Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wieladvies allround wielen rond €200

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 15 mar 2009 17:56

Ik wil een nieuwe set wielen aanschaffen voor mijn Koga GranRacer. Nu zit het standaardset er nog in: Rigida Chrina velgen met Tiagra naven. Ze zijn me vooral te slap: in snelle bochten en afdalingen zwabbert het echt een beetje en dat geeft niet echt vertrouwen.

Ik ben zelf 85kg, dus ze moeten wel solide zijn en ik wil zo'n €200 uitgeven. Ik heb nog een aantal beslispunten waar ik graag wat advies van jullie over zou hebben.

1. fabriekswielen of handgespaakt.
2. hoge of lage velgen.

Wat zouden jullie doen en waarom?
Tita Gazelle V8
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 15 mar 2009 19:08

Handgespaakte 36 spaaks wielen. CXP33 met Ultegra naven en 2.0-1.8-2.0 Sapim of DT spaken. Moet ongeveer kunnen rond de 200 Euro.

Bike Components. Prijs 205 Euro:

Ultegra 6600 + Mavic CXP33 + Sapim Race Laufradsatz

Ultegra 6600 Laufrad

- Nabe: Shimano Ultegra 6600
- Felge: Mavic CXP33
- 36-Loch
- Speichen: Sapim Race
- Nippel: Messing (silber)

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

reinreidsma
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008 19:53

reinreidsma 15 mar 2009 19:12

Bij Vos in Zwanenburg Easton 50 voor € 200,-
rein

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 15 mar 2009 19:17

Er is (bijna) niets zo sterk als een 36 spaaks wiel, maar.....het moet wel gebouwd worden met egale spaakspanning (spaakspanningsmeter!).

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 16 mar 2009 09:26

Diogenes schreef:Er is (bijna) niets zo sterk als een 36 spaaks wiel, maar.....het moet wel gebouwd worden met egale spaakspanning (spaakspanningsmeter!).

Diogenes


Hangt natuurlijk ook van het spaakpatroon af. Ieder patroon heeft z'n voor en nadelen. Zelf ben ik van mening dat twee keer geruisd de beste laterale stijfheid geeft. Beter dan drie keer, radiaal. Ook voor het achterwiel.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 mar 2009 10:08

Ik heb wielen waarmee ik meer dan 75.000 km heb gereden en echt over slechte wegen. Die velgen (36s, 3x) heb ik overgespaakt met de oude spaken: nooit spaakbreuk gehad, nooit nagespannen en geen slag. Wel gebruik ik een tensiometer bij het bouwen.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 16 mar 2009 13:42

kilometervreter schreef:
Diogenes schreef:Er is (bijna) niets zo sterk als een 36 spaaks wiel, maar.....het moet wel gebouwd worden met egale spaakspanning (spaakspanningsmeter!).

Diogenes


Hangt natuurlijk ook van het spaakpatroon af. Ieder patroon heeft z'n voor en nadelen. Zelf ben ik van mening dat twee keer geruisd de beste laterale stijfheid geeft. Beter dan drie keer, radiaal. Ook voor het achterwiel.


Jullie hebben het tot nu toe (op één na) allemaal over handgespaakte wielen, dus ik neem aan dat dat jullie voorkeur heeft. Maar waarom?
Tita Gazelle V8
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 mar 2009 14:43

Fabriekswielen met minder spaken zijn meestal /(altijd?) minder sterk , meestal minder goed afgedicht, moeilijk om na een paar jaar onderdelen te krijgen. Probeer maar eens even wat onderdelen te halen voor een willekeurig fabriekswiel. En je kan niet zelf uitkiezen wat voor spaken, naven, nippels en naven je wilt hebben.

Je kan voor een fractie van de prijs van dure fabriekswielen, wielen met de hand maken, die ook heel licht zijn.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 16 mar 2009 14:53

OK dat zijn heldere argumenten.
En je stelt hoge velgen voor. Optisch ziet het er wat flitsender uit natuurlijk, maar ga ik daar echt iets van merken? Zowel positief als negatief?
Tita Gazelle V8
Afbeelding

z@nd3rt
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2006 15:48

z@nd3rt 16 mar 2009 22:05

Fulcrum Racing 5. Heb ze nu ca. 2 jaar, doe er van alles mee. Ik ben ook iets meer dan 80kg en tot nu toe hebben de wielen geen krimp gegeven. Daarbij.. ze mogen er zijn!

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 16 mar 2009 23:26

CXP 33 is een hele sterke velg. Ik rijd er al jaren mee en ze zijn compleet onproblematisch. Reken zelf nu eens uit wat het gewicht dat je met fabriekswielen zou kunnen besparen je echt oplevert bij een klim:

http://web.archive.org/web/200707151810 ... /speed.htm

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 17 mar 2009 10:34

Gewicht is voor mij niet de eerste zorg: zo licht is mijn frame ook niet. (Ikzelf ook niet trouwens!) Jammer is wel dat de CXP 33 er alleen in zwart is. Eigenlijk wil ik het liefst zilverkleurige velgen/ spaken.
Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de Ambrosio fcs 28 velgen?
De DTSwiss velgen ben ik wat huiverig voor, omdat ik zoveel hoor over hoe moeilijk het is om hier bandjes om te leggen.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Plaats reactie