Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Stel dat...

matthijsk
Forum-lid

matthijsk 29 mei 2011 14:48

Ik heb even een vraagje, het is nu driekwart jaar gelden dat ik deze (link) fiets heb gekocht. Ik heb mijn toen laten adviseren en dit werd aangeraden als een goed instapmodel.

Nu heb ik de ambitie om volgend jaar wedstrijden te gaan rijden, en ik ben daar ook hard voor aan het trainen. Nu zit ik echter met het volgende, de fiets die ik nu heb is geen echte racefiets maar zoals ze het bij ridley noemen een "fitness bike". Ik weet niet wat wijsheid is maar ik kreeg laatst de tip om deze straks te verkopen en dan echt een racefiets aan te schaffen.

Nu weet ik dus niet wat wijsheid is, en of deze fiets echt nadelen heeft ten opzichte van een "echte" racefiets.

Graag hierin jullie advies.

andreasg
Forum-lid

andreasg 29 mei 2011 15:11

Ik begrijp van de website van ridley dat het een comfortable fiets is voor langere afstanden, een 'toer racer' dus. Je zal op deze fiets een zit hebben die meer rechtop is, dit komt bv door kortere bovenbuis.
Met wedstrijden wil je juist dieper zitten voor minder weerstand. Dus op zich een meer echte racer zou best kunnen. Het is ook niet de lichtste fiets wat betreft het gewicht.

Maar omdat het je eerste wedstrijden zijn is het ook het overwegen waard om eerst maar eens een wedstrijdje te gaan rijden met je fiets, zeker als je er tevreden over ben.
Mocht het rijden van wedstrijden goed bevallen kan je altijd nog een andere fiets kopen.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

matthijsk
Forum-lid

matthijsk 29 mei 2011 15:19

Ik merk inderdaad wel, zeker op het moment dat ik op snelheid train, dat ik niet echt diep kan zitten. Dus wat dat betreft heb je wel een punt, op zich is het een prima fiets, maar schakelen gaat ook niet super licht. En ook net wat je zegt 9.5kg is redelijk zwaar.

Stel dat ik besluit om deze te verkopen en over te gaan op een "echte" racefiets. Wat mag deze fiets dan nog kosten? Nieuw prijs was €899 gekocht in september 2010.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 29 mei 2011 16:23

In wedstrijden zijn dergelijke fietsen sowieso verboden. Krom stuur is verplicht.
Ik zou de fiets proberen in te ruilen op een racefiets en daar ook op trainen voordat je ermee wedstrijden gaat rijden. Je schrijft dan wel enkele honderden af, maar dat doe je ook als je hem tweede hands verkoopt. Het tijdstip om voordelig een nieuwe fiets te kopen is november/december elk jaar, wanneer de nieuwe collectie binnen is en de oude plaats moet maken.

farelli
Forum-lid

farelli 29 mei 2011 16:29

Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

matthijsk
Forum-lid

matthijsk 29 mei 2011 16:29

Hoe bedoel je, krom stuur. Dat heb ik nu toch...

Wat ik met verder af vroeg, is het misschien ook wijsheid om eerst alleen de groep te vervangen. Op zich voldoet het frame mij prima, en als het goed is kan de afstelling ook nog anders waardoor ik dieper kom te zitten.

Nu zit ik er dus over te denken om een Shimano 105 groep er op te laten zetten, wat is hierin jullie advies. Of zeggen jullie niet doen, je kunt beter deze inruilen voor een nieuwe.

paashaas
Forum-lid

paashaas 29 mei 2011 16:42

Volgens de site heeft de Eos dezelfde geometrie als bv een Noah.

matthijsk
Forum-lid

matthijsk 29 mei 2011 16:44

He ja inderdaad, als je die naast elkaar gaat leggen.

Dus dan zou het dus eigenlijk voldoende zijn om bijvoorbeeld alleen de Tiagra groep te gaan vervangen door een 105 en eens te kijken naar andere afstelling?

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 29 mei 2011 16:46

Je gaat hoe dan ook veel verlies maken op deze fiets als je weer een nieuwe wilt aanschaffen. Ik zou eerst op deze fiets wedstrijden gaan rijden. Mocht dat inderdaad helemáál je ding zijn, dan goed sparen voor een echt goede fiets. Dan zou ik ook zeker minimaal een Ultegra goep nemen.
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

paashaas
Forum-lid

paashaas 29 mei 2011 16:52

Als je stuurpen niet meer lager kan, zou je eventueel nog een stuurpen van 17° kunnen monteren.

Ik heb vrij weinig ervaring met Shimano, maar op het forum wordt af en toe geschreven dat er een redelijk verschil is tussen Tiagra en 105 (groter dan het verschil tussen 105 en duurdere groepen).

Wat de wedstrijden betreft, dat zal met deze fiets wel lukken. Die is misschien wat zwaar, maar als het een vlakke omloop is, speelt gewicht een kleinere rol. Dan kan je later nog een lichtere, duurdere fiets kopen als je dat zou willen.

matthijsk
Forum-lid

matthijsk 29 mei 2011 17:46

Bedankt voor de informatie, ik ga binnenkort maar eens even naar mijn FM toe om wat advies.

nightstalker
Forum-lid

nightstalker 29 mei 2011 19:12

maar ga het eerst maar eens proberen een wedstrijd te rijden ,je benen moeten toch
het meeste doen ,suc6.

Plaats reactie