Ik rijd sinds een paar maanden voor het eerst met schijfremmen op mijn ATB (Formula Oro K18) en ben er, afgezien van de extra remkracht tov mijn oude V-brakes, nog niet echt enthousiast over.
Punt 1: Al vanaf het begin is de speling tussen de schijf en de remblokjes zo minimaal dat ze bij het minste geringste aanlopen. Bijvoorbeeld: enkel het uit de vork halen van het voorwiel zorgt er al voor dat bij het terugzetten van het wiel de remblokken opnieuw moeten worden afgesteld.
Vraag 1: Is dit normaal voor alle schijfremmen of zit er tussen verschillende merken/modellen ook verschil in speling tussen schijf en blokken? (Bij de nieuwe XT's wordt er bijvoorbeeld expliciet bij gezet dat deze extra speling bieden).
Punt 2: Na hooguit een paar 100 km weigerde mijn achterrem dienst. Remhendel kwam niet meer snel terug na inkinijpen. Bij nadere beschouwing bleken de piston beide vast te ztitten ("sticky pistons"). Na wat schoonmaakwerk en opnieuw vullen van de leidingen zitten er welliswaar weer beweging in maar ze trekken zich niet mooi terug na loslaten van de hendel en er blijft niet genoeg speling over om de remblokken vrij te houden van de schijf.
Vraag 2: Heeft hier iemand suggesties?
Problemen schijfrem (Formula Oro K18)
1: Dit is inderdaad het zwakke punt van de Oro's. De ruimte tussen blokjes en schijf is zó klein dat ze erg snel gaan aanlopen. De nieuwe Shimano's met "Servo-Wave" technologie hebben inderdaad veel meer ruimte.
2: Schoonmaken en de zuigers een beetje smeren met remvloeistof is de enige remedie.
2: Schoonmaken en de zuigers een beetje smeren met remvloeistof is de enige remedie.
Ik heb zelf de K24 versie.
Heb gemerkt dat wanneer ze tijdens het rijden soms wat gaan aanlopen het wel wil helpen een paar keer krachtig te remmen. Uiteraard moet je boel wel goed schoon houden.
Zijn de remklauwen wel goed afgesteld? Dit kun je doen d.m.v. de 2 bovenste (zie link) imbus bouten iets los te draaien. Vervolgens de rem goed in knijpen en tegelijkertijd de bouten weer vast te draaien. Op die manier staan de remblokjes mooi parallel aan de schijf.
Ik rijd nu al weer 2 jaar probleemloos met deze remmen en vind ze eigenlijk heel goed.
http://img18.imageshack.us/img18/2559/formulab4prog.jpg
Heb gemerkt dat wanneer ze tijdens het rijden soms wat gaan aanlopen het wel wil helpen een paar keer krachtig te remmen. Uiteraard moet je boel wel goed schoon houden.
Zijn de remklauwen wel goed afgesteld? Dit kun je doen d.m.v. de 2 bovenste (zie link) imbus bouten iets los te draaien. Vervolgens de rem goed in knijpen en tegelijkertijd de bouten weer vast te draaien. Op die manier staan de remblokjes mooi parallel aan de schijf.
Ik rijd nu al weer 2 jaar probleemloos met deze remmen en vind ze eigenlijk heel goed.
http://img18.imageshack.us/img18/2559/formulab4prog.jpg
perik schreef:1: Dit is inderdaad het zwakke punt van de Oro's. De ruimte tussen blokjes en schijf is zó klein dat ze erg snel gaan aanlopen. De nieuwe Shimano's met "Servo-Wave" technologie hebben inderdaad veel meer ruimte.
2: Schoonmaken en de zuigers een beetje smeren met remvloeistof is de enige remedie.
Niet waar ... meestal (in 90% van de gevallen) is het zo dat bij een nieuwe fiets teveel olie (druk) in de leiding zit waardoor de pistons wat naar voor komen, daardoor heb je weinig spatie.
Oplossing : wat olie uitlaten.
Betreffende die achterrem, dat is hoogstwaarschijnlijk het binnenwerk in de remhendel.
Misschien is het nog één uit plastiek ... dat zet soms wat uit waardoor de hendel niet volledig terugkomt, via je dealer wordt dit onder garantie vervangen door een metalen binnenwerk.
TS-Biker schreef:Niet waar ... meestal (in 90% van de gevallen) is het zo dat bij een nieuwe fiets teveel olie (druk) in de leiding zit waardoor de pistons wat naar voor komen, daardoor heb je weinig spatie.
Oplossing : wat olie uitlaten.
Welles, nietes, welles, nietes... Dit is toch een bekend probleem met de Formula Oro's. Er is gewoon minder ruimte tussen remblokken en schijf dan bij bijvoorbeeld Shimano en Magura. Olie uitlaten kan helpen maar alleen als er zoveel olie in zit dat ook het reservoir 100% gevuld is. Deze remmen zijn namelijk zelfstellend. Als je remleidingen een keer op maat gemaakt en ontlucht zijn dan komt dat niet meer voor.
@ TS Biker: Achterleiding heb ik al eens ingekort en opnieuw gevuld. Iets olie uitlaten heb ik ook al geprobeerd dus ik denk niet dat dat teveel olie het probleem is.
Na het schoonmaken van de achtercaliper loopt de hendel wel weer soepel (alleen de pistons blijven wat hangen) dus ik denk ook niet dat het probleem hier in de hendel zit.
@ Herman B: Dat is idd de standaard manier om ze af te stellen. Maar ook dat werkt niet echt (al vanaf het begin af aan niet) dus uiteindelijk moeten ze elke keer op 't oog met veel gepriegel worden afgesteld.
@ Perik: Ik zal nog 1 ultieme schoonmaak/smeer poging doen en als dat niks oplevert overweeg ik sterk om een XT-2009 set te kopen (met de extra speling tussen schijf en blokken).
Na het schoonmaken van de achtercaliper loopt de hendel wel weer soepel (alleen de pistons blijven wat hangen) dus ik denk ook niet dat het probleem hier in de hendel zit.
@ Herman B: Dat is idd de standaard manier om ze af te stellen. Maar ook dat werkt niet echt (al vanaf het begin af aan niet) dus uiteindelijk moeten ze elke keer op 't oog met veel gepriegel worden afgesteld.
@ Perik: Ik zal nog 1 ultieme schoonmaak/smeer poging doen en als dat niks oplevert overweeg ik sterk om een XT-2009 set te kopen (met de extra speling tussen schijf en blokken).