Pagina 1 van 1

Verwijderen hollowtech II crankstel

Geplaatst: 21 mar 2009 18:26
door chris
Vanmiddag wou ik nieuwe kettingbladen monteren op mijn crankstel. Tevels wou ik het crankstel schoonmaken. Krijg echter met geen mogelijkheid het crankstel los (ultegra 6603) uit de lagers (hollowtech II).

Voorgaande keren kon ik na enig kracht zetten de crank eruit duwen. Dat lukte nu niet. Dus met een hamer tegen de crank aan geslagen.

Op een gegeven moment durf ik ook niet harder te slaan op de zijkant van de crank, dus met een imbus sleutel in de crank gedrukt, het uiteinde met rubber bekleed en nogmaals met een hamer slaan, helaas geen beweging in te krijgen.

Ben bang dat er toch wat vuil tussen is gekomen waardoor het zaakje behoorlijk vast zit.

Heeft iemand nog tips (ik zit zelf te denken om de lagercups te demonteren). Misschien lukt het dan wel?

Geplaatst: 21 mar 2009 18:45
door richard-w
poulie-trekker misschien een oplossing

Geplaatst: 21 mar 2009 19:08
door meca1
blokje hout ertegen en dan een flinke slag met de hamer of rubberen hamer eens proberen

Geplaatst: 23 mar 2009 20:52
door chris
Hij is eruit. Met een paar flinke slagen met een rubber hamer alsmede een uiteinde van een schroevedraaier gebruikt om hem aan de andere kant eruit te slaan. Probleem zat hem in het feit dat er vocht naar binnen was gedrongen waardoor de as corrosie vertoonde en daardoor was gaan uitzetten. Hierdoor zat e.e.a vast in het lager. Helaas is het crankstel nu overleden, het lager is ook versleten.

Het moraal van dit verhaal. Je kunt nooit te weinig vet gebruiken.....

Geplaatst: 23 mar 2009 21:00
door perik
chris schreef:Het moraal van dit verhaal. Je kunt nooit te weinig vet gebruiken.....

Te weinig of teveel? ;)

Heb je misschien een drukspuit of tuinslang met harde straal op je lagers gericht? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een verroestte HTII as gezien, ook niet op bijvoorbeeld een mountainbike.

Geplaatst: 24 mar 2009 09:35
door chris
Ik heb hem destijds al een keer gedemonteerd, waarschijnlijk niet genoeg vet gebruikt bij het terugplaatsen of te dunne vet (vanuit onwetendheid). Op youtube zijn er verschillende filmpjes te zien hoe je e.e.a. kan invetten, ik bedoel er mee dat je gewoon alles waar water tussen kan komen moet voorzien van voldoende vet. Wat je ziet is dat vanaf de rand vanaf het lager corrosie is opgetreden. Daarnaast kan mee hebben gespeeld dat het lager versleten was waardoor er water naar binnen gesijpeld is. Het lager is schat ik in zo'n 4 jaar (ruim 20.000 km) meegegaan.

Ik spoel mijn fiets altijd af met een gewone waterkraan, absoluut geen drukspuit.

Geplaatst: 14 feb 2010 22:58
door pe2erwin
Ben zelf ook niet zo te spreken over de waterdichtheid van die lagers. Die van mij begonnen na 12 maanden/ 6500km al te roesten :(

Geplaatst: 15 feb 2010 09:00
door kilometervreter
Die van mij hadden hetzelfde probleem. Na een winter met water en pekel en zo'n 6000km draaiden ze niet soepel meer en liep er op een zeker moment roestwater uit de cups. De dag voor ik met de fiets op vakantie zou gaan. Gelukkig had ik nog een reserve liggen en zijn die dingen niet zo prijzig. De verwachtte levensduur is geloof ik tussen de 5000 en 10000km.

Deze winter nog niet veel met pekel gereden omdat deze meestal in combinatie met sneeuw en ijs op de weg lag.