Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke racewielen voor zware jongen?

Gebruikersavatar
fred055
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2011 20:02

Gebruikersavatar fred055 18 mar 2011 18:20

Er is al diverse malen over gediscussieerd, maar na het lezen van al die discussies kom ik er vooralsnog niet uit.

Ik, herbeginnend fietser, weeg op dit moment nog 115 kg. (combinatie van weinig sporten en teveel en te lekker eten), maar dat moet weer gaan afnemen naar ± 85 - 90 kg.).
Op de fiets die ik onlangs 2e hands heb gekocht zitten Mavic Ksyrium Elite wielen. Die gaan volgens mij niet erg lang mee in de huidige situatie.
Na het lezen van diverse discussies had ik min of meer het besluit genomen om te gaan voor de Mavic CXP 33 met Ultegra naaf.
Dus vol vertrouwen een mailtje gestuurd naar Zoran van BikeXperto, mijn plannen gemeld en om leverings- en prijsinfo gevraagd.
Krijg ik een mailtje terug met de tekst "There is no chance that CXP 33 rims will hold your build."
Die had ik niet zien aankomen.
Voor de zekerheid nog gebeld met Ernie Frieke en die zegt iets genuanceerder dat ik wellicht toch beter andere wielen kan kiezen.
Daarna een telefoontje naar Mantel in Arnhem, waar ik mijn spullen meestal koop, en zij zeggen dat het geen enkel probleem is. Eigenlijk hetzelfde als diverse forumleden ooit als eens schreven.

Dus; wat is wijsheid? Neem ik de CXP 33's of wat anders?
Het moet liefst wel ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen.
Ik ga er niet mee de kasseien op, maar de wielen moeten wel wat kunnen hebben.
Alvast bedankt voor jullie zinvolle reactie's, die mij hopelijk tot de juiste keuze kunnen helpen.
Cannondale System Six / Shimano Ultegra / FSA Gossamer / Rigida DP18 Ultegra / Continental GP-4000S

remcobr
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007 13:55

remcobr 18 mar 2011 18:33

Gewoon op de mavics blijven rijden. als deze verrot zijn zou ik zelf voor easton en dt swiss wielen gaan. Fulcrum is ook prima optie. PS Handgespaakt kan natuurlijk ook. Bikexperto kan je zo een setje aan bevelen. Dat setje wat hij je aanbeveelt zal je prima houden. Hoor veel goede verhalen over bikexperto. Maar van risico's houd die niet dus vandaar waarschijnlijk dat hij je cxp niet advieseerd. Ik koop zelf ook veel bij mantel. Maar een handgespaakt setje zal ik daar niet snel kopen. Ik vind de service van mantel niet heel geweldig. Maarja ze zijn wel lekker goedkoop en als je weet wat je wilt hebben.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 18 mar 2011 18:58

Fred055 schreef:
Dus; wat is wijsheid? Neem ik de CXP 33's of wat anders?
Het moet liefst wel ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen.
Ik ga er niet mee de kasseien op, maar de wielen moeten wel wat kunnen hebben.
Alvast bedankt voor jullie zinvolle reactie's, die mij hopelijk tot de juiste keuze kunnen helpen.

Beste Fred055,

Zelf ben ik nog wat zwaarder en heb na tien jaar trouwe dienst mijn veel-de-hands Mavic / Wolber wielen vorig jaar met pensioen gestuurd. Ik denk dat de wielen twintig jaar oud waren toen ik ze weg deed.
Ik heb nu twee wielsets op mijn fietsen:
- DT Swiss 585 velgen in 32 spaaks variant met DT Swiss en Ultegra naven
- Mavic traditionele velgen in 36 spaaks variant met Ultegra naven.

Als reserve heb ik bij Rose in de uitverkoop nog twee CXP33 36 spaaks velgen gekocht.
Beide setjes door mijn broertje gebouwd en super stijf. De mavic's zijn bij harde banden op klinkers zelfs onaangenaam stijf. De DT velgen zijn wel mooier afgewerkt en schijnen nog weer stijver te zijn dan de CXP's.

Persoonlijk denk ik dat je een goed gebouwd wiel met 36 spaken niet kapot zult rijden bij normaal gedrag en zelfs bij wat lomper rijden zal het goed gaan.

