Hoi,
Ik wilde dit even delen temeer omdat er een tijdje geleden een artikel in de Fiets had gestaan over een andere mountainbike wedstrijd (Colville Connection) hier in Nieuw Zeeland.
Ik woon in Wellington en heb afgelopen zaterdag meegedaan aan de Karapoti Classic. Bekijk vooral het filmpje op de home page.
De Karapoti Classic is een race over 53km in de Akatarawa nabij Wellington.
De wedstrijd begint en eindigd met het oversteken van een rivier. Doordat het de nacht ervoor hard had geregend stond het water in de rivier nogal hoog Dit was ongeveer borsthoogte voor mij, hoger voor anderen die wat kleiner zijn dan ik ben.
Na de rivier heb je anderhalve kilometer verharde weg waarna het off-road gaat.
Vanaf daar begint het echt. De race heeft drie grote beklimmingen met een totaal hoogteverschil van bijna 1500 meter. De eerste klim is het steilst, maar meestal wel berijdbaar als je een beetje handig bent. Vanaf de top van de eerste klim is er een afdaling die je tot in de Rock Garden brengt. Dit is een voor mij grotendeels onberijdbaar stuk met grote rotblokken en flinke drops. Door de regen was het ook nog eens spekglad geworden. Na de Rock Garden begint je al snel aan een klim die de Devils Staircase genoemd wordt. Dit houdt in dat je zon anderhalve kilometer met de fiets op je schouder omhoog moeten klauteren, tot je op de top bent van deze tweede klim.
De laatste grote klim duurt ongeveer 25 minuten vanwaar het afdalen is en nog ongeveer 20 minuten vrij vlak is tot de finish.
De regen van de nacht voor de race het het hele parcours veranderd in een modderpoel waardoor het heel erg zwaar werd, zowel voor mens als machine. De hoeveelheid mensen met lekke banden en gebroken kettingen was niet te tellen. Ik heb gelukkig geen pech gehad, maar heb mijn richttijd van onder de 3 uur niet gehaald. Uiteindelijk deed ik er 3:14 over. De winnaar raffelde het geheel in 2:28 af, 14 minuten langzamer dan het record.
Ik ben toch best tevreden met mijn tijd hoewel er wel een aantal punten zijn waar ik winst kan boeken voor volgend jaar. Zo moet ik nou echt eens leren afdalen. Ik wordt in de afdaling ingehaald door tiener meisjes die zich naar beneden storten, best frusterend! Gelukkig haal ik ze wel weer in als het vlak is of omhoog gaat.
Hoewel het best wel zwaar is en je goed getraind moet zijn, zeker ook voor die specifieke omstandigheden is het wel een echte aanrader voor mensen die van mountainbiken houden. Natuurlijk is het wel een beetje ver vanuit Nederland, maar als je toch van plan bent om te komen, kom dan in februari- maart.
Ik ben volgend jaar zeker weer van de partij, ten eerste natuurlijk om toch onder de 3 uur uit te komen en omdat het een fantastisch leuk evenement is.
Karapoti Classic
-
- Forum-lid
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.
Succes volgend jaar maar mij zul je er niet zien. Niet dat ik niet naar Nieuw-Zeeland wil reizen voor een fietswedstrijd; dat is juist een mooi excuus om dit land eens te bezoeken. Maar het filmpje laat precies zien waarom ik geen mountain bike heb. Lopen met je stalen ros, door rivieren heen waden en over rotsblokken stuiteren zijn nu net de dingen die ik niet met fietsen associeer.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Ik heb een GT Zaskarexpert, een HT dus. Met schijfremmen en volledig LX. Ik was volgens mij een van de weinige kneuzen op een HT bike. Echt ongelooflijk hoeveel mooie FS bikes er waren, ook ongelooflijk hoeveel er daarvan stuk gingen.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.