zo minimaal dat ze bij het minste geringste aanlopen. Bijvoorbeeld: enkel het uit de vork halen van het voorwiel zorgt er al voor dat bij het terugzetten van het wiel de remblokken opnieuw moeten worden afgesteld.
Vraag 1: Is dit normaal voor alle schijfremmen of zit er tussen verschillende merken/modellen ook verschil in speling tussen schijf en blokken? (Bij de nieuwe XT's wordt er bijvoorbeeld expliciet bij gezet dat deze extra speling bieden).

Punt 2: Na hooguit een paar 100 km weigerde mijn achterrem dienst. Remhendel kwam niet meer snel terug na inkinijpen. Bij nadere beschouwing bleken de piston beide vast te ztitten ("sticky pistons"). Na wat schoonmaakwerk en opnieuw vullen van de leidingen zitten er welliswaar weer beweging in maar ze trekken zich niet mooi terug na loslaten van de hendel en er blijft niet genoeg speling over om de remblokken vrij te houden van de schijf.
Vraag 2: Heeft hier iemand suggesties?

perik
Forum-lid

perik 31 mar 2009 19:17

1: Dit is inderdaad het zwakke punt van de Oro's. De ruimte tussen blokjes en schijf is zó klein dat ze erg snel gaan aanlopen. De nieuwe Shimano's met "Servo-Wave" technologie hebben inderdaad veel meer ruimte.

2: Schoonmaken en de zuigers een beetje smeren met remvloeistof is de enige remedie.

herman.b
Forum-lid

herman.b 01 apr 2009 03:07

Ik heb zelf de K24 versie.
Heb gemerkt dat wanneer ze tijdens het rijden soms wat gaan aanlopen het wel wil helpen een paar keer krachtig te remmen. Uiteraard moet je boel wel goed schoon houden.