Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fiets testdagen 2009

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 21 mar 2009 18:25

In mei zijn er weer Fiets testdagen in Arnhem. Nu lijkt het me wel leuk een keer op mooie nieuwe fietsen te rijden en te kijken hoe dat nu is in vergelijking met mijn eigen racer. Ik kan alleen bij de aanmelding nergens vinden welke maten ze dan beschikbaar hebben. Dit is vrij belangrijk omdat ik kader 63 rijd. Niet echt gangbaar. Iemand een idee of ervaringen van afgelopen jaar?
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 21 mar 2009 19:27

Als het goed is zijn er verschillende maten, maar 63 word een beetje lastig denk ik. Maar voor een rondje doet een maatje kleiner het ook wel denk ik.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 22 mar 2009 22:58

Dat lijkt me toch niet. Dan kun je toch veel minder goed ervaren hoe dat nou rijdt. Dan heb ik er geen zin in.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 22 mar 2009 23:24

Ik weet het ook niet zeker, ik schat het zo in dat die frame maat er niet zoveel zal zijn. Ik denk dat je het beste evan een mailtje kan sturen naar fiets.

michiel_
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 15 aug 2008 01:39

michiel_ 23 mar 2009 10:30

Zou wel leuk zijn als die maten er zijn. Rijd zelf namelijk ook een kader 63.

madded
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jul 2007 18:03

madded 20 apr 2009 17:23

Ik las dat specialized er ook is met dames fietsen zijn dit race of mountainbike.
Mijn vriendin wil graag mee maar is alleen geinterseert in race fietsen.

Verder zijn er nog meer aanbieders die met speciale dames fietsen komen?
en nemen deze dan ook kleine maat fietsen mee. maat 48 tm 49

Mijn vriendin is 1.60 en rijd nu op een gazelle primavera small maar zelfs deze is te groot.
giant peleton, Bulls 105 en nu Cube Agree Ultegra SL black. (mtb Decathlon 8.2 xtr en extra racewielen)

Gebruikersavatar
joe2007
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jan 2007 02:05
Locatie: Posbank

Gebruikersavatar joe2007 11 mei 2009 20:40

Het was een mooie dag afgelopen zaterdag met genoeg keuze. Waren er ook nog fietsen voor de grote maten vertegenwoordigd?

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 12 mei 2009 16:33

Van wat ik zo zag, en aan de lengte van de aanwezige personen, keuze genoeg voor iedereen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dirk

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 12 mei 2009 22:54

Zo, voor de tweede keer naar de testdagen geweest. En ik kan het niet laten te zeggen: Waarom doen niet meer mensen dit. Je kunt nog zoveel praten over frames, wielen, sturen, groepen en dergelijke, maar echt testen is nog iets heel anders. Dit jaar gereden op:

Giant Advanced 2009
Van Nicholas (titanium)
Cube Litening HPC
Red Bull Carbon SL (09)
Shimano (carbon; met Di2 groep)
Pinarello Prince

De Giant reed ronduit geweldig. Comfortabel en zeer stijf frame, mooie combi. Helaas behoorlijk duur ofwel ondermaats afgemonteerd. Wel opvallend: De niet zo stijve RS20 wielen (geen hoge torsiestijfheid) gaven weliswaar wat mee in snelle bochten, maar waren wel heel wat comfortabeler dan de voor mij te rigide Fulcrum Racing 5 (zaten op meerdere fietsen). Het is maar wat je wilt.

De Van Nicholas: Het rijgedrag van titanium doet me echt twijfelen aan carbon. Heerlijk rustig en stil! rijgedrag (vorig jaar, op een Cervelo Soloist: prachtig frame, maar je hebt oordoppen nodig van al dat gesuis, getik en gerammel van de intern doorgevoerde kabels). Prachtig ook dat glimmende titanium met een glimmend alu cranckstel, titanium stuur- en zadelpen... De Cube: beviel me minder. Ik weet niet of het het kleine stuur was (minder comfort) of het frame, maar het ding deed iets niet goed voor mij. Wel goede looks, een heel stijf aanvoelend frame, voor een goede prijs.

