hoi,
is het verschil van de verschillende buitenbanden zo groot qua rolweerstand?
ik rij nu wedstrijden met continantal ultra sport bandjes, redelijk goedkope bandjes ( 16 euro)
maar is de rol weerstand, en de grip dan zoveel minder?
het rij vlak is ook rood, heb gehoord dat door de kleur ook de band minder word, of is at niet waar?
mvg
tom
verschil in buitenbanden
Ja er is echt wel verschil op, ik ben begonnen met michelin dynamic (12€/stuk) niet vouwbaar, vond ik toen goed.
dan ben ik voor wedstrijden te rijden duurdere gaan kopen: pro²race (20€/stuk bij hopmans), zij bollen veel zachter/beter, en sinds dan heb ik al mijn dynamics af mijn wielen gedaan en ze staan er nu nog :d
dan ben ik met continental GP 4000's gaan rijden, nog beter,
dan met veloflex pave (30€/stuk), die rijden nog beter (en zien er beter uit)
dus ik zou zeggen, koop is een setje goeie bandjes dat in aanbieding is, en dan zal je het zelf wel merken, over geel geld gaat het niet, zeker niet tov de 16 voor de ultra sports.
dan ben ik voor wedstrijden te rijden duurdere gaan kopen: pro²race (20€/stuk bij hopmans), zij bollen veel zachter/beter, en sinds dan heb ik al mijn dynamics af mijn wielen gedaan en ze staan er nu nog :d
dan ben ik met continental GP 4000's gaan rijden, nog beter,
dan met veloflex pave (30€/stuk), die rijden nog beter (en zien er beter uit)
dus ik zou zeggen, koop is een setje goeie bandjes dat in aanbieding is, en dan zal je het zelf wel merken, over geel geld gaat het niet, zeker niet tov de 16 voor de ultra sports.
Bij goedkope banden zit er meestal ergens een compromis in. Bij vittoria rubino zijn dit bijvoorbeeld concessies aan de grip en het comfort terwijl de slijtage zeer gering is. Bij ultrasport is grip wel goed/zeer goed, maar is de lekbescherming weer iets minder, er zit eigenlijk geen antilek laag in (behalve de safety system versie, maar daar heb ik nooit mee gereden). Dat merk je vooral bij steentjes op de weg en nat weer. Ik vind ze verder niks slechter rijden dan gp4000 of pro2race en de levensduur is prima, ze maken ook weinig afrolgeluid. Maar dat is alleen mijn eigen gevoel, in tijdschriften vind je natuurlijk uitgebreidere tests en lees je soms heel andere dingen.
De betere banden zijn niet heel veel duurder bij internet winkels, dus je kan het beste het zelf eens uitproberen of het voor jou wel of geen verschil maakt.
De betere banden zijn niet heel veel duurder bij internet winkels, dus je kan het beste het zelf eens uitproberen of het voor jou wel of geen verschil maakt.
Hoi,
Probeer eens een Veloflex Black bandje met een Vredestein latex biba.
Als er ook nog spaakgaten in je velg zitten stop je daar de gepaste Veloplugs in of op zijn minst een Velox velglint.
Lage rolweerstand en hoge lekweerstand zijn nagenoeg altijd contradictorisch.
Er zal wellicht nooit een band bestaan met lage rolweerstand en hoge lekweerstand.
Ciao,
Probeer eens een Veloflex Black bandje met een Vredestein latex biba.
Als er ook nog spaakgaten in je velg zitten stop je daar de gepaste Veloplugs in of op zijn minst een Velox velglint.
Lage rolweerstand en hoge lekweerstand zijn nagenoeg altijd contradictorisch.
Er zal wellicht nooit een band bestaan met lage rolweerstand en hoge lekweerstand.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
Schwalbe Ultremo R, absolute aanrader.
-
- Forum-lid
Ik heb altijd met pro²race gekoerst en nu heb ik voor het eerst met tubes gekoerst. Ik zal vanaf nu altijd met tubes koersen. Dit voelt veel beter, meer grip in de bochten en het bolt veel beter. Ik vind het alleen te kostelijk om mee te trainen dus dat doe ik nog met bandjes.
Moustache schreef:fdegrove schreef:Er zal wellicht nooit een band bestaan met lage rolweerstand en hoge lekweerstand.
Wedden dat dit hieronder weer zo'n 13 in een dozijn discussie wordt over de GP4000 die zogenaamd alles in huis heeft?
De band (en zo zijn er meerdere) heeft toch ook alles in huis? Het is alleen nergens echt een uitblinker in ...
zonder deze discussie te willen oproepen :rolleye:
Absoluut verschil. Doorgaans kan je er van uitgaan dat een zwaardere band meer rolweerstand heeft. Hoe meer massa, hoe meer energie er verloren gaat in het vervormen en terugplaatsen van het rubber. Topbanden als een Michelin Pro3 hebben centraal een specifiek rubber voor lagere rolweerstand en een ander rubber op de schouders voor meer grip in bochten. Verder is het wel zo dat door het kiezen voor rolweerstand en grip, het kilometerrendement wat verloren gaat.
Lage rolweerstand en hoge lekweerstand gaan wel samen, aangezien het heel dunne fijngeweven anti-leklagen zijn. Bij een stadsbandje is dit doorgaans in rubber, waardoor er meer energie verloren gaat.
Lage rolweerstand en hoge lekweerstand gaan wel samen, aangezien het heel dunne fijngeweven anti-leklagen zijn. Bij een stadsbandje is dit doorgaans in rubber, waardoor er meer energie verloren gaat.