Problemen schijfrem (Formula Oro K18)
Geplaatst: 31 mar 2009 15:28
Ik rijd sinds een paar maanden voor het eerst met schijfremmen op mijn ATB (Formula Oro K18) en ben er, afgezien van de extra remkracht tov mijn oude V-brakes, nog niet echt enthousiast over.
Punt 1: Al vanaf het begin is de speling tussen de schijf en de remblokjes zo minimaal dat ze bij het minste geringste aanlopen. Bijvoorbeeld: enkel het uit de vork halen van het voorwiel zorgt er al voor dat bij het terugzetten van het wiel de remblokken opnieuw moeten worden afgesteld.
Vraag 1: Is dit normaal voor alle schijfremmen of zit er tussen verschillende merken/modellen ook verschil in speling tussen schijf en blokken? (Bij de nieuwe XT's wordt er bijvoorbeeld expliciet bij gezet dat deze extra speling bieden).
Punt 2: Na hooguit een paar 100 km weigerde mijn achterrem dienst. Remhendel kwam niet meer snel terug na inkinijpen. Bij nadere beschouwing bleken de piston beide vast te ztitten ("sticky pistons"). Na wat schoonmaakwerk en opnieuw vullen van de leidingen zitten er welliswaar weer beweging in maar ze trekken zich niet mooi terug na loslaten van de hendel en er blijft niet genoeg speling over om de remblokken vrij te houden van de schijf.
Vraag 2: Heeft hier iemand suggesties?
Punt 1: Al vanaf het begin is de speling tussen de schijf en de remblokjes zo minimaal dat ze bij het minste geringste aanlopen. Bijvoorbeeld: enkel het uit de vork halen van het voorwiel zorgt er al voor dat bij het terugzetten van het wiel de remblokken opnieuw moeten worden afgesteld.
Vraag 1: Is dit normaal voor alle schijfremmen of zit er tussen verschillende merken/modellen ook verschil in speling tussen schijf en blokken? (Bij de nieuwe XT's wordt er bijvoorbeeld expliciet bij gezet dat deze extra speling bieden).
Punt 2: Na hooguit een paar 100 km weigerde mijn achterrem dienst. Remhendel kwam niet meer snel terug na inkinijpen. Bij nadere beschouwing bleken de piston beide vast te ztitten ("sticky pistons"). Na wat schoonmaakwerk en opnieuw vullen van de leidingen zitten er welliswaar weer beweging in maar ze trekken zich niet mooi terug na loslaten van de hendel en er blijft niet genoeg speling over om de remblokken vrij te houden van de schijf.
Vraag 2: Heeft hier iemand suggesties?