De Red Bull: Gewoon een heel goed carbon frame. Niet de meest comfortabele fiets van vandaag. Was niet helemaal mijn maat, dus geen goede conclusies te trekken.

De Shimano met Di2: Wat een belevenis. Zo snel, zo accuraat. Dit is het helemaal voor de wedstrijdrijder. Blaast de concurrentie qua schakelen volledig van de kaart. Ziet er natuurlijk niet het mooiste uit. Op de Shimano fietsen was de Di2 groep prachtig afgewerkt. De Di2 groep op een Red Bull was duidelijk minder goed gemonteerd (losse kabels, rammels, zo worden ze natuurlijk ook niet verkocht; ze zitten eigenlijk alleen op een Xlite, maar die hebben ze nog niet).

Als afsluiter een dure Pina: Uitgewogen rijgedrag. Stijf genoeg, comfort genoeg. Een frame dat heleboel mensen kan bekoren. Mooi! Veel te duur natuurlijk.

De dag was weer goed georganiseerd. Vooral de ochtend was wat druk, je moest soms even wachten op de juiste fiets. Een simpele, maar goede lunch... Het aanbod fietsen was gevarieerd. Goed, Giant had wat mij betreft met meer dan 1 model mogen komen (en met andere wielen), de firma Roseversand stuurt alle frames die ze hebben direct door naar de klant (er was dus maar 1 2009 model; de andere staat in de winkel; een X-lite 2009 heb ik deze dag en in de winkel nog niet gezien). Die dingen heb je natuurlijk niet in de hand als organisator. Een heerlijke dag fietsen. Ik was in vorm op alle kleine klimmetjes, heerlijk sprinten, klimmen, schakelen, voelen, kijken en praten over spulletjes.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 12 mei 2009 23:07

Lijkt me best eens leuk om te doen maar eigenlijk alleen als ik concreet plannen heb om een nieuwe fiets te kopen. Anders zit je jezelf alleen maar lekker te maken..;)

Maar dat Di2. In welke zin is dat nu zoveel beter? Ik heb gekeken naar de mogelijkheid om zo'n testfiets te reserveren maar bij de tochten waar ik wilde rijden was dat niet (meer) mogelijk. Dat had ik nu wel eens willen proberen om het verschil te ervaren. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het nu zo heel veel beter zou zijn. Een gewone goed afgestelde groep schakelt toch ook zonder problemen? Waar zit nu die meerwaarde?

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 12 mei 2009 23:19

@Bottechia
Tijdens de SFC heb ik een Di2 getest gedurende 100km.
De Di2 schakelt zeker beter, sneller en nog accurater. De voor- en achterderailleur stelt zich automatisch zodanig bij dat de ketting altijd de ideale lijn heeft. De voordelen zijn in een klim bv heel goed merkbaar. Met volle kracht op de pedalen kun je gewoon blijven schakelen. Beter, ja dus!

Maar hoeveel beter? Hierbetrek ik dan toch de prijs erbij.
Zelf vind ik het niet zo heel veel beter. Want ik vind mijn huidige ultegra namelijk prima schakelen. Ook soepel, snel en accuraat alleen net even minder snel, soepel en accuraat. Met andere woorden;
Ik heb er geen € 500,-- extra voor over. Dus met de huidige prijs is er geen haar op miijn hoofd die eraan denkt om de Di2 aan te schaffen.

Vwb de testdagen. Verleden jaar ben ik er geweest omdat ik toen inderdaad op zoek was naar een fiets. Was inderdaad erg leuk.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

remon@
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 27 mar 2005 22:28
Locatie: Rotterdam

remon@ 12 mei 2009 23:21

Ik las op de site van Fiets dat Jan Gunneweg er ook zou staan met z'n houten fietsen. Heeft hier nog iemand op gereden?

Plaats reactie