Pagina 1 van 7
Wieladvies allround wielen rond €200
Geplaatst: 15 mar 2009 17:56
door vincenth
Ik wil een nieuwe set wielen aanschaffen voor mijn Koga GranRacer. Nu zit het standaardset er nog in: Rigida Chrina velgen met Tiagra naven. Ze zijn me vooral te slap: in snelle bochten en afdalingen zwabbert het echt een beetje en dat geeft niet echt vertrouwen.
Ik ben zelf 85kg, dus ze moeten wel solide zijn en ik wil zo'n €200 uitgeven. Ik heb nog een aantal beslispunten waar ik graag wat advies van jullie over zou hebben.
1. fabriekswielen of handgespaakt.
2. hoge of lage velgen.
Wat zouden jullie doen en waarom?
Geplaatst: 15 mar 2009 19:08
door diogenes
Handgespaakte 36 spaaks wielen. CXP33 met Ultegra naven en 2.0-1.8-2.0 Sapim of DT spaken. Moet ongeveer kunnen rond de 200 Euro.
Bike Components. Prijs 205 Euro:
Ultegra 6600 + Mavic CXP33 + Sapim Race Laufradsatz
Ultegra 6600 Laufrad
- Nabe: Shimano Ultegra 6600
- Felge: Mavic CXP33
- 36-Loch
- Speichen: Sapim Race
- Nippel: Messing (silber)
Diogenes
Geplaatst: 15 mar 2009 19:12
door reinreidsma
Bij Vos in Zwanenburg Easton 50 voor € 200,-
Geplaatst: 15 mar 2009 19:17
door diogenes
Er is (bijna) niets zo sterk als een 36 spaaks wiel, maar.....het moet wel gebouwd worden met egale spaakspanning (spaakspanningsmeter!).
Diogenes
Geplaatst: 16 mar 2009 09:26
door kilometervreter
Diogenes schreef:Er is (bijna) niets zo sterk als een 36 spaaks wiel, maar.....het moet wel gebouwd worden met egale spaakspanning (spaakspanningsmeter!).
Diogenes
Hangt natuurlijk ook van het spaakpatroon af. Ieder patroon heeft z'n voor en nadelen. Zelf ben ik van mening dat twee keer geruisd de beste laterale stijfheid geeft. Beter dan drie keer, radiaal. Ook voor het achterwiel.
Geplaatst: 16 mar 2009 10:08
door diogenes
Ik heb wielen waarmee ik meer dan 75.000 km heb gereden en echt over slechte wegen. Die velgen (36s, 3x) heb ik overgespaakt met de oude spaken: nooit spaakbreuk gehad, nooit nagespannen en geen slag. Wel gebruik ik een tensiometer bij het bouwen.
Diogenes
Geplaatst: 16 mar 2009 13:42
door vincenth
kilometervreter schreef:Diogenes schreef:Er is (bijna) niets zo sterk als een 36 spaaks wiel, maar.....het moet wel gebouwd worden met egale spaakspanning (spaakspanningsmeter!).
Diogenes
Hangt natuurlijk ook van het spaakpatroon af. Ieder patroon heeft z'n voor en nadelen. Zelf ben ik van mening dat twee keer geruisd de beste laterale stijfheid geeft. Beter dan drie keer, radiaal. Ook voor het achterwiel.
Jullie hebben het tot nu toe (op één na) allemaal over handgespaakte wielen, dus ik neem aan dat dat jullie voorkeur heeft. Maar waarom?
Geplaatst: 16 mar 2009 14:43
door diogenes
Fabriekswielen met minder spaken zijn meestal /(altijd?) minder sterk , meestal minder goed afgedicht, moeilijk om na een paar jaar onderdelen te krijgen. Probeer maar eens even wat onderdelen te halen voor een willekeurig fabriekswiel. En je kan niet zelf uitkiezen wat voor spaken, naven, nippels en naven je wilt hebben.
Je kan voor een fractie van de prijs van dure fabriekswielen, wielen met de hand maken, die ook heel licht zijn.
Diogenes
Geplaatst: 16 mar 2009 14:53
door vincenth
OK dat zijn heldere argumenten.
En je stelt hoge velgen voor. Optisch ziet het er wat flitsender uit natuurlijk, maar ga ik daar echt iets van merken? Zowel positief als negatief?
Geplaatst: 16 mar 2009 22:05
door z@nd3rt
Fulcrum Racing 5. Heb ze nu ca. 2 jaar, doe er van alles mee. Ik ben ook iets meer dan 80kg en tot nu toe hebben de wielen geen krimp gegeven. Daarbij.. ze mogen er zijn!
Geplaatst: 16 mar 2009 23:26
door diogenes
CXP 33 is een hele sterke velg. Ik rijd er al jaren mee en ze zijn compleet onproblematisch. Reken zelf nu eens uit wat het gewicht dat je met fabriekswielen zou kunnen besparen je echt oplevert bij een klim:
http://web.archive.org/web/200707151810 ... /speed.htm
Diogenes
Geplaatst: 17 mar 2009 10:34
door vincenth
Gewicht is voor mij niet de eerste zorg: zo licht is mijn frame ook niet. (Ikzelf ook niet trouwens!) Jammer is wel dat de CXP 33 er alleen in zwart is. Eigenlijk wil ik het liefst zilverkleurige velgen/ spaken.
Wat vinden jullie bijvoorbeeld van de Ambrosio fcs 28 velgen?
De DTSwiss velgen ben ik wat huiverig voor, omdat ik zoveel hoor over hoe moeilijk het is om hier bandjes om te leggen.