Gebruikersavatar
fred055
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2011 20:02

Gebruikersavatar fred055 18 mar 2011 22:27

Vanmiddag ook nog even gebeld met Roelofs in Arnhem.
Daar noemde de medewerker de Marchisio Solida X120. Inderdaad een schitterende wielenset, maar helaas nogal boven budget.
Misschien dat ik later nog eens voor de Marchisio Tension X100 ga, zodra mijn gewicht tot rond de 100 kg. gedaald is.
Cannondale System Six / Shimano Ultegra / FSA Gossamer / Rigida DP18 Ultegra / Continental GP-4000S

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 19 mar 2011 00:54

Hallo Fred,

Als zwaardere jongen tussen zware jongens heb ik nu uiteindelijke gekozen voor een handgespaakte rigida DP 18 velg met 36 spaken met een 105 naaf. De circuits die belastbaar zouden zijn tot 150 kg deden bij mij met mijn 135 kg het ook niet. Maar de rigida's zijn geweldig. En niet duur.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

daanilio
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 apr 2009 21:52

daanilio 20 mar 2011 17:27

remcobr schreef:Gewoon op de mavics blijven rijden. als deze verrot zijn zou ik zelf voor easton en dt swiss wielen gaan. Fulcrum is ook prima optie. PS Handgespaakt kan natuurlijk ook. Bikexperto kan je zo een setje aan bevelen. Dat setje wat hij je aanbeveelt zal je prima houden. Hoor veel goede verhalen over bikexperto. Maar van risico's houd die niet dus vandaar waarschijnlijk dat hij je cxp niet advieseerd. Ik koop zelf ook veel bij mantel. Maar een handgespaakt setje zal ik daar niet snel kopen. Ik vind de service van mantel niet heel geweldig. Maarja ze zijn wel lekker goedkoop en als je weet wat je wilt hebben.


Ik zou de Easton niet noemen. Die hebben veel te veel problemen met spaakbreuken.
Bikexperto +1
Fulcrum +1
DT Swiss....nog nooit mee gereden maar de verhalen zijn goed

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 20 mar 2011 22:55

Ceon schreef:Hallo Fred,

Als zwaardere jongen tussen zware jongens heb ik nu uiteindelijke gekozen voor een handgespaakte rigida DP 18 velg met 36 spaken met een 105 naaf. De circuits die belastbaar zouden zijn tot 150 kg deden bij mij met mijn 135 kg het ook niet. Maar de rigida's zijn geweldig. En niet duur.


+1 en de velgen zijn best mooi om te zien (30mm hoog).

heb ze zelf ook via Zoran en ben erg tevreden.
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 20 mar 2011 23:03

+1 voor de rigida MITS goed en vakkundig gespaakt, een gelijke en juiste spaakspanning en een voorbewerkt (gekraakt en gezet) wiel zijn een must.
mijn Flickr

Gebruikersavatar
fred055
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2011 20:02

Gebruikersavatar fred055 21 mar 2011 12:40

Nog een mailtje naar Zoran gestuurd over waarom niet de CXP 33, en of de Rigida DP 18 wel verantwoord is.
Hieronder zijn heldere antwoord:

It was a long time ago that I made a wheelset with CXP 33 rims for somebody whose weight is more than 110 kg...
I don`t do that anymore because I have experienced some problems with these rims in combination with heavy riders.
Yes ,you can use Rigida DP 18 rims with an Ultegra hubset.
These rims are twice as strong as CXP 33.

Denk dus dat ik die bij Zoran ga bestellen.

Reactie's blijven welkom.
Cannondale System Six / Shimano Ultegra / FSA Gossamer / Rigida DP18 Ultegra / Continental GP-4000S

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 22 mar 2011 23:32

Goede keuze. Heb mijn achterwiel laten maken bij ventoux in Tilburg. Weet niet waar je woont. Maar voor extra stevigheid zijn er ringetjes geplaatst om de spaakkop bij de naaf omdat de gaten van de 105 naaf wat ruim zijn. Zo vangen ze extra speling op en bevorderd weer de levensduur. Veel plezier met je setje, je zult er geen spijt van hebben.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

gbjhillman
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:14

gbjhillman 28 mar 2011 12:49

Zet toch mijn twijfels bij het advies van die Rigida's DP18; weliswaar zijn deze velgen erg sterk, maar doordat het wat hogere velgen zijn dan de CXP33 merk je toch op slechtere wegen minder comfort dan de CXP33 (heel veel aanstoten ook met hoge bandenspanning).

Sinds ik een alu frame heb, steek ik nooit en te nimmer meer de DP18, veel te oncomfortabel (ben zelf rond de 90 kg).

Gebruik de cxp33 met ultegra en dura ace naven voor de cross in de winter en voor het rijden van criteriums in de zomer, en deze wielen geven, mits goed gespaakt, geen krimp. Daarnaast zijn de voor mij met 25 mm conti's enorm comfortabel. Heb zo overigens ook bij Ventoux in Tilburg laten spaken.

Fulcrum zou ik niet voor gaan met 110 kg.
� De toestand in de bergen *

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mar 2011 15:54

2 tiende minder druk in je band geeft meer verschil dan DP18 vs CXP33
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie