Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

2-in-1 CO2 en minipomp, maar welke?

voorstad
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 sep 2008 14:41

voorstad 10 mar 2009 16:36

Gezien alle voor- en nadelen van CO2 en een handpomp, ben ik me aan het orienteren op een 2-in-1 CO2 + minipomp (met manometer bij voorkeur) voor minimaal 8 bar. Wie vult aan? Wie heeft goede of slechte ervaringen?

Ik heb de volgende gevonden:

[img=http://www.barbieripnk.it/visionairgr1.gif][img=http://www.barbieripnk.it/Visionairgr2.gif]
Barbieri pnk VisionAir (Decathlon 17,90)
Xtreme Rocket Drive II (Rose 19,90) [identiek]

[img=http://www.crankbrothers.com/templates/ ... /alloy.jpg]
Crankbrothers Power Pump Pro (Kapitein Tweewielers 35,-)

[img=http://www.topeak.com/mediafiles/products/665/]
Topeak Two Timer zonder manometer (Futurumshop 30,95)

voorstad
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 sep 2008 14:41

voorstad 10 mar 2009 17:34

chrissiewizzie schreef:Ik heb net de Xtreme Rocket Drive II in gebruik en ben er erg tevreden over. De CO2 patroon die erbij zat ging meteen leeg bij indraaien, maar de andere werkt perfect. Ik heb het getest met twee CO2 patronen en netjes 8 bar in de band. Je moet wel eerst even de band met de hand licht oppompen, maar dat is zo klaar. Prima apparaat zoals ik het nu kan beoordelen.


Bedankt voor je reactie! Wat ik nog graag zou willen weten: bestaat je pomp nu uit 1 stuk, of heb je 2 verschillende handvatten (1 voor gewoon pompen en 1 voor CO2)? Dat laatste lijkt me onhandig. En welke patronen passen erin?

En als laatste: zaten er bevestigingsklemmen voor bij je bidon bij?

diedo
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:21

diedo 14 mar 2009 15:38

hmm klinkt wel interessant zo'n combi co2 pomp.

zijn alle co2 patronen nou universeel? tenminste, zijn alle soorten met draad gelijk, en zijn alle zonder draad ook uitwisselbaar?

rockhopper
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 12 feb 2006 23:09

rockhopper 14 mar 2009 21:04

ik heb zelf de Cordo.
11gr Patronen zonder schroefdraad stop je in de pomp, dus dan heb je 1 geheel.
16gr Patronen met schroefdraad schroef je er dus op (logisch) en dan heb je 1 deel niet nodig. Bevalt uitstekend. Niet te groot, makkelijk mee te nemen in de steekzakken.
Makkelijk in gebruik.
Prijs ca. 25 euro

http://www.cordo.com/?pag=20&prod=83

voorstad
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 sep 2008 14:41

voorstad 15 mei 2009 11:52

Ik heb uiteindelijk de Barbieri pnk VisionAir aangeschaft (17,99). Mooi handzaam pompje, past gewoon in m'n zadeltas. De 16 grams patroon zit gewoon in de pomp, ook als je handmatig pompt. Er moet een patroon (vol of leeg) inzitten, anders kun je niet handmatig pompen.

Je kunt direct de bandendruk (tot 8 bar) aflezen op het (wel kleine) manometertje. Bijvullen met CO2 gaat erg simpel en vlug. Met handmatig pompen kom je niet verder dan een paar bar, toch fijn als je patroon leeg is.

Bij lege band kun je eerst met de hand pompen en 'm afvullen met CO2. Voorlopig ben ik erg tevreden. Eens kijken of dat na verloop van tijd nog steeds zo is.

Om te voorkomen dat het patroon leeg loopt bij het monteren moet je de volgende volgorde aanhouden:
1. vulknop helemaal opendraaien
2. handvat openschroeven
3. patroon inschroeven
4. handvat dichtschroeven
5. vulknop helemaal dichtschroeven
Tijdens het dichtschroeven prik je de patroon door. Door deze volgorde aan te houden voorkom je dat je de patroon al doorprikt tijdens het inschroeven van de patroon zelf.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 16 mei 2009 00:56

Persoonlijk kies ik voor een gewone minipomp. Ik heb zo'n ding vrijwel nooit nodig en omdat je het toch altijd bij je hebt moet het voor mij daarom zo klein en licht mogelijk zijn als maar kan. Meer is minder is hier mijn gedachte.

#

dinkelover2
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2009 00:52

dinkelover2 25 jul 2009 00:59

Ik had gisteren lekke band en heb de Xtreme Rocket Drive 2. Echter de logica ontgaat me van zo'n patroon. Wat er gebeurde. Ik had de dop nog netjes uitgedraaid en heb de band vast met de handpomp enigzsins opgepompt. En toen dacht, nou ik draai dat ventiel erin, zodat de patroon open gaat... en er kwam maar langzaam met veel moeite lucht in. En nog erger... de hanspomp schoot gelijk uit en in plaats van dat er lucht IN de band kwam, ging de lucht vanuit de co2 patroon in de handpomp..... Wat doe ik verkeerd?

Ik heb een paar vragen puur voor de logica. Zit er een ventiel in de pomp, welke pas opengaat zodra je de pomp op een frans ventiel drukt? En wat gebeurd er met de handpomp bij jullie als je de CO2 "lostlaat"... of had ik het ventiel weer uit moeten draaien?

-edit: ik ben er al uit.. je moet dat ding erin draaien en er gelijk weer uit draaien, dan gaat de druk de goede kant op en zat deze zo op 8 bar... die dingen kunnen niet meer dan 8 bar geven toch? Ook als je er al 6 bar in hebt bijvoorbeeld?

felipe07
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 20 sep 2009 10:57

felipe07 27 dec 2009 11:20

voorstad schreef:Ik heb uiteindelijk de Barbieri pnk VisionAir aangeschaft (17,99). Mooi handzaam pompje, past gewoon in m'n zadeltas. De 16 grams patroon zit gewoon in de pomp, ook als je handmatig pompt. Er moet een patroon (vol of leeg) inzitten, anders kun je niet handmatig pompen.

Je kunt direct de bandendruk (tot 8 bar) aflezen op het (wel kleine) manometertje. Bijvullen met CO2 gaat erg simpel en vlug. Met handmatig pompen kom je niet verder dan een paar bar, toch fijn als je patroon leeg is.

Bij lege band kun je eerst met de hand pompen en 'm afvullen met CO2. Voorlopig ben ik erg tevreden. Eens kijken of dat na verloop van tijd nog steeds zo is.

Om te voorkomen dat het patroon leeg loopt bij het monteren moet je de volgende volgorde aanhouden:
1. vulknop helemaal opendraaien
2. handvat openschroeven
3. patroon inschroeven
4. handvat dichtschroeven
5. vulknop helemaal dichtschroeven
Tijdens het dichtschroeven prik je de patroon door. Door deze volgorde aan te houden voorkom je dat je de patroon al doorprikt tijdens het inschroeven van de patroon zelf.


Beste,

Nog steeds tevreden van de pomp ? Ben aan het overwegen deze ook te kopen.

kooijman
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 okt 2009 18:27

kooijman 28 dec 2009 17:34

Eigenlijk offtopic, maar ik stel hem toch, wie heeft er ervaring met deze pomp:
Micro pomp PRO

Volgens mij is dit wel de kleinste pomp denkbaar en die zoek ik ook. Ik fiets altijd trainingsrondjes in de buurt dus ik hoef enkel een pomp waarmee ik het naar huis redt. Weet iemand of deze pomp goed werkt? (dwz, niet uit elkaar valt)

En kunnen jullie me misschien vertellen hoe groot zo'n cartridge is?

Alvast bedankt!
Bulls DF1 Ambrosio FCS 28

Plaats reactie